Hur breda kugghjul behövs?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Hur breda kugghjul behövs?
I min förra verksamhet så tillverkade vi kuggar på längden, då kunde vi använda grundmaterialet till en massa olika funktioner (kugghjul monterade på optik dvs. en massa olika optik)
-
Nu har jag lekt lite med fräsen.
Gurgalof hade 1mm fräsar att låna ut så jag testade med både 3.175mm och 1mm fräs.
Här är alla delar från idag: 1mm fräs i 1mm polykarbonat(Måste köra så långsamt så jag orkade bara 1mm plast.): 3mm fräs i 3mm polykarbonat: Delen som däck ska gjutas på: Färdigt hjul-kitt: Och ihopmonterat: Jag tycker att det känns som att 1mm hade räckt men kommer nog att köra på 3mm för säkerhets skull.
Så det blir 1mm fräs i 3mm plast.
Gurgalof hade 1mm fräsar att låna ut så jag testade med både 3.175mm och 1mm fräs.
Här är alla delar från idag: 1mm fräs i 1mm polykarbonat(Måste köra så långsamt så jag orkade bara 1mm plast.): 3mm fräs i 3mm polykarbonat: Delen som däck ska gjutas på: Färdigt hjul-kitt: Och ihopmonterat: Jag tycker att det känns som att 1mm hade räckt men kommer nog att köra på 3mm för säkerhets skull.
Så det blir 1mm fräs i 3mm plast.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:

Skulle det inte funka med någon form av gummidrivning istället för kugg? Alltså modell legohjul med gummi....
Swech
Har du verkligen räknat rätt på 3mm kugghjulet?
Jag tycker kuggprofilen ser helt käpprätt ut.
Jag tycker kuggprofilen ser helt käpprätt ut.
-
Ja, det är ju 3mm fräs, man kan ju inte göra mindre radie än 1.5mm.