Lite problem med en vridpotentiometer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Xombie

Lite problem med en vridpotentiometer

Inlägg av Xombie »

Det är så att jag har slängt ihop en vridpotentiometer med en datorfläkt och ett batteri men nu är det så att den har ett lite väl stort område (mellan ca 8-1.000.000 Ohm) Så det är antingen fullt ös eller helt strypt..

Finns det något sätt att göra så att man kan utnyttja ett större område av vridpotentiometern? Jag tänkte att man kan ju parallellkoppla en resistor för att minska resistansen men då uppstår väl andra problem istället?

Jag vill gärna att den ska vara strypt när den står på maximalt motstånd men att man kan utnyttja området emellan lägsta och högsta för att få olika hastigheter på fläkten. Är detta ens möjligt?
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Re: Lite problem med en vridpotentiometer

Inlägg av Argtomte »

Beskriv gärna hur du har kopplat nu med din potentiometer. Sitter den i serie med fläkten? Jag undrar om inte det är lättare att kanske använda en linjär spänningsregulator och låta potentiometern + ett motstånd ge spänningsdelningen som den anpassar sig efter. Men upp till 1 Mohm låter fortfarande lite stort. Parallellkoppla potentiometern kan man alltid göra, men man får inte samma karaktäristik (linjär, logaritmisk etc) på den då. Kanske inte spelar så stor roll i ditt fall!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och då potentiometra tål sjukt lite effekt är en rå seriekoppling ett säkert sätt att elda upp det på vilket ger just den effekt som beskrivs.
Användarvisningsbild
Xombie

Inlägg av Xombie »

Ok, Jag fick ingen beskrivning på köpet då jag tog den ur en gammal discolampa jag hittade i förrådet. Jag har helt enkelt seriekopplat den med fläkten och har ett 8 V batteri som spänningskälla.

För mig spelar det ingen roll om det är linjärt eller inte, Skulle räcka för mig om jag kan utnyttja 50% av vridpotentiometern.

Icecap, Hur används en vridpotentiometer då om de tål så sjukt lite effekt?
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Inlägg av Argtomte »

De används ofta som styrelektronik. Exempelvis nåt i den här stilen: http://slotcars.carlsoncomputers.com/ar ... ulator.jpg
Användarvisningsbild
Xombie

Inlägg av Xombie »

Ok, jag skulle ju helst vilja göra detta utan att köpa några komponenter, och det ser ut som att de flesta vridpotentiometrar bara klarar ca 0.2W. Det betyder att med ett 8V batteri så kan jag ha en maximal ström på ca 25 mA för att inte komma över 0.2 W, är det rätt?

Jag hittade detta när jag googlade lite.

http://www.clarre.com/fanreg.htm

Fast nu har jag ingen transistor till hands..

Edit: Mätte strömmen i kretsen och fick den till 50 mA. Borde inte Vridpotentiometern brunnit upp vid dethär laget?
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Inlägg av Argtomte »

Japp, det där funkar fint. Jag tror inte du kommer undan utan att införskaffa någon aktiv komponent á la regulator eller transistor. Någon forummedlem i närheten av där du bor kanske är snäll och skänker en? Annars har electrokit.se billig frakt och billiga komponenter.
Användarvisningsbild
Xombie

Inlägg av Xombie »

Hmm.. Ok, jag får lägga detta projekt på is sålänge då, jag har väldigt svårt att ta emot saker som folk vill ge bort, känner mig som en tiggare då :P och jag är en av sveriges fattigaste studenter.

Men det blir nog till att införskaffa några komponenter till efter sommaren då om jag inte hittar nånting att slakta på delar. Har du någon koll på elektronikprylar som kan innehålla en passande NPN transistor? Resistorer har jag gott om, kanske ska leta upp en lite mindre potentiometer också.

