Behöver hjälp med en Sonab R4000 förstärkare som inte låter.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
henk86

Behöver hjälp med en Sonab R4000 förstärkare som inte låter.

Inlägg av henk86 »

Hej alla med huvudet på skaft!

Det är så att jag har en Sonabförstärkare i min ägo vilken hittills har använts till mina Sonabhögtalare (oa14) men tyvärr så vill den helt enkelt inte låta längre.

Det som hände en dag för en dryg vecka sedan var att jag plötsligt märkte att det inte kom något ljud ur den vänstra kanalen. Testade att koppla om för att se om det var något fel på högtalarna men så var inte fallet. Kort därefter kom det inget ljud från någon av utav de två kanalerna.
Modellen är en Sonab r4000 1/s och har varit min trotjänare sedan jag övertog den för cirka ett år sedan.
Jag är mycket nöjd med den speciellt för att jag gillar den unika designen och sedan tycker jag att den producerar ett skönt ljud.

Jag undrar om det finns någon person här på forumet som har kunskap och kanske även erfarenhet av elektronik i detta sammanhang, vilket på det stora hela är en vetenskap bortom min förståelse, och som skulle vilja skriva några rader för att kunna hjälpa till vad jag kan göra för att få liv i förstärkaren igen?

Vill mest bara tillägga också att jag har läst på andra forum och tror nu glad i hågen att det ska gå att få till även bättre ljudkvalitet och mera kräm från den om man byter ut vissa komponenter t.ex. kondensatorer till nya fräscha och bättre eftersom de gamla som sitter i med stor sannolikhet har tappat den ursprungliga kvalitet de hade när dem tillverkades någon gång under sjuttiotalet.

Bifogar några bilder jag har tagit så att ni kan se hur det ser ut på insidan av förstärkaren!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Behöver hjälp med en Sonab R4000 förstärkare som inte lå

Inlägg av prototypen »

Vad har du för kunskaper om elektronik?
Vad har du för utrustning? (lödkolv, mätinstrument?)

Att du ska få till mera drag i apparaten genom att byta något är nog uteslutet, att få den att fungera som den har varit är nog mera realistiskt.

Det gröna är kondensatorer och de ska nog se ut så, sedan sitter det en massa transistorer på kortet.

Protte
henk86

Inlägg av henk86 »

Jag vet vad man använder ett motstånd till och ungefär vad en kondensator gör, skillnaden mellan växelström och likström, vad en säkring är till för, vad en potentiometer är samt hur man använder en lödkolv m.m.
Jag har faktiskt inte så stor kunskap inom elektronik men tycker dock att det är intressant att lära sig lite eftersom.

Antar att det ska gå att mäta sig till vad som är fel på något sätt?

Innehar en lödkolv och en liten multimeter för hemmabruk samt ett par sprayer för elektronik.

/Henrik
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Ett tips till att börja med:
Om det finns omkopplare för olika högtalarpar på förstärkaren så kolla så det inte är någon oxidering där genom att "motionera" omkopplarna.
/Ingvar
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, säkringar och banor, etc. Skadar ju inte med litet elrengörings spray (finns särskild) på dessa mekaniska ytor tror jag.

Jag har också en Sonido R 4000 Förmodligen kan man ställa en bil på lådan... 8)
Den är ju också rätt snygg invändigt med separata kort för recieverdelen och förstärkaren osv, inte hopmessat som det brukar vara på senare grejer.
Så tror den är relativt enkel att felsöka med hänseende på sådana fel, dethär var bra grejer en gång i tiden.

Edit: Det gnager någonstans i bakhuvudet vad detta skulle kunna vara, men jag kan inte alls komma på det nu... :wall:
henk86

Inlägg av henk86 »

Ja det är en gedigen konstruktion minst sagt.
Släpp motståndet till att försöka komma på vad det är så brukar det komma :D

Har sprejat kontaktspray med olja i på högtalaromkopplarna samt väljaren mellan tuner, aux och phono. Även potentiometrarna har jag sett över men har inte hunnit testa om det låter ännu.
Funderar nog på att gå på biblioteket och se om jag hittar någon lämplig bok inom ellära som undervisar hur man utför en felsökning genom att mäta sig fram.

/Henrik
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Det gläder mej att du kollat kontakterna och omkopplarna. Fast jag hade inte haft tålamod att vänta på resulatet. :humm:
Att felsöka en sådan apparat kräver dels instrument, t. ex. tongenerator, oscilloskop, multimeter och ett kopplingsschema.
Tidigare erfarenhet av en likadan apparat kan i viss mån ersätta schemat.

