Mitt fusionsreaktor projekt

Berätta om dina pågående projekt.
kng

Re: Mitt fusionsreaktor projekt

Inlägg av kng »

bearing skrev:
kng skrev:Men, vänta nu, flyback's är väl inte beroende av 1:1 turns ratio ?!
Det är sant, men det borde vara den mest effektiva lösningen eftersom att det ger 50% duty, samt ger en hanterbar spänning på primären då sekundären laddar ur (transistorn behöver inte behöver klara mer än dubbla likriktade nätspänningen). Men då har jag inte räknat med några spänningsdubbleringssteg, utan att räknar att sekundären ger 30kV direkt.

Har aldrig provat med spänningsdubblare. Det enda jag labbat med inom ämnet högspänning är att likrikta en tändspole till 30 kV. Vad finns det att vinna på att använda dubbleringssteg istället för att ta ut den höga spänningen direkt?
Om man vill ha ena sekundär-polen jordad (eller måste) så har man ju inget val än att halvvågslikrikta, med alla dess konsekvenser. En CW är ju inneboende dc-blockad och då spelar det ju ingen roll om det är flyback eller ren sinusformad AC.
Minns inte exakt, men antalet dioder (förutsatt seriekopplade typ 1kV) är ganska fördelaktigt i en CW kontra hel-/halvvågslikriktning (givet samma utspänning), borde vara mindre än halvvågslikriktat tillochmed. Kan ha fel.

Sen om man designar den rätt så blir den dessutom ju strömbegränsad, vilket kan vara fördel om ens transformator inte är det.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Måste bara berömma TS för ett beundransvärt projekt! Hoppas nu på fler uppdateringar.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Av och till presenteras projekt som jag imponeras av till den grad att jag känner mig "ovärdig" att kommentera något överhuvudtaget i tråden. Detta är ett sånt projekt. :-)
Jag har stött på ett fåtal riktigt ambitiösa studenter genom åren, men det här projektet saknar ju helt motstycke.
Det har inte framgått tror jag; hur gammal är du?
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Strålande projekt! :lol:
net4all

Inlägg av net4all »

Wait, what?!
Imponerande!
Lars1970

Inlägg av Lars1970 »

Har inte läst igenom hela tråden, men i mikrovågsugnar ska det sitta högspännings tranformatorer, men om de ger >15kV vet jag inte.

Klart imponerande projekt som verkligen är i klass med det europeiska samarbetet kring ITER.
Dessutom ligger det helt rätt i tiden, med tanke på att man ska bygga 2 partikel acceleratorer i Lund.

Gjorde själv projektarbete om Synkrotronens uppbyggnad, dock bara teoretiskt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Lars1970 skrev: Klart imponerande projekt som verkligen är i klass med det europeiska samarbetet kring ITER.
Hrrm *host host*

Hur imponerande detta projektet än är (för det är det) så är det väl ändå några magnituder ifrån att vara i klass med ITER :D
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Me, det verkar i allafall kul och man lär sig förmodligen en heldel om vacumteknik och annat som nog kan vara till nytta även i andra sammanhang.
Det ärju trots allt inte så bara att få ett HV system att fungera med begränsad budget. :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har inte läst igenom hela tråden, men i mikrovågsugnar ska det sitta högspännings tranformatorer, men om de ger >15kV vet jag inte

Nej de ligger bara på 1 - 2kV men med en strömstyrka som med lätthet kan ta livet av en direkt utan att fråga om lov.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Men med några spänningsdubblare / spänningsmultiplikator borde man väl med hyffsat lätthet komma upp i ~15 kV?

Edit: Bytte ut det fetmarkerade..blev fel innan :)
Senast redigerad av Walle 24 mars 2011, 22:16:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

--- Never mind...
Senast redigerad av Mizzarrogh 24 mars 2011, 22:29:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Walle: absolut fullt möjligt eller 10 trafos i serie men då hade det varit mer än seriöst livsfarligt. Med spänningsdubblare och dylikt så hade trafon varit extremt överdimensionerad så en mindre hade varit bättre i så fall.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad är läget på projektet nu? :)
labmaster

Inlägg av labmaster »

TS kanske har fått problem med sköldkörtlarna när jodtabletterna tog slut eller så har han fått blixtbesök av strålskyddinspektionen.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Haha - ja alltså jag har ått minne av att det stod i tidningen att nån Säpo nervvrak med darriga psykoser sa i tidningen att nån hållt på med "nån reaktor i köket och att planerna var helt seriösa" :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

http://kvp.expressen.se/nyheter/1.25157 ... or-i-koket

http://richardsreactor.blogspot.com/201 ... celed.html

Är nog inte just detta kanske??
Senast redigerad av Biker 6 september 2011, 11:02:54, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar