Mätkrets - testa dimmer

Berätta om dina pågående projekt.
mhygren

Mätkrets - testa dimmer

Inlägg av mhygren »

Hejsan!

Jag har ett problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med här. Jag och några till bygger en robot som ska slitagetesta en dimmer. Vi har en linjärmotor som trycker på dimmern och en stegmotor som vrider på dimmern. Vi har Arduino som microkontroller och det funkar jättebra att köra motorerna. Tanken är att vi ska starta dimmern genom att trycka en gång med linjärmotorn och sedan vrida x antal steg med stegmotorn och sedan mäta spänningen för att se så att dimmern fungerar korrekt och fortsätta vrida upp dimmern tills den når max och mäta vid flera mätpunkter under uppvridandet. För att mäta detta har vi gjort en liten mätkrets:
Mätkrets snygg.jpg
Den sista lilla kretsen i bilden är en RMS - DC omvandlare och det är tänkt att när vi vrider på dimmern ändras RMS - värdet på signalen och den omvandlar det till DC som vi kör in i Arduino - kortet som mäter spänningen. Arduino kortet tål 0 - 5 V in och vi kommer få mellan 0 och nästan 1 V eftersom RMS - DC omvandlaren inte klarar mer. Det värdet mellan 0 - 5 V omvandlar Arduino kortet till ett värde mellan 0 - 1063 (ungefär inte helt säker).

Vi har kopplat kretsen på en liten kopplingsbräda och testat med en signalgenerator för att testa så att den fungerar som den ska och det funkar utmärkt. Problemet är nu när vi ska koppla in 230 V nätspänning. För det första så vet vi ju inte vilken som är fas och vilken som är nolla. Vi har en grendosa vi ska sätta inne i roboten så vi kan ju sätta kontakten på ett sätt i väggen och sedan på ett annat sätt i grendosan. Vi vet inte hur vi ska avgöra vilken som är fas och vilken som är nolla. Någon som vet hur vi ska lösa detta? Dessutom undrar jag om det kommer märkas tillräckligt mycket på signalen när man dimmrar den så att kretsen känner av den förändringen? Jag är inte så haj på hur mycket en dimmer justerar signalen. Men det mest akuta problemet är att vi inte vet vilken som är fas och vilken som är nolla så vi är rädda att göra sönder till exempel vår RMS - DC omvandlare. Någon som vet hur vi ska lösa detta samt har några andra bra idéer eller tips på hur vi ska tillväga med den här roboten?

Så här är det tänkt att roboten ska se ut på ett ungefär så ni får en bild av hur roboten ska se ut och gå tillväga när den vrider på dimmern. Sedan undrar jag också om ni tror det är bättre att placera stegmotorn direkt på linjärmotorn? Så när man kör med linjärmotorn så trycks stegmotorn mot dimmern. Eller om man ska göra som vi gjort och separera dem för vi tänkte att stegmotorn kanske blir dålig om den ska utsättas för tryck hela tiden? Eller vad tror ni? Tacksam för svar!
maskin helvit.jpg
Tack på förhand!
Mikael
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Mätkrets - testa dimmer

Inlägg av Electricguy »

Ahh. Multisim! riktigt trevlig simulator! ser ut som en kul grej annars också! :D
mhygren

Inlägg av mhygren »

Ja det är ett trevligt program och det är ett roligt projekt men vet ju som sagt inte hur vi ska lösa det med att veta vilken som är fas och nolla. Kan ju inte vända och vrida på kontakten varje gång vi sätter in den i väggen eller mäta i varje vägguttag som vi stoppar i kontakten i. Någon typ av transformator kanske skulle funka? Någon som har koll på fall det finns en transformator för det ändamålet? Vi vill ju inte transformera ner spänningen utan vill ju bara ha koll på så att vi får fas och nolla på rätt ställe. Skulle vi få fasen felvänd får vi ju alldeles för stort spänningsfall i mitten och då kommer komponenter gå sönder.

Mikael Hygren
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Vilket som är fas eller nolla spelar ingen som helst roll, tänk en vanlig sladdimmer, den fungerar likabra oavsett hur du vänder kontakten.

Rita upp ett schema på hur dimmern och lasten är kopplas få förstår du - jord är ju inte inblandad någonstans.
mhygren

Inlägg av mhygren »

mrfrenzy om du kollar i schemat jag lade upp över vår krets så ser du att det spelar roll vilket håll vi har kontakten på. Den 230 V spänningskällan i schemat ska föreställa ett vägguttag och en dimmer ska kopplas i serie med denna. Efter det kommer ett 270k motstånd som ska "svälja" den största delen av spänningen. I punkten mellan de två motstånden R2 och R1 i bilden ska vi om vi har 230 V åt rätt håll få lite under 1 V men om vi får 230 V direkt in på 1k motståndet så kommer vi få bra mycket högre potential i den punkten än lite under 1 V. Vanlig spänningsdelning är det som gäller. Och får vi den åt fel håll så kommer någon komponent gå sönder. Därför behöver vi ha koll på nolla och fas så vi får in fasen på rätt ställe.

Mikael
EBD

Inlägg av EBD »

Spänningen i mitten av spänningsdelningen kommer att vara samma oavsett åt vilket håll du vänder stickproppen. Du mäter alltid spänningen relativt där du ritat jordsymbolen, och inte mot det som är nollan.

edit:
Däremot om du blandar in t.ex. ett oscilloskop anslutet i ett jordat uttag, och kopplar in jordklämman på proben till kretsen så kan jag tänka mig att det blir problem.
Skriv svar