OSCCAL försvinner i MPLAB
Re: OSCCAL försvinner i MPLAB
Mja, se post 7 den med bilden det är ju två verktyg.
Det går bra att ge värdet på OSCCAL manuellt i PICkit 2 programmer det är MPLAB som verkar tro att det är rätt värde.
Spänningen blir 4,75V då den är inställd på 5,0V, 4,73V då den är inställd på 4,8V
Det går bra att ge värdet på OSCCAL manuellt i PICkit 2 programmer det är MPLAB som verkar tro att det är rätt värde.
Spänningen blir 4,75V då den är inställd på 5,0V, 4,73V då den är inställd på 4,8V
Jo, men om du läser tillbaka hela programminnet inklusive konfigurationen, vad är värdena då, dvs i den hex-filen som skapas.
>Jo, men om du läser tillbaka hela programminnet inklusive konfigurationen, vad är värdena då, dvs i den hex-filen som skapas.
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Med vilket verktyg ska jag läsa minnet?
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Med vilket verktyg ska jag läsa minnet?
> där det faktiskt står att PICKIT raderar OSCAL och BG vid en sk "Full Erase".
Ja, men så är det "by design", det har ingenting med PICkit2 att göra.
En "erase all" redarar alltid allt (Flash, EEPROM och CONFIG) helt oavsett verktyg.
Och det är det enda sättet att programmera om en krets med läs-skydd aktiverat.
Grejen är att alla vettiga programmerare (och naturligstvis även PICkit2!) känner
till vilka modeller som har ett kalibreringsvärde i Flash och "tar hand" om det på rätt sätt.
D.v.s läser ut det innan "erase all" och skriver tillbaka det tillsammans med resten
av programmet. Inget konstigt alls med det.
Frågan är varför det "tappas" i just detta fall.
"Bandgap" brukar ha med ett kalibrerat spänningsvärde någonstans, för de modeller
som har en intern (kaliberad) spänningsreferens. Jag är osäker på som det gäller
dessa modeller.
> Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Med vilket verktyg ska jag läsa minnet?
Antingen med "Programmer" -> "Read" i MPLAB eller med "Programmer" -> "Read Device"
i det fristående PICkit2 programmet.
> vad är värdena då, dvs i den hex-filen som skapas.
Man behöver inte skapa/spara en HEX fil, det är bara att kolla i fönstret i programmet.
> Spänningen blir 4,75V då den är inställd på 5,0V, 4,73V då den är inställd på 4,8V
Vilken "spänning" och vad är det som inställt och var ?
Jag ser "5.0V" överallt. Du borde inte se olika spänningar. Har du något
annan inkopplat på labb-kortet ?
Ja, men så är det "by design", det har ingenting med PICkit2 att göra.
En "erase all" redarar alltid allt (Flash, EEPROM och CONFIG) helt oavsett verktyg.
Och det är det enda sättet att programmera om en krets med läs-skydd aktiverat.
Grejen är att alla vettiga programmerare (och naturligstvis även PICkit2!) känner
till vilka modeller som har ett kalibreringsvärde i Flash och "tar hand" om det på rätt sätt.
D.v.s läser ut det innan "erase all" och skriver tillbaka det tillsammans med resten
av programmet. Inget konstigt alls med det.
Frågan är varför det "tappas" i just detta fall.
"Bandgap" brukar ha med ett kalibrerat spänningsvärde någonstans, för de modeller
som har en intern (kaliberad) spänningsreferens. Jag är osäker på som det gäller
dessa modeller.
> Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Med vilket verktyg ska jag läsa minnet?
Antingen med "Programmer" -> "Read" i MPLAB eller med "Programmer" -> "Read Device"
i det fristående PICkit2 programmet.
> vad är värdena då, dvs i den hex-filen som skapas.
Man behöver inte skapa/spara en HEX fil, det är bara att kolla i fönstret i programmet.
> Spänningen blir 4,75V då den är inställd på 5,0V, 4,73V då den är inställd på 4,8V
Vilken "spänning" och vad är det som inställt och var ?
Jag ser "5.0V" överallt. Du borde inte se olika spänningar. Har du något
annan inkopplat på labb-kortet ?
>Vilken "spänning" och vad är det som inställt och var ?
Jag mäter spänningen mellan Vdd och Vss då jag har ställt in spänningen med MPLAB eller PICkit2. Nej jag har inte något annat inkopplat på labkortet.
Jag mäter spänningen mellan Vdd och Vss då jag har ställt in spänningen med MPLAB eller PICkit2. Nej jag har inte något annat inkopplat på labkortet.
Aha, OK. Du mäter spänningen själv. Jaha... 
Ja det har inte gjort, men jag kollade just och jag får en
högre spänning på voltmeter, kan vara den som är knas...

