Batteridrift, ersätta med eliminator.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Kubbuth

Batteridrift, ersätta med eliminator.

Inlägg av Kubbuth »

Hej, jag har en LED-display med stora och batterikonsumerande segment. Den drivs av 8 st D-cell och dessa räcker ca 10 timmar vid konstant bruk.

Jag tänker mig nu att ersätta dessa med en batterieliminator. Men det finns ingen uppgift på hur många ampere som krävs. Ett 1.5V D-cell är på runt 10 000 milli amp och 8 st = 12V räcker 10 timmar. Kan man då räkna rätt av? Alltså att 10 amp/batteri och 10 timmar ger 1 amp konsumtion?

Jag e totalnoob på ellära men annars väldigt teknogeek, ni behöver inte vara överpedagogiska i svar :p
Användarvisningsbild
Kubbuth

Re: Batteridrift, ersätta med eliminator.

Inlägg av Kubbuth »

Ingen som vet?

Eller var min fråga för banal? Sådan't borde jag kunna ta reda på med google?

Försökte, men vet ju inte ens riktigt vad det är jag gör så det var svårt, därför jag hamnade här...

Edit, kan ju göra som vanligt, bara koppla upp batterikontakterna direkt mot bilbatteriladdaren som ger 12V och köra så det ryker... men vill inte förstöra displayen, den tillhör ett nätverk och inte mig personligen, dessutom var den rätt dyr.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Kan du inte mäta strömmen när du kör på batteri? I så fall får du bättre svar än grova gissningar.
Användarvisningsbild
Kubbuth

Inlägg av Kubbuth »

Aha, amperemätare? Min billiga multimeter har tyvär inte det :/

Men kan nog lösa det, får låna av nån polare...
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Kubbuth skrev: Jag e totalnoob på ellära men annars väldigt teknogeek, ni behöver inte vara överpedagogiska i svar :p
Vet du hur du skall koppla då? :vissla:
Med tanke på att du skall låna instrumentet.
/Ingvar
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

du tänker rätt

10Ah batteri under 10 timmar är 1A i ström
Användarvisningsbild
Kubbuth

Inlägg av Kubbuth »

SM7CZR skrev:
Kubbuth skrev: Jag e totalnoob på ellära men annars väldigt teknogeek, ni behöver inte vara överpedagogiska i svar :p
Vet du hur du skall koppla då? :vissla:
Med tanke på att du skall låna instrumentet.
/Ingvar
hehe, "vet inte hur man räknar" betyder inte "vet inte hur man får skiten reagera" 8)

Edit, sen ser jag din signatur :P

Grym, tack =)
xxargs

Inlägg av xxargs »

torrbatterier är knepiga djur, laddar du ur ett sådant batteri på 10 timmar så får du vara glad om du får ut 50% av angiven kapacitet - oftast är urladdningstiderna över 100 timmar för att få ut angiven mAh-tal - läs batteriets datablad noga och titta på dess urladdningskurvor vid olika strömmar så ser du att kapaciteten varierar väldigt mycket med hur mycket ström du tar ut.

Billiga digitala multimetrar kan köpas från runt 200:- i clas i sjön eller biltema och du kommer att finna den användbar många år framöver. Det finns egentligen ingen ursäkt att inte skaffa en sådan om man skall hålla på minsta med elström eller elektronik.

batteriladdare för bilbatterier är inte lämplig som strömkälla då den kan ge uppåt 15 Volt och bränna din pryl fast det står 12 Volt - och är det billig enkel sådan så ger den dessutom pulserande ström (halvvågslikriktning)

min gissning är att en batterieliminator på 12.0 Volt och 1.5 - 2 ampere räcker för din behov.
Användarvisningsbild
Kubbuth

Inlägg av Kubbuth »

Mjo, har en loppis nära där det finns eliminatorer för 20:- men dom flesta är klena, under 0.5 amp. antog direkt att en sån inte räcker (med tanke på hur snabbt batterierna dör). Bilbatteriladdare gör det garanterat :p

Var just en sån billig från Classe jag köpte en gång, har allt jag behöver, utom ampere...
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Köp en stabbad eliminator om du är rädd om displayen...
/Ingvar
Skriv svar