Radioamatör - lyssning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Anonym2

Radioamatör - lyssning

Inlägg av Anonym2 »

Hej

Jag funderar ibland på att bli radioamatör, och tänkte att det kanske vore kul att börja lyssna lite på det som sänds av radioamatörer. Kortvågsmottagare kan man köpa för någon hundralapp på kjell och co, men jag misstänker att denna "bordsradio" inte riktigt motsvarar mina förväntningar.

Är det någon som har koll på vad man skulle behöva för utrustning för att kunna lyssna på tex kortvågssändningar från radioamatörer på ett bra sätt?

//Alexander
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Radioamtör - lyssning

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, det finns ju riktiga "reseradios" som är billigare än stationära men ändå mycket avancerade, har en sådan någonstans, den tar de flesta frekvenser, antennen är egentillverkad av en långdubbel kabelbit med rätt längd och ett anslutnings stift så man får en enkel kast dipol, använde den mycket då var liten (fick den dock av en släkting då så vet inte vilka modeller som ä'r aktuella idag eller vad de kostar, dock kan de kanske vara litet mer kniviga att få tag på (iaf förr), men här på detta forum får du säkert in fler uppslag om modeller som är bäst idag. ) Kanske tom någon här som har en riktig sådan att sälja? (har redan lovat bort min tror jag) :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag var väldigt sugen och hade kommit ganska långt i mitt studerade runt SDR, innan jag insåg att jag ju behövde tid att lyssna med, och då la jag ner det...

Men det kan vara ett tips om du letar enklare utrustning

edit: Finns några på nätet om du vill prova tekniken.. http://www.websdr.org/
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det brukar finnas aktiva klubbar i de flesta städer, sök kontakt med dom, de brukar ha tips att ge.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

http://www.ham.se/
är nog rätt forum.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Mindmapper skrev:Det brukar finnas aktiva klubbar i de flesta städer, sök kontakt med dom, de brukar ha tips att ge.
http://www.sk7ce.se/

/Ingvar
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Ranstam skrev:Hej

Jag funderar ibland på att bli radioamatör, och tänkte att det kanske vore kul att börja lyssna lite på det som sänds av radioamatörer. Kortvågsmottagare kan man köpa för någon hundralapp på kjell och co, men jag misstänker att denna "bordsradio" inte riktigt motsvarar mina förväntningar.

Är det någon som har koll på vad man skulle behöva för utrustning för att kunna lyssna på tex kortvågssändningar från radioamatörer på ett bra sätt?

//Alexander
Ja, du behöver en kommunikationsmottagare helt enkelt!

Och det kjelle har kan du nog låta bli. Kolla på http://ham.srsab.se under "Mottagare" Om du inte ska lägga åtskilliga tusen så köp något äldre begaganat istället för någotskit från kjelle och andra dyngspridare...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Här är några mer bra länkar:

Experimenterande Svenska Radioamatörer
Sveriges SändareAmatörer

Har du en gammal polisscanner så finns där en del amatörtrafik att lyssna på, även om det inte är samma sak som kortvåg. Prova att scanna 145.600..145.775 samt 434.600 till 434.975 så kommer Du antagligen att höra något även med en inomhusantenn.

För att lyssna på kortvåg behöver Du en mottagare som kan ta emot SSB och är stabil. Det finns begagnat att köpa som är drägligt bra, det behöver inte vara det nyaste med alla upptänkliga finesser. Bor Du inne i staden kommer Du snart att märka den tjocka stördimma som numera ligger tät kring alla våra elektroniska moderniteter, så en fritt placerad utomhusantenn med vettig nedledning är närapå ett måste.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Något som är särskilt intressanta sändningar på amatörbanden?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det brukar vara en massa skitsnack, ung som att avlyssna telefontrafik, det finns en del "nyttotrafik" också om teknik men mest lite socialt snack.

Det finns en "Rag thuers club" och då ska man hålla låda i typ halvtimme om egentligen inget intressant.
Protte
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Är rätt fäst vid mina mottagare av något slags obskyra nostalgiska skäl, men har du något -riktigt intressant byte kan det nog vara förhandlingsbart, är ändå bara jag som är intresserad av DXing här (dock bara passiv än så länge) och tre apparater använder man ju sällan samtidigt... Har nog, förutom den lilla portabla en semistationär (bärbar men litet tyngre station som även är tänkt att kunna fungera som riktiga reciever) riktig som blev ledig nu när jag fick överta japanaren. Svider litet att göra sig av med den, men är ju egentligen bättre den kommer till någon som använder den mer ofta. :)

Edit: Men, som sagt, ta dig gärna litet tid och fråga och fundera över vad du vill ha och så innan du bestämmer dig. :)
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Radioamatör - lyssning

Inlägg av 4kTRB »

Ska man enbart lyssna så behöver man inte gå kurs.
Vore jag intresserad av lyssning så skulle jag säkerligen
bygga en egen radio. Helst en egen konstruktion givetvis men
även ett byggprojekt från tex någon tidskrift. Finns rätt så
många.

Elektor hade ett trevligt bygge 2006 som finns att köpa som kit.
"0-30 MHz SSB/CW/FM/AM/DRM Receiver based on DDS and RISC"
http://www.pcs-electronics.com/ssbcwfma ... -1048.html
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Någon intressant datatrafik att lyssna på då? ;)
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Ojdå, det var inga dåliga priser. Jag hade tänkt att man kanske kunde få tag i en duglig mottagare för tusenlappen, får se om det kan finnas något på begagnatmarknaden.

Edit:
Drake ssr-1 en kortvågsmottagare från 60/70tal(?) för några hundra, är det en klok investering eller pengarna i sjön?

Edit 2:

Det verkar annars finnas en hel del enkla designer för regenerativa mottagare, http://sites.google.com/site/g3xbmqrp/Home/regen tex. Något som skulle kunna användas? och finns toroider att få tag i på något enkelt sätt?

//Alexander
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Regenerativa mottagare har väl lite sämre funktion?
Skriv svar