Att bygga en amatörradiostation
Re: Att bygga en amatörradiostation
Jag hittade sådana här i en grej som vi skrotade. Jag tänkte använda de för att mäta gallerspänningarna, mest för att det kan vara skoj att ha. Så snart ska jag cadda upp ett mätkort och jag har ett fin nätdel med en massa spänningar inkl +/-15v som jag fick av farnell då de råkat skicka fel grejor. Kostar > 2000kr men när jag pratade med dem så skulle de kolla upp om de skulle hämta det men de hörde aldrig av sig igen. Antar att hämta med kurir osv. kanske blir dyrare för dem än vad de har betalt i inköpspris.
http://www.cpu.com.tw/kh/sensor/lem/lv-25p.pdf
http://www.cpu.com.tw/kh/sensor/lem/lv-25p.pdf
Fick lite tråkigt så jag ritade upp ett litet mätkort för att mäta högspänningen. Jag ska ju ha 2st nätdelar ihopkopplade till detta bygget, eftersom det är baserat på 2st slutsteg och bara en nätdel räcker inte för högspänningen. För att jag säkert ska kunna veta att båda nätdelarna är på, så tänker jag mäta HV-spänningen inviduellt från varje nätdel. Jag löser detta genom att bara ha 3st 1kV högspänningsdioder (avalanche) i serie för att hantera 2.5kV och sedan mäter jag spänningen innan varje set dioder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag har byggt lite mer på slutsteget. Jag la till lite avkopplingskondensatorer som SM3BDZ rekommenderade. Det är väl inte det snyggaste men den bästa lösningen jag kunde komma på. Idag spenderade jag en del tid med att göra plåtar som ska hålla alla kretskort, tycker det blev rätt bra även om bockningen var en pain in the ...

Avkopplingar

För stegmotorerna

Till reläet som kopplar förbi en av HV-chokarna

Plåtar bockade, blir lite finare sedan när jag tar bort skyddsplasten.

Efter jag har lödigt fast alla kablar till genomföringskondingarna ska jag borra fast plåtarna och därefter montera kretskorten, blir förmodligen imorgon.

Avkopplingar

För stegmotorerna

Till reläet som kopplar förbi en av HV-chokarna

Plåtar bockade, blir lite finare sedan när jag tar bort skyddsplasten.

Efter jag har lödigt fast alla kablar till genomföringskondingarna ska jag borra fast plåtarna och därefter montera kretskorten, blir förmodligen imorgon.
Du bygger väldigt snyggt Micke! Med dina kort och monteringsplåtar ser det mycket proffsigt ut. Hade kanske tänkt att du skulle använda keramiska kondingar för avkopplingarna men det är nog inte avgörande...
På korten sitter det keramiska kondingar också, så det vore tusan om inte det fungerar 

Nu har jag pillat lite mer med slutsteget. Jag fräste ut ett mätkort för att mäta gallerströmmarna. Jag har fräst ut ett par mässingskarvar för att sätta ihop stegmotorerna med pottarna. Jag har monterat blindnitar för att skruva fast alla styrkorten och jag har monterat stegmotordrivarkorten.
Nästa steg blir att börja löda in alla kablar från reläer, motorer osv in på respektive kretskort. Sedan ska jag montera pottarna och testa köra motorerna lite.

Mätkortet

Mätkortet monterat

En blindnit på plats

Lite kort fastskruvade

Mässingkoppling

Nästa steg blir att börja löda in alla kablar från reläer, motorer osv in på respektive kretskort. Sedan ska jag montera pottarna och testa köra motorerna lite.

Mätkortet

Mätkortet monterat

En blindnit på plats

Lite kort fastskruvade

Mässingkoppling

För er intresserade tokar, så har jag uppdaterat hemsidan med information om antennsystemen på varje bandområde och vilka framtida planerna är.
http://www.sj2w.se/contest/
http://www.sj2w.se/contest/
Idag har jag grejat på lite igen. Beskrivning finns till varje bild.

