Har konstaterat fel på en Finlux 19" led-tv (19FLHX905LVU) som kopplats med fel polaritet på 12volt ingången....
två stycken ytmonterade säkringar sitter direkt vid 12 volt ingången och är svarta märkta med U vilket jag tolkar som 7 amp enl olika tabeller, 1 av dessa var trasig.
en styck säkring monterad på backlight kortet är grön och märkt med N vilket bör vara 2 ampere var också trasig.
förmodligen denna typ 33-083-85
Har nu lött dit vanliga glassäkringar och tv:n fungerar OK.
Men nu till frågorna:
bör det vara supersnabba SMD ?
var hittar jag 7 ampere 3,2x1,6 SMD Elfa har max 5 amp. (om nu märkningen U menar 7A)
(Tv:n drar MAX 50W 3,9A på 12V enl märkning)
SMD Säkring 7amp ?
Re: SMD Säkring 7amp ?
Alltså, jag har inga svar på dina frågor, men borde det inte vara dödsstraff på fastlödda säkringar i allmänhet, och ytmonterade dito i synnerhet?
-
victor_passe
Om nu säkringen är en sådan som länken till elfa så är det ju extra dumt. Den är ju bara ett kretskort med en tunn ledare mellan 2 paddar. Att löda fast en sådan på ett annat kretskort....
Gör bara en tunn ledare på kort #1.
Gör bara en tunn ledare på kort #1.
OK, den är ju numera avsäkrad så det bör ju vara ok men tanken va att återställa till original då det fortfarande är garanti kvar.
Så om ni vet var jag kan hitta 7 ampere SMD (3,2x1,6) om nu märkningen U betyder detta vore det kanon, behöver ju bara 2 st......
Så om ni vet var jag kan hitta 7 ampere SMD (3,2x1,6) om nu märkningen U betyder detta vore det kanon, behöver ju bara 2 st......