För er som inte redan sett denna, (jag hade inte sett denna tidigare)
Såhär skriver Jonas här på forumet i sin blogg, "Ett grupp studenter vid Linköpings universitet har konstruerat en riktigt häftig ROV. Deras projekt gick ut på att se om en jetdriven ROV kan konkurrera med dagens propellerbaserade ROV:er. Med hjälp av fyra utsug som dessutom kan roteras inbördes får ROV:en hela 6 frihetsgrader. Förutom de sedvanliga framåt, backa, svänga vänster/höger kan den även rotera och strafa (alltså åka sidledes)."
Men, hur är den gjord?
Hittade inte så mycket om den.
Kanske rent av någon här som varit involverad och vill berätta mer om saken?
Såg ut som att de satt en propeller i ett rör...
Fördelen måste väl vara att de blir mindre risk att man fastnar eller kör sönder mot om man har har flera små "ducted fan" propellrar.
Nackdelen är att man bara har en motor!?
Vad jag kunde se satt impellern i varje par utblås till samma motor, alltså 2 st drivmotorer.
Sedan satt det 4 st motorer till att styra utblåsen, en till varje.
Man såg att när den skulle gå åt sidan lutar den lite till en början innan den rätar upp sig, alltså har den ett tyngdpunkt som är under mitten vilket då ger en flytkropp ovanför mitten.
Bra lösning, mycket mindre risk att den trasslas in, med lite galler för insläppen i gaveldelarna kan den bli riktigt bra.
Vattenflödet går ju åt samma håll hela tiden, det är ju bara munstyckena som vrids. Skulle väl fungera med EN propeller/pump t.o.m.
Eller iofs, vattenflödet måste gå att slå av och på, reglera hastigheten på.... Det går nog inte med bara en propeller (inte utan krångliga ventiler). Men som sagt var, propellrarna går ju åt samma håll hela tiden i alla fall.
Om ni tittar 22 sekunder in i videon kan ni se propellern i det övre utblåset, det tyder på att alla utblås har sin egen propeller, skulle inte funka så bra att driva alla eller ens två utblås med propellern monterad där. Sen tror jag inte det kommer så mycket mer info (detaljer) om detta projekt eftersom "SAAB Under Water Systems" är inblandad, vilket troligtvis innebär att det finns militära intressen = sekretess!
Edit: om ni tittar 33 sekunder in kan ni se en svart tub märkt "High Flow Thruster" till det övre utblåset, och ni ser samtidigt etiketten på högtryckspumpen för ett av sidoutblåsen, vilket bör visa på att det är separat pumpar till alla utblås