ARCO Solcell...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

ARCO Solcell...

Inlägg av kricka »

Tjena.

Håller på och bygger upp min amatörradio anläggning. Och då har jag tänkt att den ska gå att använda när jag vill. Så till anläggningen har jag tre bly-accar kommit till, 12v 75ah och en inverter 12-230v och ett mindre elverk 230v 1000w...

Sen tänkte jag att ha en solpanel jag nyligen fått till möjlig extra laddning, Till te.x. Ifall det skulle bli avbrott när jag inte är vid anläggningen och inte elverket skulle starta så eller om elverket skulle gå sönder av annan anledning.

Nu kommer problemet, Jag har aldrig pysslat med solpaneler. Så vad är viktigt att tänka på vid arbeten med solpaneler och hur höga spänningar kan dom leverera(Min tanke är inte över 40v. Men det står en stor röd skylt på baksidan, "Warning eletricai hazard"). Detta är ett ARCO M53. Har ingen mer info och jag har sökt på nätet. Så om någon har lite info om den så är jag också glad. Och vilket sett är det bästa om jag ska ladda ett gäng batterier, Bygga en laddning regulator eller bara köra med spännings regulator? (Alla tre batterien är parallel kopplade.)

//Kricka - SM5YLG (QRV 160m-70cm)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag är övertygad om att det finns data på dessa moduler någonstans och när du har dom kan du ju bifoga dom. Vad som vi behöver veta är spänning och ström/effekt.

Utan dessa värden kan du knappast få svar.

Vilken spänning de ger beror på hur de är kopplat och du kan tänka dig precis vad du vill, de är kopplat likadant ändå. Har du tur är panelet ett 12V modul och då kan du klara dig med en shottky-diod, ger modulen mer än det (troligt) behövs det en del mer elektronik.

Så ta ditt voltmeter, ställ panelen ut i solen och mät spänningen och återkom sedan, då blir det mycket enklare att svara.
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Ja någon stans hoppas jag det finns någon data... Själv har jag hört med honom jag fick modulen från. Och han hade ingen data kvar och sen sökte jag runt igår kväll och letade. Det ända jag hittade var på en sida skrev en kille att ARCO M53 var på 40Wp. Men spännigen stod et inget om... Sen i morse stälde jag ut min solcell på balkogen och nu är det regn moln som hänger i luften och ingen klar sol. Och nu ger den 20v Obelastat.
Ska vänta och se om det kommer någon sol här i Norrköping.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då är det ett 12V modul, det passar med spänningen obelastat.

I och med att det är så mycket batteri och att det är ett 40W modul kan du helt enkelt montera en diod mellan panelets + och batteri +.

Dioden bör klara av min. 4A.
Lundsten

Inlägg av Lundsten »

Köp en laddningsmodul det finns ganska mycket att välja på men titta på www.kjell.com tror att dom ska ha.. och om du inte är helt borta på elektronik så kan du säkert bygga en egen det är ju bara en spenningsstabb och något som sänker spänningen till underhållsladdning när strömmen blir för låg. det kan inte vara allt för svårt att bygga själv..

jo en till sak jag tror att det finns laddningskretsar i Elfa om du inte vill tänka själv :)
Skriv svar