Felprocent på intern oscillator (PIC 16F676)?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Kaggen

Felprocent på intern oscillator (PIC 16F676)?

Inlägg av Kaggen »

Halloj!

Det står i databladet till PIC 16F676 att den interna 4MHz oscillatorn är fabrikskalibrerad för (ej mer än, antar jag) +-1% fel.

Det jag undrar är om detta felet är konstant? Eller kan den under loppet av t.ex 1 minut variera mellan (i värsta fall) 4.04 och 3.96 MHz?

Anledningen jag undrar är att jag försöker styra två servon med PWM genererad av ovanstående processor, och där styrpulsen varierar mellan 1 och 2 ms, vilket då är ett värde mindre än den felprocent processorn har.

Eller tänker jag totalt fel? Börjar ju bli lite sent nu, eller tidigt. :lol:

Jag har iaf testat servostyrningen, och det verkar funka, så jag antar att felet är konstant eller iallafall varierar väldigt långsamt.

Hur stor noggranhet har en "riktig" kristall, det står +-100ppm på en variant på elfa, men vad är ppm? Promille?

Mats
Användarvisningsbild
Xerxes
Kontakt:

Inlägg av Xerxes »

ppm = parts per million, alltså miljondelar. 100ppm = 0.01%
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jo, 1% står det.
Det kan säkert variera lite över tiden, dock inte speciellt mycket om temperaturen är konstant. Det varierar dock med temperaturen.

"kan den under loppet av t.ex 1 minut variera mellan (i värsta fall) 4.04 och 3.96 MHz?"

Skulle jag inte tro...

"...styrpulsen varierar mellan 1 och 2 ms, vilket då är ett värde mindre än den felprocent processorn har."

??? Du blandar absoluta och rellativa värden lite väl vilt här... :-)
Hur men du du igentligen ?

Den nya 1%-iga INTOSC är ganska OK. Fungerar oftast även för RS232 komm.
Dessutom finns det ett register (OSCCALL ?) där man kan fin-trimma INTOSC om man vill.
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

Ja, du har helt rätt. Jag blandar absolut och relativt hej vilt! När man blir trött tycks järnan ibland ta en avstickare åt oväntat håll. :)

Igentligen menar jag det fel jag kan få om jag klockar en 1ms puls ut från en PIC med ovanstående interna 4MHz oscillator (jag delayloopar och kalkylerar instruktionscykler för tillfället). Jag antar att det också isåfall är 1%, d.v.s på 1ms kan jag få +-0,01 ms fel, vilket jag isåfall kan acceptera.

mvh Mats
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Helt rätt !

1% är det *rellativa* felet... :-)

Om kretsen har den nyare intosc, så finns det normalt ett regiter (OSCCALL, tror jag) där man kan finjustera frekvensen (om man har något att jämföra med !).
Skriv svar