Så du tror på iden att inte lägga programmet i ARMen först alltså?
Är flash lika lätt att skriva till som EEPROM?
Vad tror ni om utvecklingskortet, är det nått mer man kan tänka sig att man kan behöva? nått som jag har glömt....
Atmel ARM
Jag tror inget!
1: Att lägga ett program i EEPROM är lika enkelt som att göra det i flash. Fast mycket dyrare då jag antar att du inte har tänkt dig att nöjas med 2Kbyte program eller hur?
2: Att skriva till flash är enkelt, det exakta sätt skiljer sig lite från olika tillverkare, tanka hem ett datablad och kolla, finns på ELFA. Grovt tagit:
- skriv en viss kod till en viss adress
- annan kod till annan adress
- tredje kod till första adressen
- fjerde koden till andra adressen
- datan på rätt plats
- läsa "klar-bit" till den rapportera klar.
Thats it.
Om ARMen har flash OCH den är enkel att programmera ville jag definitivt göra minst en bootloader om inte det finns plats för hela programmet i den.
Själv kör jag en 16-bit Fujitsu med 128Kbyte flash & 6Kbyte RAM och jag har aldrig fyllt mer än 64K med program fast jag har inte många texter/data liggande heller. Jag håller just på att göra ett program som klarar av all reset, programmeringsläge-omkoppling samt flashning av den MCU så jag kan köra "handsfree" programmering, väldigt bra till produktion och test.
1: Att lägga ett program i EEPROM är lika enkelt som att göra det i flash. Fast mycket dyrare då jag antar att du inte har tänkt dig att nöjas med 2Kbyte program eller hur?
2: Att skriva till flash är enkelt, det exakta sätt skiljer sig lite från olika tillverkare, tanka hem ett datablad och kolla, finns på ELFA. Grovt tagit:
- skriv en viss kod till en viss adress
- annan kod till annan adress
- tredje kod till första adressen
- fjerde koden till andra adressen
- datan på rätt plats
- läsa "klar-bit" till den rapportera klar.
Thats it.
Om ARMen har flash OCH den är enkel att programmera ville jag definitivt göra minst en bootloader om inte det finns plats för hela programmet i den.
Själv kör jag en 16-bit Fujitsu med 128Kbyte flash & 6Kbyte RAM och jag har aldrig fyllt mer än 64K med program fast jag har inte många texter/data liggande heller. Jag håller just på att göra ett program som klarar av all reset, programmeringsläge-omkoppling samt flashning av den MCU så jag kan köra "handsfree" programmering, väldigt bra till produktion och test.
hmm man kanske skulle börja med att ha programmet i flashmittet på ARMen och sedan har man ett Flash minne på utvecklingskortet som man kan lägga programkod i om man skulle få slut...
Föresten, finns flash minnen i kiselkapslar eller måste man köpa en sockel till och köpa "vanliga" flashminen som man har till mobiler och liknande?
Föresten, finns flash minnen i kiselkapslar eller måste man köpa en sockel till och köpa "vanliga" flashminen som man har till mobiler och liknande?
ytmonterat verkar ju trevligt... bara att hitta en återförsäljare, hittade inga på elfa, men de borde väl ha det.... Men det är ju ett senare problem, första ska jag bli klar med min UV-låda, sen ska jag bygga en sak som drar ett relä en natt i veckan, sen ska jag göra klart labbaggregatet (som är halv klart redan), sen kommer ARM utvecklingskortet...
Hmm kanske ska ta ett halvårs semester
Hmm kanske ska ta ett halvårs semester