PIC18F2455<->PC med RS232

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
fatpo83

PIC18F2455<->PC med RS232

Inlägg av fatpo83 »

Jag tänkte skicka data till PC via RS232 men har faktiskt aldrig använt detta tidigare...finns det några templates att gå efter (i C)?

Vilket program använder man på PC sidan för att ta emot och spara data?

Ska också googla nu o se...
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Jag kommer att använda VB .NET till att taemot/skicka data. Men det finns nog tips på hur man använder C också på nätet. Jag valde vb för att det är lätt att göra gui.
fatpo83

Inlägg av fatpo83 »

jag menade alltså C för PIC :D
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Du använder USART i PICen och skickar till datorn med en MAX232 eller motsvarande som buffert.
USART-libs finns det säkert gott om där ute...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

"Jag tänkte skicka data till PC via RS232 men har faktiskt aldrig använt detta tidigare...finns det några templates att gå efter (i C)?"

Om du kör någon C variant till dina PIC program, så tror jag inte du behöver några "templates". De flesta C miljöer brukar ha färdiga funktiner för det (init, send/write, receive/read, o.s.v). Vad säger din manual till C kompilatorn om det ?

"Vilket program använder man på PC sidan för att ta emot och spara data?"

Allt från en "COPY COM1: MYFIL.TXT" till speciallskrivna program, det beror väll helt på vilken funktionallitet du behöver !?

Det beror också på vad du menar med "spara data". Det kan vara allt från att bara skriva det till en flat fil till lagring i någon databas. Ganska olika blir det...

Sen, som andra har sagt, behöver du antagligen lite "glue" mellan PICen och PC också (en xxx232 krets t.ex med tillbehör)...
fatpo83

Inlägg av fatpo83 »

Har ni nån länk till en sån lib? jag har hittat ett exempel från microchips hemsida, ska kolla på den...det skulle vara bra med flera.

Det jag vill göra är att spara värden i en textfil, alltså inget avancerat.
fatpo83

Inlägg av fatpo83 »

Har någon tidigare använt USB som en COM port?? Kan ni i sånna fall posta lite info....

Det verkar vara det enklaste sättet att realisera kommunikation med PC (som med RS232)...då slipper man också extra komponenter och sånt..
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

RS232 måste ju ändå vara det enklaste sättet att kommunicera med en PC.

Om du ska använda USB måste du använda en interfacekrets typ FTDIxxxx, och som jag förstår det tar den emot asynkron seriedata från uCn. Du måste således ändå använda PICens UART.

Dessutom krävs det drivrutiner på PC sidan också som skapar en virtuell COM-port.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

fatpo83 skrev:Har ni nån länk till en sån lib?
Se dokumentationen till den C kompilator du använder !!!
fatpo83 skrev:Det jag vill göra är att spara värden i en textfil, alltså inget avancerat.
Tja, jag skulle börja med en teminalemulator där man även kan "se" att det kommer något. De kan oftast även "logga" data till en fil.

När det gäller USB, så är det väll bara aktuellt om din PC saknar sreieport (häng bara på en USB<->srie konverter), men innan man vet att allt annat fungerar är det bättre att köra med en "normal" serieport.
Skriv svar