Sammankoppling av 2 sekundärlindningar efter likriktning
Sammankoppling av 2 sekundärlindningar efter likriktning
Jag har ett gammalt projekt som vi har lite problem med där det finns en del konstruktionsmissar som spökar, har inte tillgång till någon just nu så jag kan mäta direkt på. Men jag har en misstanke om vad det kan vara som strular.
Jag har en transformator, 230 V / 2x24 där sekundärlindningarna är säkrade till 2,5A och 0,5A.
Med 2,5A lindningen försörjer jag ett kort som driver ett par 12VDC pumpar, helvågslikriktning och sen 12V switchregulatorer.
Med 0,5A körs ett kort med cpu och lite mer, halvvågslikriktning och sen en 5 V switchregulator.
Minusen på de bägge korten är sammankopplade, kan detta leda till snedbelastning i transformatorn? Det är nämligen så att 500mA säkringen går ibland men när jag har mätt förbrukningen så ligger den under 100mA.
En följdfråga för att jag ska bli ännu klokare, hamnar minus på samma nivå oberoende om en växelspänning hel- eller halv-vågslikriktar?
Hoppas jag har lagt fram all relevant fakta, är det några oklarheter så säg till.
Mvh
Niklas
Jag har en transformator, 230 V / 2x24 där sekundärlindningarna är säkrade till 2,5A och 0,5A.
Med 2,5A lindningen försörjer jag ett kort som driver ett par 12VDC pumpar, helvågslikriktning och sen 12V switchregulatorer.
Med 0,5A körs ett kort med cpu och lite mer, halvvågslikriktning och sen en 5 V switchregulator.
Minusen på de bägge korten är sammankopplade, kan detta leda till snedbelastning i transformatorn? Det är nämligen så att 500mA säkringen går ibland men när jag har mätt förbrukningen så ligger den under 100mA.
En följdfråga för att jag ska bli ännu klokare, hamnar minus på samma nivå oberoende om en växelspänning hel- eller halv-vågslikriktar?
Hoppas jag har lagt fram all relevant fakta, är det några oklarheter så säg till.
Mvh
Niklas
- prototypen
Re: Sammankoppling av 2 sekundärlindningar efter likriktning
Kopplar du bara ihop minus så är det inget problem om inget hänger ihop på växelsidan.
MEN du ska inte köra med halvvågslikriktning, det mår inte transformatorn bra utav.
Sätt även en brygga på lilla strömmen, 0,5 A är inte att förakta.
Protte
MEN du ska inte köra med halvvågslikriktning, det mår inte transformatorn bra utav.
Sätt även en brygga på lilla strömmen, 0,5 A är inte att förakta.
Protte
Jaha, mår inte en transformator bra av att halvvågslikrikta? Vad är det då som händer?
Ja det var väl kanske lite för bekvämt, smidigt och för att spara plats som det blev en halvvågis. Kanske inte helt genomtänkt så här med facit i hand...
Angående att koppla ihop minus, det är alltså lugnt?, de hänger inte ihop mer än att båda har samma primär. Förutsatt en halvis och en helvågis.
Ja det var väl kanske lite för bekvämt, smidigt och för att spara plats som det blev en halvvågis. Kanske inte helt genomtänkt så här med facit i hand...
Angående att koppla ihop minus, det är alltså lugnt?, de hänger inte ihop mer än att båda har samma primär. Förutsatt en halvis och en helvågis.
Jag antar att han menar att det är en sekundärlindning med mittuttag som halvåglikriktas. Är så fallet är det inget problem.
Det är två separata sekundärlindningar.
Jo det fattade jag men 0.5A:aren har den mittuttag, 3 uttag på lindnigen eller 2?
2 uttag på bägge sekundärlindningar
- prototypen
Det kommer att gå likström genom transformatorn och den magnetiseras.
Marginalen för överspänning minskar.
Typiskt inte bra.
Protte
Typiskt inte bra.
Protte
Tack så mycket för hjälpen.
Men nu ska vi se om jag fattat rätt.
Halvvågslikriktningen medför att det går en likström genom trafon? Så det är alltså det som ställer till det. Tycker att man borde ha läst något om det när man läst om likriktning, kanske missat det avsnittet.
Sen att jag har kopplat ihop minusen på bägge kretsarna har inget med saken att göra?
/Niklas
Men nu ska vi se om jag fattat rätt.
Halvvågslikriktningen medför att det går en likström genom trafon? Så det är alltså det som ställer till det. Tycker att man borde ha läst något om det när man läst om likriktning, kanske missat det avsnittet.
Sen att jag har kopplat ihop minusen på bägge kretsarna har inget med saken att göra?
/Niklas
Startströmmen kanske är lite högre än 500 mA.
1. Har du en "trög" säkring?
2. Vilken kapacitans har filterkondingen efter dioden?
Byt den enkla dioden mot en brygglikriktare.
