Hur fungerar en kristalloscillator? Hur "driver" en uP kristallen till exempel? Finns det något smidigt och "rent" sätt att multiplicera frekvensen på en kristall?
Lite snabb presentation av mig eftersom jag är "ny":
Första riktiga mötet med elektrnik kom i tredje ring (2002) då jag var inblandad i ett projekt där vi konstruerade en nummerpresentatör kopplad till dator (WOW

I början av förra sommaren tog mitt intresse för elektronik riktig fart, Microchips PIC öppnade helt nya dörrar. Likt de flesta (?) skedde mitt första möte (2003) med en f84 (tyvärr

En tråkig sak (ironi) är att detta forum huserar extremt kompetenta människor vilket i mitt fall alltid har resulterat i att frågor enkelt har besvarats genom följande system [datablad/manual/litteratur->google->sökfunktion på forumet]. Tidigt denna sommar började jag med etsning och ytmonterade komponenter, återigen tack vare detta forum blev mitt första kort perfekt...suck...var ligger utmaningen?
Nu är tanken att jag ska hållas här som annat än observatör med lite sporadiska inlägg här och där. Tyvärr känns det redan som jag sänkt kvaliten med denna synes meningslösa inlägg när det redan finns en tråd för presentationer, en gammal tråd som jag skulle hamna sist i och ingen skulle läsa.

Tack för all hjälp hittils!