I CQ 160 knäckte vi TX/RX reläet till ett slutsteg. Tyvärr hade jag råkat koppla fel så istället för att dra reläet med 26.5V så drog jag det med typ 15V vilket gjorde förmodligen att det drog lite halvtaskigt och segt. Så det gick sönder. Jag gjorde en "ful" ersättare med ett vanligt 16A relä.

Rotorkort för att snurra antenner. Stora backupkondingen är för att ha tid att spara ner inställningar när strömmen bryts. Att den är så stor är för jag hittade 15st sådana liggande i en låda.

Reläkortet för höger/vänster. Inkopplat så att man kan fortfarande styra boxen manuellt

En väldigt ful likriktarbrygga, glättning och 78L12 regulator. Det fanns nämligen en ledig lindning på trafoni boxen med 14VAC

Båda korten monterade och körklart. Jag ökade spänningen på potten för indikeringen så jag fick modda med en liten pot så att det blev rätt ström till instrumentet

Rotorn framifrån, en rätt liten sak men det är mest för att labba med

Innuti

Bakifrån, busutgång och LED som visar kommunikationen

Ett laminat som håller rotorkortet

Själva rotorn

I CQ 160 knäckte vi TX/RX reläet till ett slutsteg. Tyvärr hade jag råkat koppla fel så istället för att dra reläet med 26.5V så drog jag det med typ 15V vilket gjorde förmodligen att det drog lite halvtaskigt och segt. Så det gick sönder. Jag gjorde en "ful" ersättare med ett vanligt 16A relä.

Rotorkort för att snurra antenner. Stora backupkondingen är för att ha tid att spara ner inställningar när strömmen bryts. Att den är så stor är för jag hittade 15st sådana liggande i en låda.

Reläkortet för höger/vänster. Inkopplat så att man kan fortfarande styra boxen manuellt

En väldigt ful likriktarbrygga, glättning och 78L12 regulator. Det fanns nämligen en ledig lindning på trafoni boxen med 14VAC

Båda korten monterade och körklart. Jag ökade spänningen på potten för indikeringen så jag fick modda med en liten pot så att det blev rätt ström till instrumentet

Rotorn framifrån, en rätt liten sak men det är mest för att labba med

Innuti

Bakifrån, busutgång och LED som visar kommunikationen

Ett laminat som håller rotorkortet

Själva rotorn
Idag har jag installerat en ny server till SJ2W. Jag köpte i princip billigast möjliga CPU, moderkort och 4GB ram för 1600kr och satte in i ett gammalt chassie med en hårddisk jag hittat på 160GB. Den verkar fungera fint, AMD 64 X2 3 GHz med 4 GB ram som kör ubuntu i grunden och möjlighet att starta windows xp i virtualbox för de applikationer som kan tänkas behöva windows.
Jag har under tiden installationen pågått även grejat lite med slutsteget. Jag har börjat löda in lite kablar från reläer in på "kopplingsplintarna" och även skruvat fast de båda nätdelarna. Den ena nätdelen är 5V 5A och den andra 24V 2.2A. Jag ska göra ett litet kort med en switchregulator som tar ner 24V till 12v för att driva alla kort som förväntar sig få just 12v.

Overview

Plintar

Lite kabeldragning

Nätdelarna, köpta på elfa för totalt 560kr inkl frakt och moms.
Jag har under tiden installationen pågått även grejat lite med slutsteget. Jag har börjat löda in lite kablar från reläer in på "kopplingsplintarna" och även skruvat fast de båda nätdelarna. Den ena nätdelen är 5V 5A och den andra 24V 2.2A. Jag ska göra ett litet kort med en switchregulator som tar ner 24V till 12v för att driva alla kort som förväntar sig få just 12v.

Overview

Plintar

Lite kabeldragning

Nätdelarna, köpta på elfa för totalt 560kr inkl frakt och moms.
Helgen spenderades nere på radiostationen och mesta av tiden spenderade jag med att städa och försöka organisera ordning all oreda, med hjälp av flickvännen. Jag köpte 7st hyllplan och 20st 15l plastbackar på Clas i sjön som jag märkte upp och sorterade in mest kablar men även lite annat.
Jag monterade även en monitorarm (väldigt bra) och satte en liten monitor som man kan använda som andraskärm när man kör radio själv och vid multi-operator så kan man vinkla upp den så den inte är ivägen och 2st personer kan se vad som är på den.

