Behöver hjälp med en Sonab R4000 förstärkare som inte låter.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rolf Zetterberg

Re: Behöver hjälp med en Sonab R4000 förstärkare som inte lå

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Det sitter en 3,15A säkring på baksidan.Den går till "switched mains",alltså det extra 220V uttaget.
Dessutom två högtalarsäkringar som troligen är på 2,5A.

Inuti vid nätdelen två säkringar för drivspänning-troligen 3,15A eller 4A beroende på modell.
henk86

Inlägg av henk86 »

Hej igen. Nu har jag fått förstärkaren att börja låta igen fast jag kan tyvärr inte säga vad det var som gjorde att den började fungera igen.
Testade ju att spreja diverse kontakter med kontaktspray samt körde en teleplugg in och ut några gånger i hörlursutgången.
Passade även på att byta säkringshållaren på baksidan till en ny (förra saknade skruven) så nu sitter det två fräscha säkringar där också.
Ljuvliga toner fyller nu min lägenhet :)
Tack för all hjälp. Återkommer väl när jag ska ta itu med min andra stärkare som står tyst nere i källarförådet i väntan på inspiration att fixas (började en gång men gav upp) :humm: :)
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

:P Du åtgärdade allt som var misstänkt utan att kolla mellan varje moment. :humm:
Du är med andra ord "lika klok" som tidigare. Ja-ja, huvudsaken att den går nu...
Trevligt att du kom tillbaka och berättade om resultatet. :tumupp:
/Ingvar
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

USCH för high end nördar! man är ju ganska rökt om man tror att ERS papper och stenar får stereon att låta bättre! :mrgreen:
Och sen är det ju ganska fel att ha en helt flat EQ inställning eftersom örat uppfattar olika frekvenser olika starkt. Man bör ställa EQn efter Fletcher Munson kurvan. eller runt där. Då låter det t.o.m BRA! :D
Bild

Sorry för lite off topic! :)
Skriv svar