AVR-studio 5 beta
Re: AVR-studio 5 beta
Hur man lägger till egna knappar för att anropa sina STK500 kommandon utan att klicka på Tools-menyn:
Tools->Customize->Toolbars
Klicka new för att skapa ett nytt fält, ge det ett lämpligt namn, jag kallade mitt "STK".
Klicka på fliken Commands (bredvid Toolbars i den redan öppna dialogrutan)
Klicka i radioknappen Toolbar och välj ditt nyss skapade verktygsfält i dropdownen till höger
Klicka på knappen Add command och gå till Tools i listan till vänster.
Listrutan till höger fylls nu med diverse alternativ, rulla ner till "External command 1". Det är en pekare till det översta kommandot i din Tools-external commands lista, alltså antingen "Programmera STK500 debug" eller "Programmera STK500 release" (eller vad du kallade dem när de skapades)
Upprepa en gång till men koppla nästa knapp till "External Command 2" för att få knappar för både debeug och release.
Du behöver inte byta namn på "External command 1", knappen får automatiskt samma namn som du kallade den under toolsmenyn.
Klicka OK och sedan Close för Customizedialogen.
Tools->Customize->Toolbars
Klicka new för att skapa ett nytt fält, ge det ett lämpligt namn, jag kallade mitt "STK".
Klicka på fliken Commands (bredvid Toolbars i den redan öppna dialogrutan)
Klicka i radioknappen Toolbar och välj ditt nyss skapade verktygsfält i dropdownen till höger
Klicka på knappen Add command och gå till Tools i listan till vänster.
Listrutan till höger fylls nu med diverse alternativ, rulla ner till "External command 1". Det är en pekare till det översta kommandot i din Tools-external commands lista, alltså antingen "Programmera STK500 debug" eller "Programmera STK500 release" (eller vad du kallade dem när de skapades)
Upprepa en gång till men koppla nästa knapp till "External Command 2" för att få knappar för både debeug och release.
Du behöver inte byta namn på "External command 1", knappen får automatiskt samma namn som du kallade den under toolsmenyn.
Klicka OK och sedan Close för Customizedialogen.
Jag har lyckats programmera min första processor via STK500 inifrån AVRStudio5 !
Jag fick modifiera argumenten lite. Så här ser min rad ut:
-e -b -t -J -dATMega644 -pf -vf -if$(ProjectDir)default\$(ItemFileName).hex
(jag ändrade debug till default)
Den programmerade hemskt långsamt, så jag ska se om jag kan lägga in hastigheten också.
Jag delade med mig av den goda nyheten på AVRFREAKS (se tråd här). Hoppas du (swesysmgr) har något emot det. Många på AVRFREAKS har varit sura över att STK500 / AVRISP inte stöds, så jag tror de kommer att upskatta detta!

Jag fick modifiera argumenten lite. Så här ser min rad ut:
-e -b -t -J -dATMega644 -pf -vf -if$(ProjectDir)default\$(ItemFileName).hex
(jag ändrade debug till default)
Den programmerade hemskt långsamt, så jag ska se om jag kan lägga in hastigheten också.
Jag delade med mig av den goda nyheten på AVRFREAKS (se tråd här). Hoppas du (swesysmgr) har något emot det. Många på AVRFREAKS har varit sura över att STK500 / AVRISP inte stöds, så jag tror de kommer att upskatta detta!
Nej det är jättebra att det sprids Jesse jag kan knappast vara den ende som tänkt på detta ändå.
Har funderat på att regga mig på AVRFreaks, skall nog ta och göra det. Tyvärr verkade många där bara klaga utan att ha testat betan.
Samt kanske wikifiera det som framkommit hittills.
Har funderat på att regga mig på AVRFreaks, skall nog ta och göra det. Tyvärr verkade många där bara klaga utan att ha testat betan.
Samt kanske wikifiera det som framkommit hittills.
när jag testade som hastigast lyckades jag inte ersätta -dATMega644 med något mer generellt. $(avrdevice) innehöll ingenting. Får kolla mer noga en annan gång.
Du har rätt jesse, jag var för snabb där. Har testat lite mer nu, en del parametrar fungerar bara i Pre-build miljön, andra bara i toolsmiljön.
Jag gjorde en ful workaround men den ska ju bara behövas tills releaseversionen kommer.
I rutan Pre-build event command line:
echo "$(ProgramFiles)\Atmel\AVR Tools\STK500\stk500.exe" -I115200 -b -t -J -d$(avrdevice) -e -pf -vf -if"$(OutputDirectory)\$(Name).hex" > $(MSBuildProjectDirectory)\stk500.bat
Denna skapar en .batfil i projektkatalogen med alla parametrar. -I är ISP frekvensen, jag fick det inte att funka med en högre men det skall nog gå om man klockar sin målprocessor högre än 3,68MHz default jag körde med.
