Hjälp med val av plattform.

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Electronic

Hjälp med val av plattform.

Inlägg av Electronic »

Hej
Tänkte försöka friska upp de 12 år gamla kunskaperna kring mikrokontrollers.
Programmerade en gång i tiden i skolan assembler iMV68 från Motorola tror jag.
Har dock lättare för högnivåspråk som C och C++.

Målet är som första steg io mot SD-kort. Främst läsa registret, CID och CSD med mera.
Steg två blir någon form av CNC-maskin.

Pic verkar billigare men AVR mer mångsidigt.

Budgeten är tyvärr rätt stram men vill inte vara dumsnål.
Vad behöver jag?
Har enbart usb som interface. :?:
sodjan
EF Sponsor

Re: Hjälp med val av plattform.

Inlägg av sodjan »

> Pic verkar billigare men AVR mer mångsidigt.

Det går nog på ett ut i båda fallen. Det har mer
med vad du vill göra och om det finns något färdigt
till den ena eller den andra...

> Har enbart usb som interface.

Ska väl inte vara något problem med de prylar
som är aktuella idag.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Arduino är ju rätt populärt om man inte vill löda ihop nåt själv. Finns också en hel hög
med addon-kort som man kan montera på "moderkortet".

http://www.electrokit.se/moduler-mikrop ... 8_12200024
Electronic

Inlägg av Electronic »

Löda har jag faktiskt inga som helst problem med, skulle det bli billigare så väljer jag det. Lödde ihop ett slutsteg en gång men eftersom det var för ett skolarbete så skulle man ju visa lite prestanda så jag började stressa den enligt PowerCube-modellen men när det närmare sig de mer extrema fasförskjutningarna så brände jag mosfet-transistorn och troligen lite andra delar också. Transistorn tog iaf inte eld men rök tillräckligt för att labteknikern kom förbi och undrade vad som pågick :oops:

Sodjan: Har läst i en del gamla Allt om elektronik (därifrån slutsteget Cresendo Millenium kommer) att man haft en hel del PIC-projekt och byggen. Dock känns Atmels AVR modernare och mer funktionella. Går det att läsa CID registret med PIC? Om man ska jobba mot FAT32 Är inte C med AVR lättare? Behövs det inte en 32bitars mikrokontroller för FAT32?

Förslag på byggsatser?

Edit:
Såg att arduino UNO hade Xbee, SD och ethernet kort. Verkar intressant. Xbee har jag funderat på tidigare då Pappa vill ha en klimatövervakning i grunden på en stuga. Samla data och presentera det på en websida samt styra avfuktare med mera utifrån dessa värden.

Finns det någon bra literatur på detta?
Senast redigerad av Electronic 16 mars 2011, 17:31:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

PIC och AVR är ganska lika i prestanda osv. de har var sina för- och nackdelar så du ska nog revidera din uppfattning ganska ordentligt.

Vill du vara het på gröten kan du välja PIC24 eller dsPIC, då slår du AVR på fingrarna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

PIC32 är en rolig pryl ockå.
Electronic

Inlägg av Electronic »

Jo, pic har ju varit med en del i Allt om elektronik så det finns en del information. Dock har jag mer eller mindre bestämt mig för Arduino uno och Ethernet/SD modul totalt lite drygt 700.

Behöver jag något mer? Följer programvaran med eller kostar den extra?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Vilken "programvara" ?
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Före köp så hade jag testat respektive platforms mjukvara för att se vad man trivs med bäst.

C är C och du kan lösa allt oavsett vilken arkitektur du väljer i botten men det är stor skillnad i kodproduktiviteten mellan att jobba i en bra utvecklingsmiljö man trivs med och en man ständigt svär över.

Eftersom det är generationsskifte på gång både i AVR och PIC världen så hade jag testat AVR Studio 5 respektive MPLab X, de äldre miljöerna AVR Studio 4 och MPLab 8 är mer lämpade för assembler tycker jag.