Skärmen monterad

Skärmen monterad

Fortfarande en del snö kvar, otroligt fint väder under helgen

60m masten

4-SQ för 80

Snön har fallit av taket på vedboden

Och på huset

Ett rum som aldrig blivit riktigt städat sedan stället köptes, för det varit som ett förråd tills nu. Blev ju jättebra!
Jag monterade även en monitorarm (väldigt bra) och satte en liten monitor som man kan använda som andraskärm när man kör radio själv och vid multi-operator så kan man vinkla upp den så den inte är ivägen och 2st personer kan se vad som är på den.

Skärmen monterad

Skärmen monterad

Fortfarande en del snö kvar, otroligt fint väder under helgen

60m masten

4-SQ för 80

Snön har fallit av taket på vedboden

Och på huset

Ett rum som aldrig blivit riktigt städat sedan stället köptes, för det varit som ett förråd tills nu. Blev ju jättebra!
Dags att uppdatera den här tråden lite. Som vanligt på den här tiden av året så sker det mest planering, beställning av grejor och simulering av antenner mm. plus byggande av elektronik. Utejobben får vänta en stund till då det fortfarande är en halvmeter snö ute.
Lite av planerna för i sommar är dock att isolera huset bättre, så jag inte blir ruinerad av uppvärmningen när jag inte är där. När jag är där eldar jag med ved så då går det bra, men direktverkande el och ~70mm isolering i väggarna är ingen höjdare. Trots bara grundvärme så var räkningen för Februari månad på 3000kr, och vid -25C ute så orkar inte 3kW element uppe hålla mer än +2C! Så något måste göras!
Sedan ska det huggas skog för att göra plats åt en 40m militärmast som ska göras roterbar. SM2NOG har fått tag i ett lager från en grävmaskin som ska utgöra basen. Sedan ska vi fixa en lagrad stagring som kommer sitta ungefär 20m upp och därmed ge oss 20m yta ovanför stagen för att sätta antenner. Masten har förut varit en fristående mast, så den är kraftig men att göra den ostagad skulle kräva sådant enormt fundament plus mekanik i den roterbara basen, så den får bli stagad på en nivå.
Jag beställer även snart aluminium för att bygga mer antenner. Vi ska kompletera 3el i toppen av 60m masten (som måste fixas lite) med en till 3el yagi och sedan ska det byggas antennerna som ska upp i den 40m höga masten, och till det är planen 5/5el på 20m och 2/2el på 40m. Jag är även sugen på att försöka få tag i en mindre mast, runt 18m hög för att sätta upp i närheten av huset. I den här tänkte jag man kunde ha antenner för 12/17m och 6m plus kanske någon kratta för 2m. Men just nu har jag inte fått några napp...
Men, nu åter till det som hänt på senare tid. Jag fick besök av en Ungrare som skulle tävla i Russian DX Contest. Målet var att slå den finska monsterstationen OH8X men tyvärr hamnade han lite efter, bla pga lite strul i början av testen men det blev fortfarande ett nytt svenskt rekord som han tog av mig. Dock tog jag det förut från en annan station, så det är bra det togs tillbaka till Burträsk

HA1AG (Zoli) och SM2XJP diskuterar

Ordningsställt

Full fart!

Jag måste dock erkänna att jag drack de flesta, Zoli drack ingen under tävlingen men lite före och efter

Trött gubbe efter testen

SM2XJP och SM2NOG på besök

SO2R boxen fick ett nytt kort som gör att man kan använda 2st datorer för Single op two radio istället för bara en dator. Tycker det blir smidigare med ett tangentbord framför varje radio och en logg för varje, så tappar man inte bort sig bland fönsterna i loggprogrammet.