Ja det har inte gjort, men jag kollade just och jag får en
högre spänning på voltmeter, kan vara den som är knas...

Kanske, men jag fick samma fel då jag drev kopplingen med ett spänningsaggregat 4,99V. Ska ta och titta på programmerings spänningarna/pulsen också. Men det får bli i morgon.
Kanske kan vara ide att åka förbi Kjell & Co eller ELFA och köpa några kretsar från en annan batch så att jag kan utesluta det i alla fall. Hur går det med de jag beställde av dig? 12F675 borde gå lika bra att använda som 12F629.
Kanske kan vara ide att åka förbi Kjell & Co eller ELFA och köpa några kretsar från en annan batch så att jag kan utesluta det i alla fall. Hur går det med de jag beställde av dig? 12F675 borde gå lika bra att använda som 12F629.
Jahaja, hur ska jag veta att *det* mailet var från någon
som kallar sig "Bonzo" !?
Njae, jag har inte varit på kontoret sedan mailet kom.
Jag har skitstrul med min reumatism och kan knappt gå.
Men jag måste förbi för lite pappersjobb p.g.a månadsskiftet...
som kallar sig "Bonzo" !?

Njae, jag har inte varit på kontoret sedan mailet kom.
Jag har skitstrul med min reumatism och kan knappt gå.
Men jag måste förbi för lite pappersjobb p.g.a månadsskiftet...
>Njae, jag har inte varit på kontoret sedan mailet kom.
>Jag har skitstrul med min reumatism och kan knappt gå.
>Men jag måste förbi för lite pappersjobb p.g.a månadsskiftet...
Reumatism har jag förstått är en riktigt tråkig åkomma, tråkigt att du har fått den.
Jag ville kolla om det berodde på kretsindividen så jag åkte till Elfa och köpte några nya kretsar. Dock var det inte det inte så. Hade jag tittat lite mera noggrant hade jag sett att de jag hade var ur olika batcer de också. (Borde i alla fall för att de har olika nummer på kapseln bortsett från 12f629 förståss)
Det skulle vara kul om någon annan som har labbat med kretsen i samma miljö som den jag använder kunde skriva om sina erfarenheter i tråden.
>Jag har skitstrul med min reumatism och kan knappt gå.
>Men jag måste förbi för lite pappersjobb p.g.a månadsskiftet...
Reumatism har jag förstått är en riktigt tråkig åkomma, tråkigt att du har fått den.
Jag ville kolla om det berodde på kretsindividen så jag åkte till Elfa och köpte några nya kretsar. Dock var det inte det inte så. Hade jag tittat lite mera noggrant hade jag sett att de jag hade var ur olika batcer de också. (Borde i alla fall för att de har olika nummer på kapseln bortsett från 12f629 förståss)
Det skulle vara kul om någon annan som har labbat med kretsen i samma miljö som den jag använder kunde skriva om sina erfarenheter i tråden.
Väntar fortfarande på resultatet av återläsningen av kretsarna.
>Väntar fortfarande på resultatet av återläsningen av kretsarna.
Jag förstår inte riktigt fortfarande vad du menar. I post 7 visar jag att MPLAB läser tillbaka och verifierar kanske är det fortfarande något i minnet då OSCCAL värdet försvinner i alla fall men programsnutten i början finns kvar enligt PICkit2-programmet.
Skriv gärna vilket program du vill att jag ska använda för att återläsa, om det är .hex filen du vill se och om det ska vara efter en flashning som har gått galet så blir det lättare.
Jag förstår inte riktigt fortfarande vad du menar. I post 7 visar jag att MPLAB läser tillbaka och verifierar kanske är det fortfarande något i minnet då OSCCAL värdet försvinner i alla fall men programsnutten i början finns kvar enligt PICkit2-programmet.
Skriv gärna vilket program du vill att jag ska använda för att återläsa, om det är .hex filen du vill se och om det ska vara efter en flashning som har gått galet så blir det lättare.
Som jag skrev tidigare :
> Antingen med "Programmer" -> "Read" i MPLAB eller med "Programmer" -> "Read Device"
> i det fristående PICkit2 programmet.
Men personligen tror jag inte det ger så mycket förrutom att verifiera att
kalibreringsvärdet faktiskt saknas från processorn. Du kan ju alltid jämföra
en processor som du *inte* har fått felet på med en där du *har* fått felet.
> Antingen med "Programmer" -> "Read" i MPLAB eller med "Programmer" -> "Read Device"
> i det fristående PICkit2 programmet.
Men personligen tror jag inte det ger så mycket förrutom att verifiera att
kalibreringsvärdet faktiskt saknas från processorn. Du kan ju alltid jämföra
en processor som du *inte* har fått felet på med en där du *har* fått felet.