Reparera containerfyndad plasmaTV

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Reparera containerfyndad plasmaTV

Inlägg av MarcusUmeå »

Containerfyndare som jag är så släpade jag in en upphittat 42" plasmaTV härom dagen. Det är en Samsung PPM42M5HS och den ger såklart ingen bild när jag startar den. Eftersom den tidigare ägaren uppenbarligen rökte inomhus :shock: så behövde den en ordentlig rengöring först så jag plockade isär den och spolade av det mesta med varmt vatten och lite diskmedel. Därefter så bakade jag delarna i ugnen i ca. 12 timmar på 75 grader. :wink:

Nu när det går att handskas med elektroniken utan att få nikotinshock och huvudvärk så kikade jag närmare. Det fanns en hel del att felsöka:

Bild

Efter att ha snabbt kollat att alla säkringar var ok så jag började med en okular felsökning. Det enda uppenbara fel jag hittar är detta:

Bild

Det står 5m0380r på den. Då kommer vi till mitt problem: vart hittar jag en ny sån utan att bli ruinerad på kuppen? Kan man få tag i den som "sample" från Kina kanske? Finns det någon ekvivalent att få tag i billigt?
_jonas_

Re: Reparera containerfyndad plasmaTV

Inlägg av _jonas_ »

Ser ut att vara en 5m0380r från Fairchild.
http://www.fairchildsemi.com/sitesearch ... &x=14&y=16
Vet inte hur man lättast får tag på en...
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

När du hittar dom, köp två eller tre, det finns nog en anledning till att den gick sönder och felet kan ju sitta i en annan komponent!
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Kan vara en lödning som gett sig, kolla runt transformatorn som sitter jämte transistorn,

Kjelle
Tekko

Inlägg av Tekko »

torkade lytar.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Lite överraskande att en sådan stor switchtrissa inte har någon kylning, men visst den kan ju vara överdimensionerad så det kanske inte behövs.

Håller själv på att fixa en 42" plasma just nu en 42PF5520D/10 och där var det bara 2 elyter som inte ville vara med längre som hade pyst. Tyvärr inte något jag hittat utan en bekants som jag fixar den till. Beställde nya lytar från Elfa för en som vanligt hutlös frakt (även med kort) sent på onsdags kvällen men riktigt överraskande så har jag inte fått de idag vilket jag utgick ifrån. Tror det är första gången för mig som det tagit längre än 2 dagar från Elfa.

spolade av det mesta med varmt vatten och lite diskmedel.

Ser en bild där du dränker in den med en flaska Yes och sedan drar igång 120 bars högtryckstvätten. :D
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Haha, näe, ingen högtryckstvätt här inte. :lol:

Tack för tipsen alla. Kondingarna ser ju ytligt ut att vara ok, men jag ska kolla en gång till om det är någon som buktar ut det minsta.

Angående att hitta en ny 5m0380r så var det lätare sagt än gjort. Enklast blev Ebay, där hittade jag en som bara skulle gå på just över $13 att få skeppad hem till mig. Vill jag få tag på mer än en och direkt från något företag så drog det iväg rejält. Billigast var 1.3 Euro, men då blev det 20 Euro i frakt. :shock: Lite mer än vad jag ville lägga ut på ett containerfynd. ;)

Nu kommer bara problemet att övertyga sambon att jag faktiskt kan fixa den och att den inte alls är i vägen där den ligger i delar i vardagsrummet. :vissla:
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Henry skrev:spolade av det mesta med varmt vatten och lite diskmedel.

Ser en bild där du dränker in den med en flaska Yes och sedan drar igång 120 bars högtryckstvätten. :D
Glöm inte bort att han sen släpade hela tv:n till de lokala pizza haket för att baka den i deras pizzaugn i 12h! :dead:
ds77

Inlägg av ds77 »

Mouser verkar ha 5m0380r i lager. Fraktfritt över 800:- så ordna ett samköp :)
peolah
EF Sponsor

Inlägg av peolah »

Detta är Y-Sys modulen.
Eventuellt kan det vara dåliga kondensatorer i SMPS som förstört Y-Sys modulen.

LJ9201200A-REV2 AA5 ASSY PDP P-Y MAIN BOARD;M1,SPD-42P5HD,D7
https://ishop.aswo.com/products/8798770.jpg

Nettopris för mig som är kund där är 1434.78 + moms + frakt.
Dvs , knappast lönt att byta hela Y-Sys modulen.

Kan vara svårt att reparera på komponentnivå i modulerna , vi som jobbar med det byter oftas hela moduler
om det inte är svullna/dåliga kondensatorer i SMPS modulen , och detta är ju Y-Sys Main Bord.
Du kan ju ha tur att det bara är transistorn , men inte så troligt , tror det finns mer fel.
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Tack för informationen. :)

Tyvärr är den inte kvar längre. :( Efter "förhandlingar" med min sambo så åkte den tillbaka till soprummet. Hon menade på att den tog för mycket plats och någonting om att "jag redan har en massa projekt". Fullständigt obegripligt. :vissla:

Jag passade dock på och plocka ut några av kretskorten innan jag dumpade den. Det fanns några intressanta komponenter där som jag kanske kan använda till något annat.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Du får skaffa dig ett hemligt fru-fritt tillhåll ;)
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Haha, vi jobbar på det. Just nu bor vi i en tvåa men vi letar hus. :)
Skriv svar