Lamputtag (230V) blir ej spänningslöst vid avstängning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ajje

Re: Lamputtag (230V) blir ej spänningslöst vid avstängning

Inlägg av ajje »

Mstandar skrev: Fast i detta fallet tycker, jag ändå det är Osrams problem, eftersom dom klart har angett en märkspänning och då ska produkten inte fungera utanför dessa ramar.
Jag anser tvärtom, matar du produkten med en spänning som inte faller inom de ramar tillverkaren angivit så får produkten uppföra sig hur som helst.

Går du utanför specarna är resultatet helt enkelt "undefined".
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Kan bara hålla med. Om man har så höga kapasitiva strömmar så tycker jag man ska se över sitt elsystem. Nytt hus har man väll garanti på? Gammalt. Då kanske det är läge att kolla över elsystemet.
Alternativet är väll att inte ha led just i den armaturen om det inte går.
Osram ska väll inte behöva bygga in onödigt energikrävande saker för att elsystemet i en villa inte är helt okej?
Nä lös det primära problemet så ska det funka sen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hm

det är inget fel på elinstalationer som har den kapacitiva kopplingen
utan helt normalt

självklart kan lamptillverkaren säga att det int är bra

men defacto är det ett normalt system, och lampan beter sig underligt
det är inget man börjar bygga om elsystemet för

och dom som inget kan undrar ju varför det beter sig underligt åt, och lamptillverkaren förlorar trovärdighet
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Får nog hålla med GRYM, utrustning som marknadsförs, oavsett om de ersätter äldre produkter eller inte skall klara en normal elektrisk miljö.
Kapacitiv koppling får nog anses tillhöra den miljön.

Eftersom man inte kan kräva attt fastighetsägaren skall dra om installationen pga några lampors skull, dessutom är det ofta fullständigt omöjligt.
Att spänningssatta fasledare dras i samma rör som tändtrådar är fullständigt normalt, och inget fel alls.
mjv

Inlägg av mjv »

Kan inte detta bero på att det går två olika faser i samma rör, men bara en neutral?
Alltså att en fasledare inte har en nolla som tar ut det elektromagnetiska fältet.

Isf är det väl inte korrekt dragit.

Men jag har nog helt fel här, så var skonsam när ni rättar mig. :oops:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

skonsamt, ok, nej

det hela är bara att två ledare ligger nära varandra en lång bit

det som kan hjälpa vore att en nolla eller jord ligger där, och gärna mellan den tråd som är fas på och den som hänger i luften

skärmad kabel hjälper lite om skärmen är jordad, då har man ex tre delar i kondensatorn, fas den som hänger i luften och noll,
med lite tur är kapacitansen större mot nollan än mot fas, men det vet man ju inte
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Är det inte så idag, att de slangar med färdigdragen tråd, så är tråden tvinnad?
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Jo, i slutändan är det ju lamptillverkarna som bör ta tag i problemet för kapacitiv koppling i ett elsystem kommer vi aldrig ifrån helt och hållet.

Jag opponerade mig mest mot uttalandet att det var deras skyldighet att lampan skulle vara släckt om man kom under märkspänningen.

Ett problem är ju att spänningen kan komma upp väldigt nära normalspänning beroende på hur lampans ingång ser ut rent elektriskt.
Mäter vi upp 90-100V med en multimeter säger inte det något om vilken spänning en lampa ser, den kan ju ha mycket högre ingångsimpedans än multimeterns 10MOhm innan switcharn drar igång och börjar suga energi.
Electric

Inlägg av Electric »

Hur som haver så är det definitivt Osram som förlorar själva på sin inställning till problematiken, jag hade totalfel då jag inhandlade DYRA Osram produkter i tron att de skulle ha bättre funktion och kvalitet än alla de nya aktörerna på LED-marknaden. Jag har sedan mitt inköp fått mer vatten på min kvarn och kommer framöver aktivt undvika OSRAM-produkter. Jag har placerat Osram i samma korg som de sämsta Kina-tillverkarna.

Sedan så anser jag att en seriös produktägare skall vara lyhörd för problem av denna typen, om inte Osram tar sig an rollen som seriös produktägare så finns det många andra som gör det... :-)

Vad har ni för erfarenhet av Osrams produkter?
Håller dom verkligen premium klass som priset antyder?
ABSOLUT INTE ENLIGT MIG I ALLA FALL!

MVH
Daniel
Skriv svar