Tack för all hjälp föresten Argtomte.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

I nästan all elektronik som skrotas finns det komponenter som fungerar. Moderna utrustning har ofta ytmonterat men lite äldre har hålmonterat komponenter. Kretskortet i ett tjock-TV har helt säkert användbara transistorer osv, en äldre radio likaså.
Användarvisningsbild
Xombie

Inlägg av Xombie »

Ok, du tror inte att det kan finnas en transistor i en gammal dvd spelare, en gammal digitalbox eller i en gammal stationär dator? Jag vill ogärna gräva upp halva förrådet för att hitta Tv:n
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om inte på moderkortet, så i varje fall i nätagget borde det finns MINST en användbar transistor samt ett motstånd.
Du bör sätta ett motstånd mellan basen (B) och potentiometern, annars kan du elda upp både transistor och potentiometer när den är vriden till nära noll.
Nånstans i krokarna mellan 100 och 1000 Ohm.
Användarvisningsbild
Xombie

Inlägg av Xombie »

Fan nätaggregatet är redan plundrat.. Får kolla moderkortet sen o se om jag hittar något användbart där.

Hur som helst, allt jag behöver nu är då en resistor på mellan 100-1000 Ohm och en NPN transistor.. Borde ju inte vara så svårt att hitta.

Ska man verkligen koppla precis som det visar i (http://www.clarre.com/fanreg.htm) fast en resistor mellan potentiometern och transistorns bas?

Jag tror inte att jag har förstått exakt hur potentiometern fungerar för det känns som att den ska kortsluta hela kretsen om man kopplar den som det står.

Edit: Läste på wikipedia nu och det gav en bättre bild än min skolbok.. Från Början till slutet är det alltså maximalt motstånd? i mitt fall 1 MOhm, och mitten piggen är den som får större eller mindre motstånd beroende på hur man vrider på den. Eller har jag fel?

Edit 2: Jag vet att det kanske låter lite dumt men jag har inte fått en riktigt klar bild av transistorn heller. Fungerar den så att ju högre spänning man lägger på basen desto "öppnare" blir den? Alltså att i detta fall så kommer det mer ström genom transistorn ju mer ström som kommer till transistorns bas?

Edit 3:

Kan man rita upp schemat såhär?

http://img148.imageshack.us/i/20110319754.jpg/

Processen so far, Man kan göra mycket med dubbelhäftande tejp :P

http://img833.imageshack.us/i/20110319752.jpg/

Edit 4:

Lyckades inte få av någon utan att anslutningstrådarna gick av... Får köpa en någonstans sen istället
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

strömmen från 8 volt / 500kohm blir 16 mikroampere!
kopplar man en transistor till den med 250 gångers förstärkning så blir det fortfarande bara 4 mA. Så resistansen är på tok för hög. Möjligtvis kan du styra en MOSFET med den genom att koppla de båra "ytterbenen" på poten till V+ och GND, och mittuttaget till mosfeten's gate. Då går det att styra mosfeten, även om det blir en väldigt brant kurva från 0 till max nånstans vid 4 volt.

Det allra bästa är om du hittade en MOSFET som klarar av att bli lite varm. (den kommer att få ta halva fläktens effekt som värst).
Användarvisningsbild
Xombie

Inlägg av Xombie »

Ok, finns det inte bara något bättre komponent som klarar av att kopplas i serie med fläkten helt enkelt?

En pot på kanske 400-500 Ohm som klarar effekter över 0.2W? Någonting bara som faktist stryper fläkten vid sin maximala resistans och klarar av att köra på minimal resistans utan att brinna upp. Jag är som sagt nybörjare inom området så jag vet inte riktigt vilken komponent som passar till detta behov.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Jo, kan du få tag på en trådlindad pot på 2-3 Watt (500 Ohm) så bör det funka.
Men då måste du koppla pot:en som spänningsdelare.
Titta på din teckning med transistorn:
http://img148.imageshack.us/i/20110319754.jpg/

/Ingvar
Skriv svar