Hejsan
Har ett lite äldre kraftpaket till förstärkare, en Denon PMA 560. Kanske inte den största men räcker dock väl till stora högtalare ändå! Den går dock rätt varm vid större effekter, såklart. Så funderar på att tvångskyla den lite grann med en temperaturstyrd fläkt. Behöver inte kylas när spelar lågt och inte utvecklar så mycket värme.
Till frågan, vad är egentligen bäst att göra här. Om jag kopplar inte en fläkt på strömförsörjningen till effektsteget, kan det på något sätt orsaka problem med störningar på ljudkvaliteten eller är det lugnt? Eller bör jag utgå från transformatorn och sätta in en extra likriktare på mitt egna kort och göra en separat strömförsörjningen till min styrning?
Fläkten i fråga är en 24 volt fläkt avsedd för datorer eller motsvarande. Enkel modell med två sladdar, alltså bara plus och minus. Vet ej vilken typ av styrning den har i sig men...
Kanske enkel fråga men vill kolla med någon som kanske vet först...
Fråga ang sätta fläkt i förstärkare
Re: Fråga ang sätta fläkt i förstärkare
Mät med oscilloskop och kolla på störningarna som fläkten skapar. Koppla en lämplig kondensator över och i närheten av fläkten (eller fläktstyrningen) vid problem. Återstår högfrekventa störningar kopplar du en till kondensatorer med lägre kapacitans parallellt.
Enligt mig ska det inte vara någon fara att koppla in fläkten på befintlig matningsspänning. Får man störningar får man som skrivit dämpa dom. Skulle nu motförmodan inte avkopplingskondensatorer räcka till skulle du kunna prova att koppla en spänningsreglutator i serie med fläkten.
Enligt mig ska det inte vara någon fara att koppla in fläkten på befintlig matningsspänning. Får man störningar får man som skrivit dämpa dom. Skulle nu motförmodan inte avkopplingskondensatorer räcka till skulle du kunna prova att koppla en spänningsreglutator i serie med fläkten.
Okay, som jag trodde men ville kolla innan också!
Tack så mycket för ditt svar! Återkommer om det blir några som helst problem.
Tack så mycket för ditt svar! Återkommer om det blir några som helst problem.
Du vill kanske ha en med inbyggd temp.sensor?
http://www.itsajten.com/sv/artiklar/dat ... 120mm.html
/Ingvar
http://www.itsajten.com/sv/artiklar/dat ... 120mm.html
/Ingvar
Tackar för tipset, men har en bra fläkt redan. Har ändå allt till tempsensorn hemma redan, ligger i bra o ha lådan
. Men schysst du länkade till den