Jobbig kapsel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Detraw

Jobbig kapsel

Inlägg av Detraw »

Hmm som jag sa i en tidigare tråd så mailade jag Atmel och frågade om jag kunde få sampla en ARM9 från de, och det fick jag, (fick till och med 2 :) ), men när jag fick hem det nu så ser jag att de har skickat är av en väldigt jobbig typ, den ser nämligen ut som en dator CPU, fast istället för piggar va det små öar, jag hoppas att ni förstår vad jag menar, annars får jag försöka knåpa ihop en bild... vad jag nu undrar är om det finns nån sockel eller vad som helst så att jag kan använda dessa på ARMar (de kostar ju 500kr st, så jag vill ju kunna använda de ) Det kanske finns nått sätt för en hemanvändare att löda de?

Tack på förhand /Daniel
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Låter som BGA. Väldigt jobbiga att använda.

Fanns det inte någon TQFP eller liknande?

Det ska finnas BGA-socklar, för många $$$.

Annars går det (kanske) att använda "dead-bug" metoden, lägg upp-och-ner och löd massor av små sladdar. Har sett det användas med stora FPGA:er och allt möjligt. MYCKET jobb, och risk för problem med signalkvalitet...
Detraw

Inlägg av Detraw »

jo den finns i både LFBGA 256 och PQFP 208 så jag har väl fått LFBGA :( Ska se om man kan maila tillbaka och se om det går att lösa, annars får jag väl försöka att löda på massor med kablar, men det verkar lite smått jobbigt... :( (det är ju inte stora lödöar heller :shock:
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

eller om du ritar ett tvålagers kretskort med vias för varje BGA lödpunkt, på ovansidan av kortet kan du dra anslutningar till de yttre punkterna på kapseln och från de inre punkterna dra ledningar från viorna på undersidan
kanske inte så lätt att etsa ett sånt kort själv och göra genomplättering men det finns ju ställen som kan göra det åt en
Detraw

Inlägg av Detraw »

jo men det kostar ju runt 350kr att beställa ett mönsterkort, lägger man då till 150kr så får man en ARM9 med PQFP kappsel...

Jag ska som sagt när jag kommer hem ringa eller maila Atmel och se om det går att fixa.
Skriv svar