Det är nog få på forumet som orkar sätta sig in i och svara på frågorna om de ska behöva gå tillbaks 7 sidor i tråden för att leta upp ett schema där det står vad du har för kretsar. Så vill du ha svar från andra så skriv vad komponenten heter som du frågar om och länka gärna till ett datablad. Annars blir det mycket extrajobb för att svara på en fråga som kanske är väldigt enkel att svara på annars.
Men jag antar att din "klocka" heter DS1307.
Här är länk till databladet.
Klockan använder sig av I2C för att kommunicera med processorn. (I AVR-databladet är I2C samma sak som TWI, vilket är förkortning för "Two Wire Interface" - se Databladet för din Atmega)
Nu har jag varken gjort något med I2C eller något med någon realtidsklocka, så jag har inga färdiga svar.
Lite tips:
1) om du vill lösa problemet själv: Läs om
I2C och
TWI, särskilt i databladet för klockan (DS1307), men även i databladet för Atmega. Skriv en enkel rutin för kommunikation med I2c. Sedan, när du tror att det fungerar, kan du försöka räkna ut hur du pratar med klockan.
2) om du tror att nån annan gjort samma sak innan: googla efter "DS1307" och "AVR" eller "Atmega128" så kanske du hittar någon färdig kod... kanske lägg till "code" i sökningen...
Google
Om du registrerar dig på AVR-FREAKS kan du ladda ner kodexempel från den här länken:
ds1307 real time clock utility
Atmel har också
ett exempel på TWI i avr-libc dokumentationen. Se här. De använder sig av filen <util/twi.h> Där finns också källkod att ladda ner.