Lite av planerna för i sommar är dock att isolera huset bättre, så jag inte blir ruinerad av uppvärmningen när jag inte är där. När jag är där eldar jag med ved så då går det bra, men direktverkande el och ~70mm isolering i väggarna är ingen höjdare. Trots bara grundvärme så var räkningen för Februari månad på 3000kr, och vid -25C ute så orkar inte 3kW element uppe hålla mer än +2C! Så något måste göras!
Sedan ska det huggas skog för att göra plats åt en 40m militärmast som ska göras roterbar. SM2NOG har fått tag i ett lager från en grävmaskin som ska utgöra basen. Sedan ska vi fixa en lagrad stagring som kommer sitta ungefär 20m upp och därmed ge oss 20m yta ovanför stagen för att sätta antenner. Masten har förut varit en fristående mast, så den är kraftig men att göra den ostagad skulle kräva sådant enormt fundament plus mekanik i den roterbara basen, så den får bli stagad på en nivå.
Jag beställer även snart aluminium för att bygga mer antenner. Vi ska kompletera 3el i toppen av 60m masten (som måste fixas lite) med en till 3el yagi och sedan ska det byggas antennerna som ska upp i den 40m höga masten, och till det är planen 5/5el på 20m och 2/2el på 40m. Jag är även sugen på att försöka få tag i en mindre mast, runt 18m hög för att sätta upp i närheten av huset. I den här tänkte jag man kunde ha antenner för 12/17m och 6m plus kanske någon kratta för 2m. Men just nu har jag inte fått några napp...
Men, nu åter till det som hänt på senare tid. Jag fick besök av en Ungrare som skulle tävla i Russian DX Contest. Målet var att slå den finska monsterstationen OH8X men tyvärr hamnade han lite efter, bla pga lite strul i början av testen men det blev fortfarande ett nytt svenskt rekord som han tog av mig. Dock tog jag det förut från en annan station, så det är bra det togs tillbaka till Burträsk

HA1AG (Zoli) och SM2XJP diskuterar

Ordningsställt

Full fart!

Jag måste dock erkänna att jag drack de flesta, Zoli drack ingen under tävlingen men lite före och efter

Trött gubbe efter testen

SM2XJP och SM2NOG på besök

SO2R boxen fick ett nytt kort som gör att man kan använda 2st datorer för Single op two radio istället för bara en dator. Tycker det blir smidigare med ett tangentbord framför varje radio och en logg för varje, så tappar man inte bort sig bland fönsterna i loggprogrammet.

När Zoli åkt kontaktade jag folket på Radio Arkala, som är förmodligen världens största amatörradioanläggning i norra Finland utanför Uleåborg. Den är ägd av en av Finlands rikaste personer, vilket syns på hur fort de lyckats bygga upp den plus storleken. Det är dock en imponerande mängd arbetstimmar nedlagt och jag har all respekt för vad OH6KN och hans kompisar lyckats göra. Anledningen till att jag kontaktade dessa var för jag har varit ute efter en ny radio. Jag vet att de bytt upp sig till YAESUs nya lyxradio och att de borde ha deras gamla till salu. Mycket riktigt efter lite förhandlande om priset så åkte jag och SM2XJP dit på Tisdag. 45 mil enkel resa, vi åkte vid 11 och var framme runt 17:00 finsk tid. Jag och Peter vandrade runt där ett tag innan Veijo, OH6KN som är ingenjören bakom stationen dök upp.
Veijo guidade oss runt och visade allt och det gjorde mig både fascinerad och inspirerad. Som Veijo sa så har de lärt sig en hel del genom Trial and error, och lyssnar man bara och frågar rätt frågor så kanske man slipper några av de problemen själv. Mest imponerande var givetvis antennmasten som kallas M7. Det är en 100m hög mast med en fullsize 5el yagi för 80m (~50m bom) och en 3el för 160m som har 60m bom. Hela detta bygge väger totalt 47 ton och är roterbart. Man kan inte riktigt greppa hur stor den är förän man ser den i verkligheten.
Efter några timmar på stationen begav vi oss hemåt igen med en ny radio.

