Hitta reservdel till Panasonic video?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pbengtss

Hitta reservdel till Panasonic video?

Inlägg av pbengtss »

Min NV-FJ616 har pajat; det lilla kugghjulet som styrs av den tandade metallskenan saknar 3 tänder. Är det ens att tänka på att hitta ett nytt kugghjul?

Bild

Videon är rätt gammal men har inte gått många timmar, därav mitt intresse att fixa den istället för att köpa en ny för några hundringar. Den är ju bra när den fungerar!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Hitta reservdel till Panasonic video?

Inlägg av TomasL »

Nej, du hittar garanterat inga delar, livslängden på reservdelar till dessa typer av produkter är väl bara något år eller två.
Dessutom reparerar man knappt sånt här längre, billigare att byta ut hela maskinen.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

TomasL: Nej garanterat inte på ica-maxi eller på rusta.
Det där är ett standardfel på ett standard chassi (Z) som användes i en mängd modeller!.
Aswo.se säljer sådana delar bland annat.
Misstänker att det är hjulet på bilden nedan, i så fall kostar det en hundring + lika mycket i frakt & minimum ordertilläg.
Sen om det är värt det på en gammal VHS-bandare är en annan femma.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

det finns mer delar än man tror till gamla VHS-apparater, jag behövde nåt kugg till en panasonic VHS förut, pratade med nån TV-reparatör (av den gamla fina sorten där man ser lödröken välla ut från rummet bakom, och ser en rejäl röra på labbänken) och det skulle kosta typ 30:-, däremot rekommenderade han inte att byta det då det krävdes att man gjorde nån nollställning av hela videon som tydligen var rätt bökig, typ ställa en massa saker i rätt positioner osv. ..Om han skulle gjort det skulle det tagit tid = dyrt, och han trodde inte jag skulle fixa det på första försöket :)

Iofs var detta kanske 5 år sen..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

pratade med nån TV-reparatör (av den gamla fina sorten där man ser lödröken välla ut från rummet bakom, och ser en rejäl röra på labbänken)
Trodde det var ett fullständigt utdött släkte :wink:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, dom blir svårare och svårare att hitta dessvärre :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

TomasL:
"Nej, du hittar garanterat inga delar"

Hur kan man vara så tvärsäker på något som är så fel? :wink:
Dessa delar har funnits sedan slutet av 80-talet och går fortfarande utmärkt att få tag i.
Det finns branscher (och länder) där man fortfarande använder VHS-bandare.
Dessutom finns det special-bandare som delar reservdelar med vissa konsument-bandare.
Jag har personligen hittat konstigare reservdelar än såhär.
Annars går det alltid att fräsa ett nytt kugghjul. (Finns trevliga program som kan göra en ritning.)

Glenn:
Är man bara normalt försiktig vid demontering så är det inte så svårt att ersätta det här kugghjulet utan att behöva trimma in mekaniken igen. Tejp och märkpenna är bra hjälpmedel. Iofs.. det beror lite på märket. En del kompaktare apparater kräver att man verkligen vet exakt vad man ska plocka bort, för att slippa ta isär varenda liten grej (för då är det lite "småkört" att få ihop allt rätt).
pbengtss

Inlägg av pbengtss »

Fagge skrev:Misstänker att det är hjulet på bilden nedan
Det där var ju intressant eftersom det tydligen inte ska vara tänder runt om. Jag har inte tagit ur hjulet, enbart tittat uppifrån. Men det låg två avbrutna tänder i fettet ovanpå kugghjulet så jag antar ändå att det är det som gått sönder.

Sedan är ju frågan varför det gått sönder. Det låg en fjäder lös som ramlade ur när jag vände på videon upp och ned. Så - hönan eller ägget?
Fjäder.jpg
Jag har inte lagt någon stööre möda på att hitta var fjädern ska sitta. Kan det vara där pilen pekar? Det ser ut som en hake för en fjäder på den armen. Var ska andra änden i så fall?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Kan du inte mäta med fjädern för att räkna ut tänkbart ställe? Den har säkert lossnat för att det andra fästet brutits av. Nylon håller inte i evigheter...
Är du helt säkert på att kuggar försvunnit på hjulet? Det kan ju faktiskt vara så att hjulet skall "pausa" på något ställe. :humm:
När jag jobbade med VHS-maskiner (80-talet) fanns det original reservdelar att tillgå. Hur svårt det är nu vet jag inte.
Återkommer om jag hittar något.
/Ingvar
pbengtss

Inlägg av pbengtss »

Jag ställde frågan till Skövde Radio & TV Service AB och fick svaret att det finns och kostar blygsamma 150:- plus 50:- i frakt. Alltså samma pris som en ny DVD-spelare på Rusta. Man blir ju mörkrädd...
SM7CZR skrev:Är du helt säkert på att kuggar försvunnit på hjulet?
Nej, det är jag inte. Men det låg som sagt 2st plastbitar i fettet ovanpå hjulet och de såg precis ut som kuggtänder. Jag får ta och demontera mekanismen någon kväll och kolla vad som egentligen gått sönder.

Videon inhandlades ny på OnOff 2002 så den är ju inte antik. Och den har väl gått max 100 timmar sedan dess.
Anledningen till att den gått sönder skulle kunna härledas till en 2- och en 4-åring. Men de hävdar att de aldrig gör några bus... :doubt:
Skriv svar