Blir bättre medelvärde på likspänningen och mindre rippel.
Att ha gemensam minus bör inte vara något hinder!
/Ingvar
1. Har du en "trög" säkring?
2. Vilken kapacitans har filterkondingen efter dioden?
Byt den enkla dioden mot en brygglikriktare.
Blir bättre medelvärde på likspänningen och mindre rippel.
Att ha gemensam minus bör inte vara något hinder!
/Ingvar
Det är aldrig några problem vid uppstart, jo det är tröga säkring som sitter i transformatorn.
Angående att få bättre medelvärde och mindre rippel på likspänningen så känns dessa argument inte så relevanta i mitt fall. Jag kör ju ändå ner det till 5 V med en switchregulator.
Men helt klart hade det ju varit bättre med en riktig brygga.
Säkringen går inte ofta, vissa har fungerat i flera år medan vissa har gått någon gång per år. Vi har haft problem med pumparna, de har gått för varmt och tillslut gått sönder. Min misstanke var att dem då drar stundtals mer ström och att det har påverkat den klenare lindningen och ibland har det fått 500mA-säkringen att gå.
Nästa gång jag har möjlighet kommer jag att mäta belastningen på bägge sekundärlindningarna, både dc och ac, under drift och se om jag hittar något konstigt.
Men det verkar som att det inte har något med transformatorkopplingen som jäklas utan något på korten som stundtals ballar ur och drar för mycket ström. Otur i turen att det sker så sällan att det är svårt att mäta när det händer...
Angående att få bättre medelvärde och mindre rippel på likspänningen så känns dessa argument inte så relevanta i mitt fall. Jag kör ju ändå ner det till 5 V med en switchregulator.
Men helt klart hade det ju varit bättre med en riktig brygga.
Säkringen går inte ofta, vissa har fungerat i flera år medan vissa har gått någon gång per år. Vi har haft problem med pumparna, de har gått för varmt och tillslut gått sönder. Min misstanke var att dem då drar stundtals mer ström och att det har påverkat den klenare lindningen och ibland har det fått 500mA-säkringen att gå.
Nästa gång jag har möjlighet kommer jag att mäta belastningen på bägge sekundärlindningarna, både dc och ac, under drift och se om jag hittar något konstigt.
Men det verkar som att det inte har något med transformatorkopplingen som jäklas utan något på korten som stundtals ballar ur och drar för mycket ström. Otur i turen att det sker så sällan att det är svårt att mäta när det händer...
- prototypen
Det är lite långsökt, när pumparna går sönder och drar mera ström så minskar spänningen på den klena lindningen, IOM switchregulator drar konstant effekt så ökar inströmmen när sinpänningen minskar.
Drar det så mycket att en 500 mA säkring går sönder så SKA du ändra till helvågslikriktning. Sätt en måttligt stor glättningskondensator så minskar belastningen på trafo och likriktarbrygga.
Protte
Drar det så mycket att en 500 mA säkring går sönder så SKA du ändra till helvågslikriktning. Sätt en måttligt stor glättningskondensator så minskar belastningen på trafo och likriktarbrygga.
Protte
Ok tack, men vet inte riktigt om jag hänge med i din "långsökta" spekulation. Om den ena lindningen belastas hårdare, sjunker spänningen på den andra lindningen då?
Jo jag har förstått att det blir bättre med en helvågslikriktning men jag vet inte om det är möjligt att lösa detta på ett någorlunda snyggt sett på de befintliga korten.
Jo jag har förstått att det blir bättre med en helvågslikriktning men jag vet inte om det är möjligt att lösa detta på ett någorlunda snyggt sett på de befintliga korten.
Belastas ena lindningen för mycket så kommer den/dom andra att sjunka i spänning ja. Du har ett antal VA att tillgå och när dom är slut så sjunker spänningen. Finns säkerligen andra som kan förklara bättre (är inte min starka sida
)
Edit: Går det inte att lösa det snyggt med likriktare på det befintliga kortet så får man helt enkelt göra ett till och lägga brevid. 2 likriktare+kondensatorer tar inte så stor plats endå.

Edit: Går det inte att lösa det snyggt med likriktare på det befintliga kortet så får man helt enkelt göra ett till och lägga brevid. 2 likriktare+kondensatorer tar inte så stor plats endå.
Hade glömt bort den här, så jag tog och kopplade upp så pass mycket jag har tillgång till här och mätte. Alltså det lilla kortet som ligger bakom 500mA lindningen.prototypen skrev:Det kommer att gå likström genom transformatorn och den magnetiseras.
Typiskt inte bra.
Protte
Den drar ca 120mA AC och 60mA DC. Eftersom jag inte har förstått nackdelen med halvvågis så har jag inte slagit om multimetern på DC tidigare...
Går det att säga på ett ungefär hur mycket 60mA DC försämrar transformatorn?
/Niklas