M7an

42m mast, med 6el för 10,15,20m samt 2el för 40m

32m mast med lite trebandare

60m mast med antenner för 15m

M7an igen

105m mast, med antenner för 20m och 80m

M7an, 5el för 80m, 3el för 160m och 4/4el för 40m

Radiorummet @OH8X

Lite kabel, totalt hade det gått åt 3km 7/8"

Lite antennswitchar och bandpassfilter

OH6KN och SM2XJP
Veijo guidade oss runt och visade allt och det gjorde mig både fascinerad och inspirerad. Som Veijo sa så har de lärt sig en hel del genom Trial and error, och lyssnar man bara och frågar rätt frågor så kanske man slipper några av de problemen själv. Mest imponerande var givetvis antennmasten som kallas M7. Det är en 100m hög mast med en fullsize 5el yagi för 80m (~50m bom) och en 3el för 160m som har 60m bom. Hela detta bygge väger totalt 47 ton och är roterbart. Man kan inte riktigt greppa hur stor den är förän man ser den i verkligheten.
Efter några timmar på stationen begav vi oss hemåt igen med en ny radio.

M7an

42m mast, med 6el för 10,15,20m samt 2el för 40m

32m mast med lite trebandare

60m mast med antenner för 15m

M7an igen

105m mast, med antenner för 20m och 80m

M7an, 5el för 80m, 3el för 160m och 4/4el för 40m

Radiorummet @OH8X

Lite kabel, totalt hade det gått åt 3km 7/8"

Lite antennswitchar och bandpassfilter

OH6KN och SM2XJP
- Mizzarrogh
Jag är nästan mest fachinerad av att du fått med flickvännen på detta och att hon till och med hjälper er... 

Jag hade tagit ut ledigt från när HA1AG kom till stationen till helgen efter för att jag tänkte köra en tävling och ge mig efter det svenska rekordet. Nu efter besöket i Arkala hade jag en ny radio att leka med vilket gjorde att veckan gick fort. Kablage gjordes och den ställdes på platsen som radio #1 och den förra FT-1000D förpassades till 2nd radio platsen.
Tävlingen gick utmärkt, svenska rekordet som var på 8.3 miljoner poäng slogs med > 5 miljoner poäng vilket gav ett slutresultat på 13.8 miljoner poäng. Men det roligaste av allt var att jag lyckades slå OH8X, stationen vi besökte i Finland med 3 miljoner poäng vilket var höjdpunkten, det kändes som det slog högre än svenska rekordet
3777 st kontakter blev det under de 36 timmar man är tillåten att vara igång av de totalt 48 timmar som single operator.

Uppställningen, med nya radion

Fin sak

Slutsteget som HA1AG lämnade, jag ska skicka ner det till honom snart igen.
Länk till resultatet, http://lists.contesting.com/pipermail/3 ... 21265.html
Nu har jag även en TS-850SAT till salu om någon är intresserad
Tävlingen gick utmärkt, svenska rekordet som var på 8.3 miljoner poäng slogs med > 5 miljoner poäng vilket gav ett slutresultat på 13.8 miljoner poäng. Men det roligaste av allt var att jag lyckades slå OH8X, stationen vi besökte i Finland med 3 miljoner poäng vilket var höjdpunkten, det kändes som det slog högre än svenska rekordet

Uppställningen, med nya radion

Fin sak

Slutsteget som HA1AG lämnade, jag ska skicka ner det till honom snart igen.
Länk till resultatet, http://lists.contesting.com/pipermail/3 ... 21265.html
Nu har jag även en TS-850SAT till salu om någon är intresserad

Senast redigerad av sm2wmv 31 mars 2011, 21:53:48, redigerad totalt 1 gång.
Haha, jag var lite orolig när jag tog dit henne första gången. Jag ville verkligen hon skulle tycka om det eftersom det skulle underlätta på alla sätt och vis. Tur nog älskade hon att vara där, så hon sköter oftast markservicen vilket vi uppskattar oerhört, även om hon sover rätt mycket också när hon är därMizzarrogh skrev:Jag är nästan mest fachinerad av att du fått med flickvännen på detta och att hon till och med hjälper er...

Hon gillar att klyva ved vilket är mycket positivt plus att hon brukar ta mycket kort. Hon har även plumsat djupsnö två ggr i vinter och slagit av snön från staglinorna på 80m 4-SQ.