Först var ena kanalen tyst. Nu är båda tysta. Då frågar man sig, vad hände när du kopplade om?
/Ingvar
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

En god tanke av SM7CZR, kan det vara fel på ena högtalaren så att den först dödade den ena kanalen och sedan den andra när de växlades. Finns det säkringar i högtalarutgången? Jag ser att det finns två stora ladningskondensatorer i nätdelen. Det säger mig att det är +/- matning till slutstegen och ingen utgångskondensator. Jag hittar ingen sådan heller i slutstegsdelen. Här kan det finnas orsaker till händelsen som kan ge följande hypotes:

Det har blivit fel i ena slutsteget så att det är en liten DC-spänning över högtalarutgången. Den kan skada högtalarens lindning fastän det inte märks på ljudet. När sedan den skadade högtalaren kopplas in på den andra kanalen, så belastas det steget för mycket och går sönder.

Finns det separata säkringar till slutstegen? Är dessa hela?

Jag skulle också mäta om det finns likspänning på högtalarens utgång utan högtalare inkopplade. Det får inte vara mer än några mV.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Här lade jag för några år sedan upp ett schema,och det finns tydligen kvar än idag.Eftersom det passerat Photobuckets komprimering är kvaliten inte så mycket att hurra för,men det är ju alltid en början...
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ight=r4000
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Tack vare Rolfs Z schema så hittade jag ytterligare ett par felmöjligheter.
Hörtelefonuttaget har omkopplare som bryter högtalarna vid användning av lurar.:humm:
Kör med en telepropp ut och in några gånger!!
Kolla även säkringarna (2,5A) på varje högtalarutgång.
http://i365.photobucket.com/albums/oo96 ... 2partb.jpg

/Ingvar
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Det finns några små skillnader mellan de tre R4000-varianterna:
http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... =41&t=3042
(ett litet tillägg-det schema som jag har laddat upp är till typ2.Har inget till -1.Konstigt att ingen människa kan ladda upp ett bra schema på -1.Det måste ju finnas något kvar någonstans i hela världen...)
henk86

Inlägg av henk86 »

Tack så mycket för alla intressanta svar!

Jag har börjat ta itu lite med de allra enklaste testerna så som att kolla på säkringarna t.ex. Är dock inte hemma nu men känner för att skriva lite ändå.
Märkte till min fårvåning att det finns två hål för plastskruvshållare till gamla hederliga glassäkringar på baksidan men det är bara en av dem som det sitter en säkring i eftersom skruven till den andra är borta.
När jag tog ut säkringen för att kolla på den (vilket jag också gjort tidigare när jag märkte att det inte kom något ljud) så märkte jag att säkringens metallhölje hade lossnat inne i själva skruven och satt kvar inuti den. Tråden inne i säkringen var dock fortfarande hel vilket skapade intrycket till att säkringen fortfarande var intakt men som jag nu förstår inte har varit fallet. Frågan blir då vad denna/dessa säkringar används till eftersom en är borta och har förmodligen varit det länge samtidigt som tråden till säkringen som redan sitter där kan ha varit trasig ett tag. Förstärkaren verkar ju ha fungerat ändå även fast det saknas en säkring till den. Kanske någon har kopplat förbi den en gång i tiden och det är därför det har blivit något fel?

Nu återstår tills vidare att köpa nya 3,15A säkringar och se om det gör någon skillnad. Skall också testa det där med teleproppen samt att mäta strömmen på högtalarutgångarna. Ja det är konstigt att det inte finns något schema till första modellen att få tag på.

Tack ännu en gång för alla som tagit sig tid att svara.

/Henrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Såg att denna design hade strömrytare/omkopplare direkt från högtalarutgången på slutstegen! :shock: Det betyder att man kan koppla dit och bort lasten under drift!? Verkar helt korkat, skulle det här vara någon form av high end förstärkare? Ser ut som gammalt engelsk junk för mig (även om detr är ett föredetta svenskt företag som byggt den) :lol:

Om jag vore TS skulle jag nog lägga en slant på en lite modernare stärkare som har högre effekt (det efterfrågades ju). Finns je exempelvis en till salu i en annan tråd, och Technics klass AA låter riktigt bra (har en klass AA själv)... Jag tänker inte ge mig in i någon "Svalander-diskussion" eftersom jag vet att många med gammalt junk har en övertro på att allt var bättre förr 8) Ville bara tipsa om en alternativ lösning. :mrgreen:
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Tydligen har säkringarna "tjuvkopplats" på baksidan om du påstår att förstärkaren funkat tidigare. :humm:
Det händer att säkringar delar på sig, särskilt om de inte får sitta ifred. :lol:

Till PeterH! Högtalaromkopplare för olika högtalarsystem var vanliga vid dessa årgångar, inget konstigt med det.
Tandberg, Philips, Bang&Olufsen var i gott sällskap. Vad menar du med High-End system? Dessa apparater var i högsta grad lågohmiga.
Var och en blir salig på sin tro, så ock de rördrivna fantasterna. 8)
/Ingvar
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

High End = topp kvalité på audio prylar både vad gäller ljud och design 8)

Edit: lite bilder på det som anses vara High-End av audiofiler...
Skriv svar