I Tools->external tools tog jag bort de tidigare och gjorde ett enda alternativ enligt:
Command: c:\Windows\System32\cmd.exe
Arguments: /C $(ProjectDir)stk500.bat
Tools menyn/knappen kör alltså batfilen som skapats av prebuild via CMD /C.
Den pekar på den hexfil du senast byggde, debug eller release
"C:\Program Files (x86)\Atmel\AVR Tools\STK500\stk500.exe" -I115200 -b -t -J -dATmega16 -e -pf -vf -if"C:\Users\x\Documents\AVRStudio\STK500Test\STK500Test\Release\STK500Test.hex" STK500 command line programmer, v 2.3 Atmel Corp (C) 2004-2009.
Scanning ports:
COM1 ... Port busy or STK500 not connected
COM2 ... Connected to STK500 v2 on port COM2
Getting revisions - HW: 0x02, SW Major: 0x02, SW Minor: 0x0a
Getting oscillator frequency: 3.686 MHz (P=0x01, N=0x00)
Setting ISP frequency to 115.2 kHz (0x02)
Getting ISP frequency: 115.2 kHz (0x02)
Device parameters loaded
Programming mode entered
Device erased
FLASH input file C:\Users\x\Documents\AVRStudio\STK500Test\STK500Test\Release\ST
K500Test.hex read
Programming FLASH... FLASH programmed
Reading FLASH... FLASH read
FLASH verified successfully
Programming mode left
Connection to STK500 v2 closed
Press any key to continue . . .
Kom gärna med kritik och förbättringar
Jag gjorde en ful workaround men den ska ju bara behövas tills releaseversionen kommer.
I rutan Pre-build event command line:
echo "$(ProgramFiles)\Atmel\AVR Tools\STK500\stk500.exe" -I115200 -b -t -J -d$(avrdevice) -e -pf -vf -if"$(OutputDirectory)\$(Name).hex" > $(MSBuildProjectDirectory)\stk500.bat
Denna skapar en .batfil i projektkatalogen med alla parametrar. -I är ISP frekvensen, jag fick det inte att funka med en högre men det skall nog gå om man klockar sin målprocessor högre än 3,68MHz default jag körde med.
I Tools->external tools tog jag bort de tidigare och gjorde ett enda alternativ enligt:
Command: c:\Windows\System32\cmd.exe
Arguments: /C $(ProjectDir)stk500.bat
Tools menyn/knappen kör alltså batfilen som skapats av prebuild via CMD /C.
Den pekar på den hexfil du senast byggde, debug eller release
"C:\Program Files (x86)\Atmel\AVR Tools\STK500\stk500.exe" -I115200 -b -t -J -dATmega16 -e -pf -vf -if"C:\Users\x\Documents\AVRStudio\STK500Test\STK500Test\Release\STK500Test.hex" STK500 command line programmer, v 2.3 Atmel Corp (C) 2004-2009.
Scanning ports:
COM1 ... Port busy or STK500 not connected
COM2 ... Connected to STK500 v2 on port COM2
Getting revisions - HW: 0x02, SW Major: 0x02, SW Minor: 0x0a
Getting oscillator frequency: 3.686 MHz (P=0x01, N=0x00)
Setting ISP frequency to 115.2 kHz (0x02)
Getting ISP frequency: 115.2 kHz (0x02)
Device parameters loaded
Programming mode entered
Device erased
FLASH input file C:\Users\x\Documents\AVRStudio\STK500Test\STK500Test\Release\ST
K500Test.hex read
Programming FLASH... FLASH programmed
Reading FLASH... FLASH read
FLASH verified successfully
Programming mode left
Connection to STK500 v2 closed
Press any key to continue . . .
Kom gärna med kritik och förbättringar

Installerade och compilerade mitt projekt helt utan problem. AVR Dragon uppgraderades automatiskt. Men nu funkar det inte att programmera min mega328p längre.
"can't ernter programming mode" Det går heller ej att läsa något från chipet. Testat med många olika hastigheter. Dock verkar den ha lyckats radera (eller i alla fall sabotera) befintlig kod i kretsen.
Det kan inte ha något med kopplingen att göra då den är samma (fortfarande inkopplad) som jag använt från Studo 4 innan. Det funkar inte heller längre att köra från Studio 4 då den inte gillar den uppdaterade versionen av AVR Dragon.
Provat att byta till en ny 328p, men med samma resultat.
Idéer?
"can't ernter programming mode" Det går heller ej att läsa något från chipet. Testat med många olika hastigheter. Dock verkar den ha lyckats radera (eller i alla fall sabotera) befintlig kod i kretsen.
Det kan inte ha något med kopplingen att göra då den är samma (fortfarande inkopplad) som jag använt från Studo 4 innan. Det funkar inte heller längre att köra från Studio 4 då den inte gillar den uppdaterade versionen av AVR Dragon.
Provat att byta till en ny 328p, men med samma resultat.
Idéer?
Har du testat att nedgradera via AVRStudio 4, eller tvinga en till uppgradering i AVRStudio 5?
