Behöver hjälp med indikeringslampa till lampa och usbport

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
woumba

Behöver hjälp med indikeringslampa till lampa och usbport

Inlägg av woumba »

hej allihop!
jag är ny på detta forum och relativt ny inom elektronikvärlden, men har hunnit med en del projekt iaf. Men har nu fastnat på ett projekt jag håller på med på min moped
jag har byggt in två saker en usb port (använde en cigguttag till usb converter) och en 12v ledlampa i sadelfacket på min lille moppe. dessa två saker är kopplade parallelt till samma 12v in från batteriet med respektive strömbrytare. det jag vill nu är att lägga till en indikeringslampa i instrumentpanelen som indikerar när någon av dessa komponenter är på (dvs om vare sig usb porten eller sadelfacks lampan är på så ska en liten lysdiod lysa i intrsumetpanelen) men i och med att led lampan drar så pass lite ström och usb porten drar upp till 1A så har detta blivit mycket krångligare än jag trott. det jag strävar efter är en så strömsnål och enkel konfiguration som möjligt utan att använda dyra och/eller komplicerade komponenter. jag har försökt med både relä och transistorer utan att få det att fungera tillfredsställande
tack på förhand//Jr
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Re: Behöver hjälp med indikeringslampa till lampa och usbpor

Inlägg av X-IL »

cmos OR-grind och transistor som driver ledden? Jag är kanske helt ute och cyklar men det borde väl funka?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det du får göra är ju att koppla indikeringslampan (en LED med seriemotstånd?) parallellt med var och en av lasterna.

Kluddade lite schematiskt i ditt schema (det behövs ju motstånd i serie med varje LED där också).

Dessa lyser ju då när strömbrytarna är på. Om du vill ha något som indikerar huruvida sakerna drar ström eller inte blir det besvärligare (särskilt om det är låga strömmar).
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det skulle vara en indikeringsled eller två?
woumba

Inlägg av woumba »

wow snabba bud här ^^
X-IL: vad grindar beträffar så antog jag att grindar inte tål speciellt mycket ström dessutom är väl hela kretsen en enda stor or grind

Nerre: jag har tänkt på samma sak fast lite annorlunda (kolla bild) eftersom jag bara har plats för en indikeringslampa men problemet med denna krets är att jag hann dra sladd till sakerna innan jag kom på att jag ville ha en indikering på att sakerna är på och avståndet mellan panel batteri och sadelfacket gör det omständigt att dra allt parallelt i efterhand så jag ville bara kasta ut frågan och se om det finns nån lösning på situationen. Men ja det var lite det jag var ute efter, en indikering att nånting drar ström
motstånd och sånt är inget problem dessa är billeds så dom har motstånd inbyggda.

fast upptäckte nyss en sak att lysdioderna kommer att hamna i serie hur jag än gör nu så det hela gick åt * ändå... om inte nån har en lösning på detta med?
sneaky

Inlägg av sneaky »

Platsbristen kan ju enkelt lösas med en två-färgs-LED. Använd till exempel en Röd-Grön lysdiod så får du indikering som följer:
Röd - Lampa på
Grön - USB på
Orangeaktig - Båda prylarna på
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Grindarna skall ju inte ha någon ström, du tappar av styrsignal innan lasten men efter brytaren, ut från OR:en så har du en output som du kan styra en transistor med, denna öppnar för din indkeringsLED.

Skit, insåg just att då blir ingångarna flytande när brytaren är öppen, glöm allt jag sagt, går ju att lösa med pulldown osv, men då blir det mer "krångel".
Skriv svar