Kontakt för solpanel
Kontakt för solpanel
I gamla båten har jag lödda kablar
I nya sitter det flatstiftare, utomhus... Skulle likson vilja ha något litet bättre.. Förslag på lämplig kontakt som klarar 20V/2A max? Behöver vara vattentät (sköljtät).

Re: Kontakt för solpanel
Själv använder jag M12 kontakter som ju är vanliga till givare och fotceller inom industrin. De vi säljer är IP67 och jag tror att de flesta andra är minst IP65. Det är inte det billigaste om man kollar Elfa katalogen men fördelen är ju att du kan köpa vilket fabrikat som helst och blanda. Nackdelen är att färdiga kablar oftast bara har klena kablar 0,35- 0,5mm.
Typ 44-180-76 och 44-431-23?
Ja, för att koppla panelen till båten.Alltså kontakt för att skarva en kabel?
Alltså inte kabel - kontaktdon - kabel utan snarare kabel - kontaktdon genom däck - kabel?

Jag har på min båt löst genomföringen för kabel från mastlanternorna med en vanlig, tät kabelförskruvning (cable gland) och sen har jag en liten kopplingsdosa innanför däcket. Då måste jag varje gång jag mastar på och av skruva ner en liten panel och koppla in kablarna manuellt, men det gör man ju bara två ggr per år. Du kanske vill flytta panelen oftare.

Jag har på min båt löst genomföringen för kabel från mastlanternorna med en vanlig, tät kabelförskruvning (cable gland) och sen har jag en liten kopplingsdosa innanför däcket. Då måste jag varje gång jag mastar på och av skruva ner en liten panel och koppla in kablarna manuellt, men det gör man ju bara två ggr per år. Du kanske vill flytta panelen oftare.
Nä, inte eg och det sitter faktisk en dylik förskruvning, men sedan går det ut två 5cm tåtar med kabelskor på.. Inte helt färdigtänktDu kanske vill flytta panelen oftare.