Projekt Gröna Baronen (Quad) *Litet Länkindex*
Re: Projekt Gröna Baronen (Quadflyg)
... och eftersom F = m*a -> a = F/m så blir det ju så att om du har en farkost som väger 1545 g och har dragkraft för att lyfta det dubbla, så kan du accelerera uppåt med accelerationen 1 G:
För att lyfta 1,545 kg krävs 1,545 * 9,81 ≈ 15,2 N.
Med 30,4 N dragkraft får du a = F/m ≈ 19,4 m/s², av vilket drygt 9,8 m/s² försvinner till att överkomma gravitationen. Kvar blir ca 9,8 m/s² acceleration uppåt.
För att lyfta 1,545 kg krävs 1,545 * 9,81 ≈ 15,2 N.
Med 30,4 N dragkraft får du a = F/m ≈ 19,4 m/s², av vilket drygt 9,8 m/s² försvinner till att överkomma gravitationen. Kvar blir ca 9,8 m/s² acceleration uppåt.
DeVille skrev:En fundering som jag haft ang detta med dragkraft är hur mycket som behövs.
Man behöver ju ha såpass att man lyfter vikten på quaden och tillbehör/kamera, men hur mycket mer behövs.
Ta min quad, den väger 1545g med batterier och allt annat jox. Det räcker ju (i teorin) med en total lyftkraft på 1450g för att lyfta.
Men vad är vinsten med extra hög lyftkraft? Var går gränsen för hur mycket överskott som behövs?
/DeVille
Motor / propeller är ju mycket effektivare vid 45% än vid 90%.
Adderar man en extra uppsättning med motor / propeller eller väljer att bygga med större motor, så väger ju det mer.
Sen kan det se lite löjligt ut med en okta-kopter där varje arm har 4 motorer / propeller = 32st.
Tittar man på drivecalc:s databas över motorer och propellrar så är det bara några få som kan ge 6gram/Watt eller mer vid fullgas.
Mitt mål är att hitta den bästa kombinationen motor/propeller som går att köpa och sen använda så många jag behöver för att kunna flyga med payload på 40-50% gas.
Adderar man en extra uppsättning med motor / propeller eller väljer att bygga med större motor, så väger ju det mer.
Sen kan det se lite löjligt ut med en okta-kopter där varje arm har 4 motorer / propeller = 32st.
Tittar man på drivecalc:s databas över motorer och propellrar så är det bara några få som kan ge 6gram/Watt eller mer vid fullgas.
Mitt mål är att hitta den bästa kombinationen motor/propeller som går att köpa och sen använda så många jag behöver för att kunna flyga med payload på 40-50% gas.
hubben: det jag har läst på nätet så pratas det om ett "lågpassfilter" i reglaget för att få jämnare gång när man använder de i tex flygplan. Jag sprättade upp ett av mina reglage för att kolla och det var en ATMEGA8 som såg ut att vara i tqfp-liknande kapsel. Om det finns ISP-pads vet jag inte men man kommer ju åt processorns pinnar.
Jag har sett (och laddat hem nånstans) firmware som ska fungera på SS25/30 eller vad det heter. Jag letar vidare efter firmware som klarar I2C.
Jag har sett (och laddat hem nånstans) firmware som ska fungera på SS25/30 eller vad det heter. Jag letar vidare efter firmware som klarar I2C.
Re: Projekt Gröna Baronen (Quad)
Posta gärna länkar till var du hittade firmware till SS-25/30...
TQFP sitter på de äldre reglagen, nu kommer det med uP:ar som är typ VQFN-32.. klart lödbart då paddarna går ut över sidorna, men TQFP är ju trevligare på alla sätt och vis..
Hittar du en som klarar I2C är jag väldigt intresserad.
TQFP sitter på de äldre reglagen, nu kommer det med uP:ar som är typ VQFN-32.. klart lödbart då paddarna går ut över sidorna, men TQFP är ju trevligare på alla sätt och vis..
Hittar du en som klarar I2C är jag väldigt intresserad.

