Teleplugg 3,5mm stereo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
henketobbe

Teleplugg 3,5mm stereo

Inlägg av henketobbe »

Hej!
Jag ska laga ett par hörlurar. Det är själva kontakten som är trasig... Det jag undrar är om det spelar någon roll hur man kopplar kablarna från hörlurarna till telepluggen? Det är ju tre kablar eftersom det är stereo, och det finns tre ställen att ansluta kablar till på kontakten, men spelar det någon roll hur man kopplar dem?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ja

Den stora skenan är jord, sen är dom andra två höger och vänster. Kommer inte ihåg vilketn som är vilken nu.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

henketobbe

Inlägg av henketobbe »

men det händer väll inget om man kopplar fel och testar sig fram? inget tar väll skada av det?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

"Frisk kopplat, hälften brunnit"

Nä, det går bra att testa sig fram så länge du inte kortsluter utången från ljudkällan eller om du har ljudkällan på hutlöst hög volym medans du mekar.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Det värsta som kan hända är att du förstör hörlurarna och förstärkaren du kopplat in den på ;)

Kopplar du fel pol, dvs signal till jord och tvärtom slår högtalarna i fel fas och du tappar bas. Om den ena slår i rätt fas och den andra i fel lär du bli något yr när du lyssnar. Lika bra att koppla in det rätt på en gång så slipper man löda om och greja.
Jag och en klasskamrat gjorde det exprimentet en gång att ställa två bashögtalare en gång mot varann och den ena vände vi plus och minus så den slår fel. Om man stoppar ner huvet emellan och lyssnar känns det väldigt konstigt eftersom den ena högtalaren trycker in trumhinnan och den andra drar ut åt andra hållet. blir som en pendel. Fast det märks förmodligen inte på ett par hörlurar med så låg effekt
Koppla du så får du väl se vad som händer :)
Skriv svar