Projektarbete LED drivdon

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Mindmapper

Re: Projektarbete LED drivdon

Inlägg av Mindmapper »

Allt står i detalj beskrivet i 555's datablad.
1'an är inte en AND-krets.
Användarvisningsbild
Lemmy Kilmister

Inlägg av Lemmy Kilmister »

Tack för tipset. Tänkte inte på att leta i databladet. :roll:
Om jag har förstått det rätt nu så är 1:orna på bilden två komparatorer och tvåan en vippa/flip flop där R och S är ingångar och Q är ut? Vet dock inte var reset gör med vippan än.
Bild
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

2:an är en set/reset vippa. Om vippan är i "utgångsläget" dvs reset, då är utgången hög för den har liten ring på utgången som markerar "inverterad".
En impuls eller stadigvarande signal på "set" tvingar vippan slå om till motsatt status permanent, tills en "reset" impuls kommer.

Summa 2:an är en Set/Reset-vippa med en normal(icke inverterad) Set och två Reset, varav ena inverterad. 2:an har enbart en inverterad utgång av typen Q.

Ibland när det är lite jobbigt med logiken brukar jag anteckna en "sanningsvärdestabell"
EDIT: STRYK DETTA:http://sv.wikipedia.org/wiki/Sanningsv%C3%A4rdetabell

EDIT: bättre titta här under "Teori" vad jag menar med sanningsvärdetabell:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Digitalteknik
Lite längre ned finns en sanningstabell för SR-vippa(SR-latch)

Din tabell skall då ha 3 kolumner med ingångar(R, R1, S) med alla olika kombos av 1 och 0 samt en resultat kolumn Q

Sen funderar man i vart och en av fallen hur utfallet blir. Det hjälper en mycket ibland när det är mycket på gång.
Användarvisningsbild
Lemmy Kilmister

Inlägg av Lemmy Kilmister »

Tog och ritade upp kretsen, lade in lite värden och gjorde sanningstabeller. Och help plötsligt så klarnade det hela om hur det fungerar! :tumupp: Tackar för tipset om sanningstabellerna, det gjorde det hela mycket enklare.

Dock förstår jag fortfarande inte reset riktigt. Om jag inte använder reset, vad händer då? Om reset inte får någon volt, inverteras det då till 1 i NOR grinden? I så fall hänger väl den grinden sig, så att vippan inte byter läge när en puls kommer till S? Förstår ni hur jag menar?
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Det stämmer som du säger, kommer ingen reset så förblir funktionen i "set" läget. Meningen är just att funktionen skall vara av typen "latch", dvs låsande.
Skriv svar