Om någon har lyckats att flasha om ESC för 50Hz++ 400Hz och verifierat att det funkar så posta här.
Jag har konverterat 4st Turnygt Plush 30A ESCer till I2C precis.
Fungerar 100%, inga problem. Guide här (400Hz PPM oxo): http://www.rcgroups.com/forums/showpost ... tcount=675
Fungerar 100%, inga problem. Guide här (400Hz PPM oxo): http://www.rcgroups.com/forums/showpost ... tcount=675
Om innehållet i mina inlägg försvinner så beror det på att någon återigen anonnymt varit och ändrat i rubrik/inlägg.
Ser jag det en gång till så kommer ALLA mina inlägg i denna tråden försvinna. Kan behövas en översyn över moderatorer, vissa ska kanske ha begränsade rättigheter!
Intressant med I2C konvertering... då ska man bara ha styrkort som snackar I2C också.
Imorgon så har jag en kille som ska besöka mig på jobbet, han har lite andra proppar med som vi ska prova med.
Dessutom så ska jag få provflyga en äkta MikroKopter
/DeVille
Ser jag det en gång till så kommer ALLA mina inlägg i denna tråden försvinna. Kan behövas en översyn över moderatorer, vissa ska kanske ha begränsade rättigheter!
Intressant med I2C konvertering... då ska man bara ha styrkort som snackar I2C också.
Imorgon så har jag en kille som ska besöka mig på jobbet, han har lite andra proppar med som vi ska prova med.
Dessutom så ska jag få provflyga en äkta MikroKopter

/DeVille
Det är mycket lärorikt att läsa era trådar, börjar bli sugen på att bygga en quad med sonen, han är lite liten än men om ett par år så!
Nu har jag grundkunskaperna i alla fall!
Jag fann en väldigt cool modell när jag googlade lite, fin inspiration:
http://dvice.com/archives/2010/01/quadrocopter-lu.php#3
"Wow.. thats cool!nFor non-germans, the last videopart shows the copter tracking a gps signal from the guy and follow him in a 5m rangennhe also said that it can be mounted with heavy stuff, its no problem to fly at a altitude of 300m, it lands autonomus when the controlersignal is lost and much other cool features"
Nu har jag grundkunskaperna i alla fall!
Jag fann en väldigt cool modell när jag googlade lite, fin inspiration:
http://dvice.com/archives/2010/01/quadrocopter-lu.php#3
"Wow.. thats cool!nFor non-germans, the last videopart shows the copter tracking a gps signal from the guy and follow him in a 5m rangennhe also said that it can be mounted with heavy stuff, its no problem to fly at a altitude of 300m, it lands autonomus when the controlersignal is lost and much other cool features"
Ja, det är ju Holger.. han som gör mikrokopter.de ... ruskigt bra styrelektronik!
mikrokopter.de är ju ganska dyra och inte öppen kod.
Finns ju olika andra system att välja på. Det beror bara vad man prioriterar: http://multicopter.org/wiki/Multicopter_Table
hex- eller okta- kopter har bättre stabilitet för att bära en kamera.
Paparazi är lite dyrt (billigare än mikrokopter.de dock) men mycket bättre.
Appropå video:
http://vimeo.com/channels/multicopter
Finns ju olika andra system att välja på. Det beror bara vad man prioriterar: http://multicopter.org/wiki/Multicopter_Table
hex- eller okta- kopter har bättre stabilitet för att bära en kamera.
Paparazi är lite dyrt (billigare än mikrokopter.de dock) men mycket bättre.
Appropå video:
http://vimeo.com/channels/multicopter
När det gäller olika strykort å så så handlar det om man vill skapa ett eget eller ej och om man orkar koda alla dess basala funktioner för att den ska flyga.
För det börjar bli ganska poppis med olika quadar så varför inte göra en gemensam plattform? Med kretskort och open source på "baskoden".
Skulle nog vara ett trevligt projekt att driva på de här forumet.
Speciellt med populariteten som ständigt tycks öka.
För det börjar bli ganska poppis med olika quadar så varför inte göra en gemensam plattform? Med kretskort och open source på "baskoden".
Skulle nog vara ett trevligt projekt att driva på de här forumet.

Men kan man göra nåt som är bättre än det som redan finns? Är det inte bättre att köra på någon med alla funktioner och sen förbättra koden? Det var ju en liten fin sak som det länkades till från ett utländskt forum i en av våra quadtrådar, 8-kanaler och inbyggda sensorer och möjlighet till gps och med i2c-bus etc.
Bättre och bättre vet jag inte men, tanken var mest att ha ett kort som "tillhör" forumet, så man inte behöver fråga folk om lov och så vidare.
För att göra/beställa kretskortet är inte vart arbetet ligger direkt, det ligger i koden, men jag förstår vad du menar.
För att göra/beställa kretskortet är inte vart arbetet ligger direkt, det ligger i koden, men jag förstår vad du menar.

Jag skulle vara nöjd om man kunde vara några som kom överens om ett system och kanske till och med ha samköp av kort och komponenter. Gärna något som någon här har goda erfarenheter av.