Det kan hjälpa.
Angående Debugwire, vart kan stänga av den i AVRStudio 5 när man har satt på den? så att man kan köra ISP igen.
Det kan hjälpa.
Angående Debugwire, vart kan stänga av den i AVRStudio 5 när man har satt på den? så att man kan köra ISP igen.
-
Hej
Finns det någon i forumet som har en aning om när de planerar att släppa den skarpa versionen av AVR Studio? Finns det något preliminärt release-datum?
/Mattias
Finns det någon i forumet som har en aning om när de planerar att släppa den skarpa versionen av AVR Studio? Finns det något preliminärt release-datum?
/Mattias
Har nu testat att nedgradera till rev 6b men det funkar inte heller (från Studio 4). Uppgraderat till 7.2 igen, funkar fortfarande inte i Studio 5.exile skrev:Har du testat att nedgradera via AVRStudio 4, eller tvinga en till uppgradering i AVRStudio 5?
Det verkar som den inte får tag på MCU'n, då den inte kan gå in i programmeringsläge. Kan därför inte heller läsa ut något.
Nu funkar det igen.
Gjorde ytterligare en tvingande uppgradering av Dragon. Vet inte om det gjorde någon skillnad. Stoppade i en ny CPU och nu funkar det.
Uppgraderingen lyckade alltså bränna två Mega 328'or. Åtminstone en satt inkopplad när jag uppgraderade Dragon. Kanske inte så bra?
Gjorde ytterligare en tvingande uppgradering av Dragon. Vet inte om det gjorde någon skillnad. Stoppade i en ny CPU och nu funkar det.
Uppgraderingen lyckade alltså bränna två Mega 328'or. Åtminstone en satt inkopplad när jag uppgraderade Dragon. Kanske inte så bra?
Det finns säkert de som har bättre koll på "Visual Studio" än vad jag har....
Jag saknar länken till avr-libc som jag använde flitigt under Studio4 (jag har det som html på hårddisken). Det var så bekvämt att ha den nära till hans under "Help". Likaså vill jag kunna länka andra sidor både online och offline, t.ex. C-tutorials. och lägga in dessa under Help eller Tools eller nån annanstans lätt åtkomligt.
Det borde väl gå att fixa? Kan man skapa knappar eller rubriker som öppnar en länk?
Visual Studio kan ju fungera som browser, så kan man bläddra mellan sina filer och avr-libc-sidan i samma fönster. (som flikar). Nån som kan tipsa hur?
Jag saknar länken till avr-libc som jag använde flitigt under Studio4 (jag har det som html på hårddisken). Det var så bekvämt att ha den nära till hans under "Help". Likaså vill jag kunna länka andra sidor både online och offline, t.ex. C-tutorials. och lägga in dessa under Help eller Tools eller nån annanstans lätt åtkomligt.
Det borde väl gå att fixa? Kan man skapa knappar eller rubriker som öppnar en länk?
Visual Studio kan ju fungera som browser, så kan man bläddra mellan sina filer och avr-libc-sidan i samma fönster. (som flikar). Nån som kan tipsa hur?
Jag lyckas inte skapa en knapp med en custom länk nu när jag försöker men om du öppnar Visual Studios inbyggda kommadotolk under View->OtherWindows->Command Window (CTRL+ALT+A) och i fönstret skriver nav URL så öppnas din URL i en flik.
T.ex. nav http://www.nongnu.org
T.ex. nav http://www.nongnu.org
Behöver hjälp.
Jag har varit ute i kylan några år men vill tillbaka till "embedded systems". Har tidigare jobbat med varianter av 8051 i IAR- och Keil-miljö.
Är sugen på att testa AVR-studio 5.
Tänkte köpa ett Xplain Eveluation Kit för ATx mega128A1, verkar som den inte längre går att beställa(gammalt)?
Kan jag få tips på något lämpligt lab-kort?
Jag vill helst ha något som jag kan ladda ner program och testa utan en massa tillbehör.
Vore mycket tacksam för alla tips jag kan få.
Jag har varit ute i kylan några år men vill tillbaka till "embedded systems". Har tidigare jobbat med varianter av 8051 i IAR- och Keil-miljö.
Är sugen på att testa AVR-studio 5.
Tänkte köpa ett Xplain Eveluation Kit för ATx mega128A1, verkar som den inte längre går att beställa(gammalt)?
Kan jag få tips på något lämpligt lab-kort?
Jag vill helst ha något som jag kan ladda ner program och testa utan en massa tillbehör.
Vore mycket tacksam för alla tips jag kan få.
Hej.
Jag har ett xplain utvecklingskort med just ATx mega128A1 som jag bara provat någon enstaka gång. Ska gå att programmera direkt via USB-porten. Intresserad? - skicka ett PM.
Jag har ett xplain utvecklingskort med just ATx mega128A1 som jag bara provat någon enstaka gång. Ska gå att programmera direkt via USB-porten. Intresserad? - skicka ett PM.