TomasL skrev:Vanligast om inget anges är den totala ratingen på trafon.
Nej VA är inte samma som W, eftersom du alltid har en del förluster mm i trafon.
Dessutom, ju större glättningskonding, desto mindre effekt kan du ta ut från trafon.
För normala designer är effekten P nånstans runt 0,8-0,9 av den skenbara effekten, men vuid mycket stora glättningskondingar sjunker uttagbar effekt till kanske 50% av den skenbara effekten.
Sist jag räknade och simulerade på det här kom jag fram till att Put blir ca 0.7*VAin när en transformator med "10% reglering" belastas med märkström och mycket stora kondensatorer. Visst blir effektfaktorn lite bättre med små kondensatorer, men det är inte märkbart förrän man har vansinniga mängder rippel - typ 50% eller så. Det beror på att transformatorns resistans och induktans helt dominerar uppladdningsförloppet.
Har transformatorn försumbar resistans, t.ex. för att det inte finns någon som när man glättar nätspänningen direkt, blir det värre och då har kondensatorns storlek största betydelse.
Det är rätt vettigt att simulera såna här uppkopplingar,
men glöm inte transformatorns serieresistans för då blir det bara tok! Att uttagbar effekt minskar med större glättningskondensator är för "normala" transformatorstorlekar (säg upp till några tusen VA) mest en myt som troligen kommer från verklighetsfrånvända simuleringar med ideala sinusspänningskällor.
edit: Hittade just en tabell jag räknat ut tidigare för brygglikriktare matande stor kondensator och antaget att serieimpedansen är huvudsakligen resistiv (läckinduktans förbättrar effektfaktorn från dessa värden):
Kod: Markera allt
r K c Kc
15% 1.7 2.2 1.4
10% 1.8 2.3 1.5
6% 2.0 2.6 1.7
4% 2.2 2.7 2.0
1% 2.8 3.6 2.6
r är transformatorns överspänning olastad jämfört vid resistiv märklast
K är strömmens formfaktor, dvs Isek(RMS) = K * Iut(DC)
c är strömmens toppfaktor, Isek(topp) = Isek(RMS) * C
Kc är vad strömmen i filterkondensatorerna blir. Ikondensator(RMS) = Kc * Iut(DC)
Utspänningen (medelvärde) blir då ungefär, vid märkström,
Udc = [(1+r)*sqrt(2) -c*r)]*Uac - 2*Vd
om jag inte nu räknat fel. Uac är alltså märkspänning vid resistiv märklast för trafon och Vd diodspänningsfallet.
Put = Udc * Iut(DC) = Iut(DC) * ([(1+r)*sqrt(2) -c*r)]*Uac - 2*Vd )
och skenbara effekten Sin = Iac * Uac = K * Iut(DC) * Uac ger då för r = 10%:
Put / Sin = ([(1+r)*sqrt(2) -c*r)]*Uac - 2*Vd ) / (K*Uac), vilket om man låter diodförlusterna (c:a 2W/A) räknas som en del av uteffekten blir [(1+r)*sqrt(2) -c*r)]/K = (1.1*1.41-2.3*.1)/1.8 = 0.73.
Observera att utspänningen blir lägre än sqrt(2) * Uac - 2*Vd vid fullast. I det här fallet blir det c:a (1.3 * Uac) - 2*Vd och det stämmer bra med de formler som transformatortillverkare brukar ange.