Jag har ett gäng d&b D12 slutsteg för PA-ljudapplikationer.
Dessa har en väldigt kompetent DSP som kan styras via CAN-bus.
d&b har ett interface för USB till CAN-bus som heter R60. Mjukvaran heter R1 och fungerar både i win och osx miljö. Enligt manualen så verkar R60 emulerar en com-port till CAN-bus på något vis.
Hur är det med sånna här saker, skulle man kunna använda vilket interface som helst som emulerar en com-port till CAN-bus ifall nu inte programmet säger ifrån eller krävs här speciella drivrutiner?
Saken är den att jag hittade ett CAN-bus interface på thomann som verkar emulera originalet.
Här: http://www.thomann.de/se/peak_system_ca ... usbcan.htm
Det vore himla kul att bygga deta interface själv, men jag blir lite osäker på om det kommer att fungera.
Jag lägger en länk här till manualen där man ser hur detta installeras i Windows.http://www.dbaudio.com/fileadmin/docbas ... _1.5EN.PDF
Jag tänkte att detta skulle styras från min mac.
Tankar och funderingar motags gärna.
CAN-bus interface
- jonnorberg
- jonnorberg
Re: CAN-bus interface
Efter lite efterforskkning så är Peak Systems interfacet godkänt av d&b och kompatibelt med R1-mjukvaran.
Frågan är då om R1-mjukvaran har en låsning i sig eller bara kan garantera funktion med de listade interfacen, men att det funkar med vilket som helst.
Då får det helt enkelt bli lite Trail and Error för att se ifall ett interface som blir en virtuell com-port fungerar.
Är det någon som har något USB-CAN-bus interface som har möjlighet att testa ifall mjukvaran "ser" interfacet.
Jag tänker att det finns en hel del PLC programmerare där ute som pysslar med CAN-bus och har ett USB-interface.
Eller?
Frågan är då om R1-mjukvaran har en låsning i sig eller bara kan garantera funktion med de listade interfacen, men att det funkar med vilket som helst.
Då får det helt enkelt bli lite Trail and Error för att se ifall ett interface som blir en virtuell com-port fungerar.
Är det någon som har något USB-CAN-bus interface som har möjlighet att testa ifall mjukvaran "ser" interfacet.
Jag tänker att det finns en hel del PLC programmerare där ute som pysslar med CAN-bus och har ett USB-interface.
Eller?