Driva 3W power-led med 2 st AA batterier.
Re: Driva 3W power-led med 2 st AA batterier.
Apropå Jouletjuven så bör det räcka med att dimensionera upp lindningstråden och transistorns Ic strömtålighet.
Styrningslindningen är av mindre betydelse i avseende på strömkapacitet.
Styrningslindningen är av mindre betydelse i avseende på strömkapacitet.
Problemet är väl den låga effektiviteten. När jag simulerad den "vanliga" kopplingen med lite olika värden på lindningarna så kom jag inte över 50% effektivitet.
Hm, nu när jag provade lite mer seriöst gick det visst att få upp effektiviteten ganska rejält, runt 80% iaf, klart bättre.
Uppåt 300mA (vid 1.5V) verkar fungera bra utan att effektiviteten sjunker igen.
Men den reglerar inte så bra, ett exempel med 300mA ut vid 1.5V drivspänning ger endast 133mA vid 1V. Ökar man spänningen istället till 2V ger det 516mA ut.
Uppåt 300mA (vid 1.5V) verkar fungera bra utan att effektiviteten sjunker igen.
Men den reglerar inte så bra, ett exempel med 300mA ut vid 1.5V drivspänning ger endast 133mA vid 1V. Ökar man spänningen istället till 2V ger det 516mA ut.
Senast redigerad av Borre 25 mars 2011, 15:45:11, redigerad totalt 1 gång.
Kanske litet sent, men något i stil med denna?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
ooptimerad
Borre: Oj, det trodde jag inte! Kanske borde letat innan jag frågade!
Hittade följande hos elfa; 60-580-28.
Lite onödigt stor bara, blir ju väldigt låg effekt i motståndet endå. Fanns motsvarande i 0603 kapsel hos farnell, blir jobbigt med frakten där bara. Ska se hur jag kan lösa det.
blueint: Tror jag skippar jouletjuven, har jag förstått det rätt måste man linda spolen själv? Kanske borde nämnt tidigare att det är ganska knappt med plats.
AndersG: Det är precis det schemat jag referat till två gånger tidigare i tråden och den jag troligen kommer använda
Dock är den anpassad för 350mA ut (ställs av 0.15Ω's-motståndet)
Edit: föresten, är det ditt kort? Vilken spole använder du?
Tack för hjälpen, återkommer kanske med en bild senare om/när jag lyckats få tag på motstånd!
Hittade följande hos elfa; 60-580-28.
Lite onödigt stor bara, blir ju väldigt låg effekt i motståndet endå. Fanns motsvarande i 0603 kapsel hos farnell, blir jobbigt med frakten där bara. Ska se hur jag kan lösa det.
blueint: Tror jag skippar jouletjuven, har jag förstått det rätt måste man linda spolen själv? Kanske borde nämnt tidigare att det är ganska knappt med plats.
AndersG: Det är precis det schemat jag referat till två gånger tidigare i tråden och den jag troligen kommer använda
Dock är den anpassad för 350mA ut (ställs av 0.15Ω's-motståndet)
Edit: föresten, är det ditt kort? Vilken spole använder du?
Tack för hjälpen, återkommer kanske med en bild senare om/när jag lyckats få tag på motstånd!
Japp, ändra motståndet bara. Spolen är en jag köpte på Elfas rea eftersom jag inte är så sanslöst bekymrad över verkningsgrad. Vill du ha en bra verkningsgrad tar du en sådan här:
En Würth-spole god för 10A 
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
ooptimerad
Ok, har spanat in på en sån här: 58-661-66, liten, billig och relativt låg serieresistans.
OK. 0.029 Ω Minns inte vad mina Würth-spolar har. En annan förlustlälla är ESR i in och utkondingarna.
Nu minns jag vad jag hade för spolar i cykellyktan förresten, Cooper-Bussmann.
Nu minns jag vad jag hade för spolar i cykellyktan förresten, Cooper-Bussmann.