Styrskåp till elverk magnetisering osv

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Wolfman

Styrskåp till elverk magnetisering osv

Inlägg av Wolfman »

Hej där! är det någon som kan hjälpa mig med styrskåp till ett elverk jag har i "båten"
Gjorde ett rykande i grejerna o sen fungerade typ inget..... (såg inte var det rök då allt bara blev rökfyllt)
Har mätt upp generatorn o vad jag kan förstå så tror jag den ska vara oskadad men tar gärna tipps där med.
Verket är från 1976 så det är väll ingen större ide att laga det gamla skåpet utan bättre bygga/köpa nytt elektroniskt.....
Datan jag är: 400/231 Volt, 45 Kva, 65 Amp 1500 rpm.
Förstår jag skylten rätt så ska magnetiseringsspänningen vara på 75 Volt o 11.5 Amp
Är 2 kablar till magnetiseringen och 3 till strömmen + en friliggande jord.
Hur fungerar det med magnetisering osv? varifrån tas strömmen till det?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Styrskåp till elverk magnetisering osv

Inlägg av danei »

Funktionen du behöver motsvarar laddningsregulatorn i en bil.
Det behövs en likriktare samt en regulator som lägger på rätt magnetiseringsström beroende på spänningen ut från generatorn. 75V 11,5A antar jag att är maxvärden.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

det är inte helt lätt att göra det hela, har gjort det två gånger på lite mindre generatorer

det man gör att att man har en reglerkrets som mäter spänningen på utgående och reglerar magnetiseringen
MEN, det måste göras rätt, annars får man man spänningspikar när man slår i från en större last
då har man helt plötsligt för hög magnetisering
och man får dippar när man slår på hög last, då har man för låg magnetisering

eftersom det skiljer en del mellan magnetiseringspänningen och utgånde, finns det en eller flera transformatorer till detta?

det absolut snyggaste lösningen jag har sett var på den siemenselverket jag hadde, den hadde bara transformatorstyrd magnetisering, en trafo för grundlast, en ström trafo där utgående ström ökade magnetiseringen och en spänningsbegränsande trafo, vetfan hur det var kopplat, jag blev inte klok på det

med dom effekterna du har så bör man titta på en switchad drivning av magnetiseringen, och ägna en dag eller två till att ställa in regleringen på rätt sätt, inget kul
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Går det att reglera magnetiseringsspänningen snabbt nog med utgående spänning eller ström som optimeringsfaktor?

Tänker att man kan ej uppmäta förändrad t.ex spänning förrän det inträffar. Fast frågan är hur mycket det ändrar sig innan ev reglering slår igenom.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det är ungefär där man har problem

med strömtrafo för reglering så ökar man ju magnetiseringen samtidigt som strömmen ökar , mycket mycket trvligt sätt att göra det hela på

troligen kan man göra göra det på många andra sätt, men kissreglen är en hård regel att följa

problement med att bara reglera på spänningen är att man får alltid svängningar i systement, vilket gör att man bränner elektroniska saker som är kopplade på generatorn
i och för sig så är dom fenomenen mycket mindre om man har en 20-40 % grundlast på hela tiden
då funkar det
Wolfman

Inlägg av Wolfman »

I dag är det ett stort skåp fyllt med all möjlig bråte som styr det hela.
Ett antal trafos några stora kondingar tror jag det är o en stor vridpotentiometer o ett lass med kabel mellan allt, förvisso snyggt draget men....
Sedan går en del av detta vidare till dom stora el skåpen med övrig växel ström, där sitter mätarna volt, ampere, frekvens och ohm.
Omformare/trafos från 380 till 220 o från 380 till 24volt o massa andra mysko grejer. sen i ett annat skåp sitter det en laddare från 380 till 24volt osv...
Är en fd krigare så det är fullt i bråte o kaka på kaka.

Nån som har eller vet ritningar/schema eller färdiga prylar?

Kan skicka bilder på prylarna om nån vill fördjupa sig i det eller bara e allmänt nyfiken.
beangan

Inlägg av beangan »

Bilder får du gärna lägga upp här i tråden så man kan titta lite, bilder är alltid lika roligt.
Wolfman

Inlägg av Wolfman »

Har hittat en bruksanvisning med el schema o lite annat gott i till verket nu.
kruxet är att det är på Polska... får göra som vanligt..... titta på bilderna :)
Står massa om allt möjligt men som sagt vet inte riktigt vad.
Wolfman

Inlägg av Wolfman »

Ska kolla om det kan vara kondensatorerna, dom brukar ju ryka rätt ordentligt när dom "ryker" :)
Fast det gör ju o andra sidan d mesta inom el.

Kondensatorerna 3 st är på 10uf o 380 volt, nån som har nått sånt liggande?
Sedan en undran till.... spelar det nån roll om dom är runda eller rektangulära? mina e dom kantiga.
Skriv svar