Arduino har jag ingen erfarenhet av men även den miljön finns för fri nedladdning.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Arduinonmiljön är ju egentligen rent skräp... Men det går ju fint att koda i en extern redigerare och bara kompilera och ladda upp med originalmjukvaran.
Men den är gratis, och laddas ned från Arduinoprojektets hemsida. Fördelen är väl enkelheten. Plugga in Arduinon i USB-porten. Starta mjukvaran, välj menyn Examples. Här finns en stor mängd färdiga att välja bland. Välj tex Blink, klicka sedan på uppladdningsknappen. Koden kompileras och laddas upp till Arduinon, vars lysdiod börjar blinka. Det finns även många mer avancerade exempel, och även en hel drös externa bibliotek att lägga till. Värt att nämna här är väl de fyra kodexemplen för SD-kort som följer med i paketet.
Electronic

Inlägg av Electronic »

Är klar med valet nu. Det Blir Arduino UNO plattformen. Om jag stör mig förmycket på miljö går det ju att skriva koden i andra editorer.
PHermansson: Hmmm Vargön. Bor själv i Vänersborg. Kanske hör av mig om jag kör fast. Forum är bra men F2F är bättre.
Kundkorgen ser ut som följande:
Art Nr Benämning
12200105 Arduino Ethernet Shield med SD-card
12200024 Arduino UNO utvecklingskort (MEGA328)
41003993 Practical Arduino
41000949 LCD 4x20 tecken JHD204A STN gulgrön LED
Totalt SEK 1216.00
Detta är från electro kit. Tittar även på Lawicel men de har inte Ethernet shielden i lager och verkar inte veta när den kommer in. Isf blir det deras Starterkit.
Någon som läst boken eller som kan rekommender någon? Tog den eftersom det verkar vara mycket exempel i den
Är osäker på displayen. Skulle vilja ha någon form av display som klarar av minst 128 bit i hex. Grafisk display kanske man ska spara till senare när man lärt sig lite mer liksom Xbee shielden.

Några tankar/förslag kring detta?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Skulle vilja ha någon form av display som klarar av minst 128 bit i hex.

Hur menar du ?
Electronic

Inlägg av Electronic »

Mitt första projekt som jag planerar är att läsa CID-registeret från SD kort. Registret är 128 bitar med nio olika fält: MID=8bitar, OID=16 bitar, PNM=40bitar, PRV=8 bitar, PSN=32 bitar, 4 reserverade bitar, MDT=12 bitar, CRC=7bitar och 1 bit som alltid är 1. Dessa vill jag kunna skicka till en display för referens.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK. 16 hex tecken alltså. Fungerar på det mesta, men
en 2x24 eller 4x20 display kanske vore bra. En vanlig 2x16
kan bli lite trångt om man vill ha ledtext o.s.v.
Electronic

Inlägg av Electronic »

Det blev ovanstående korg. Ordern lagd och betald. 1245 kr fattigare men troligtvis betydligt rikare i kunskaper om ett tag.
Planeringslistan över projekt:
CID-register från SD-kort
Såg dock att SD-interfacet var för microSD så jag behöver fixa någon form av adapter till fullstora SD-kort.
Varvtalsräknare till båtmotorn
Har en gammal 60hkr Mercury som är något av ett sorgebarn. Största bekymret just nu är strömmen från alternatorn som behöver regleras.http://www.elfa-elektronikforum.se/cgi- ... 1280053380.
Xbee sensornät till stugan i fjällen
Klimatövervakning och styrning. Föräldrarna har haft problem med fukt i grunden och tvingats installera en avfuktare vars reglering är under all kritik. Den med hyffsad reglering hade problem med jordfel vilket slog ut en fas (samma som kylskåpet) och är på reperation sedan nästan 2 år tillbaka och de hittar inte felet och ersättningsavfuktaren har ingen reglering, dvs på dygnet runt. Vi vill även kunna styra värmen i stugan hemifrån så att det är varmt och gott när man kommer upp.
CNC-maskin
Har alltid velat hålla på med mekanik.

Tack för all hjälp. Återkommer säkerligen när jag kör fast i projekten.
/Björn
Skriv svar