Stegmotor - vad är galet? Någon som har likadana?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rzrph

Stegmotor - vad är galet? Någon som har likadana?

Inlägg av rzrph »

Hej, har införskaffat två av dessa stegmotorerna från electrokit: http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=41004042

Men de vägrar att fungera. Hur jag än kopplar dem så vill den inte röra sig en milimeter. :shock:

Mäter jag motståndet så är den mellan rödsladd och alla andra 200ohm och mellan de andra färgerna 400ohm vilket betyder att röd är "common" (right?) och således kopplat till power.

Men när jag "groundar" de andra sladdarna (en efter en och enligt http://wwwhomes.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/stepper/others/) vägrar den röra sig. Man (jag) tycker att den i alla fall borde röra sig åt något håll åtminstone lite.

Till det hela hör också att de är extremt tröga att dra runt motorn "manuellt" för att inte säga omöjligt med handkraft. Ringde electrokit innan idag och han förklarade att de skulle vara så tröga p.g.a. utväxling men han förstod inte varför de inte fungerade.

Jag har också prövat koppla till pic16f88 via ULN2003A med ett program som skickar pulser med 100ms delay (se bild för koppling). Programmet stämmer då jag prövat med dioder och två andra unipolära stegmotorer.

Är det någon som har likadana motorer som fungerar?

Här är lite bilder:
Bild
Bild
Bild

Hilfe Bitte!

mvh,
H.O

Re: Stegmotor - vad är galet? Någon som har likadana?

Inlägg av H.O »

200 ohm verkar ju stämma med databladet och har du provat med en annan unipolär motor och det då fungerar så borde ju koppling och firmware vara OK. Men får du "fasningen" på motorn fel så tar den ett steg fram och ett tillbaka hela tiden och då blir det ju såklart som det blir.... Nu säger du att du provat "alla" kombinationer så då kan det ju inte vara så heller.

Det enda jag kan tänka mig är att den faktiskt stegar men att du inte ser det pga den inbyggda växellådan. Om jag läser databladet rätt så har motorn 64steg/varv och utväxlingen är 64:1 vilket gör att du behöver 64*64=4096 steg för ett utgående axel ska roterar ett varv, om du då "stegar" med 10Hz så tar ett varv nästan 7 minuter....
rzrph

Inlägg av rzrph »

H.O : Tack för snabbt svar! Intressant. jag funderade lite på det ett tag på det men orkade inte räkna :D , tänkte att jag borde se det med blotta ögat om den rörde sig. Jag sätter igång den nu och låter den stå ett tag. Återkommer om din teori stämmer :D!
rzrph

Inlägg av rzrph »

Haha jag ser nu att den faktiskt rör sig! Tror dina beräknar kan stämma rätt bra då det går extremt långsamt. Blir till att ändra delayen i programmet. Jag bockar och bugar djupt för din hjälp!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

trimma ner den lite och sätt dit en timvisare, och du har en fasligt inexakt klocka :)
Skriv svar