Kontakt för solpanel

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Kontakt för solpanel

Inlägg av AndersG »

I gamla båten har jag lödda kablar :) I nya sitter det flatstiftare, utomhus... Skulle likson vilja ha något litet bättre.. Förslag på lämplig kontakt som klarar 20V/2A max? Behöver vara vattentät (sköljtät).
Josty Kid

Re: Kontakt för solpanel

Inlägg av Josty Kid »

Själv använder jag M12 kontakter som ju är vanliga till givare och fotceller inom industrin. De vi säljer är IP67 och jag tror att de flesta andra är minst IP65. Det är inte det billigaste om man kollar Elfa katalogen men fördelen är ju att du kan köpa vilket fabrikat som helst och blanda. Nackdelen är att färdiga kablar oftast bara har klena kablar 0,35- 0,5mm.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Alltså kontakt för att skarva en kabel?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Typ 44-180-76 och 44-431-23?
Alltså kontakt för att skarva en kabel?
Ja, för att koppla panelen till båten.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Alltså inte kabel - kontaktdon - kabel utan snarare kabel - kontaktdon genom däck - kabel?

Bild

Jag har på min båt löst genomföringen för kabel från mastlanternorna med en vanlig, tät kabelförskruvning (cable gland) och sen har jag en liten kopplingsdosa innanför däcket. Då måste jag varje gång jag mastar på och av skruva ner en liten panel och koppla in kablarna manuellt, men det gör man ju bara två ggr per år. Du kanske vill flytta panelen oftare.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Du kanske vill flytta panelen oftare.
Nä, inte eg och det sitter faktisk en dylik förskruvning, men sedan går det ut två 5cm tåtar med kabelskor på.. Inte helt färdigtänkt :)
Skriv svar