Identifiera komponent/Felsöka moderkort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Zajber
Kontakt:

Identifiera komponent/Felsöka moderkort

Inlägg av Zajber »

Jag sitter och försöker felsöka ett mac mini moderkort som inte startar vid spänningssättning.
Mäter upp lite späninngar här och där som sig bör. Dock hittar jag en komponent som blir varm (Aj-som-fan-varm) till skillnad från alla andra komponenter som inte avger någon värme alls.
Detta får mig att tro att det kan vara något fel på denna del. Tänkte kolla om någon här kan tänkas tro något om vad denna sak gör.
macmini.jpg
Som synes längre ned på bilden har jag även identifierar (Rita med röd penna) några kondingar som håller stadigt 0 Ohm till jord på båda sidorna. Detta kan inte vara ett bra tecken antar jag, är detta ett rimligt antagande?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Identifiera komponent/Felsöka moderkort

Inlägg av Glenn »

det kan också vara så att den komponenten blir varm för att nånting annat r trasigt vilket gör att den får högre last, eller så ska den bli varm.

kan du löda loss kondingarna och mäta ? det säger ju mer.
Användarvisningsbild
Zajber
Kontakt:

Re: Identifiera komponent/Felsöka moderkort

Inlägg av Zajber »

Jo det är ju helt klart ett rimligt antagande. Men även om den ska bli varm, skulle det ju vara bra att veta vad det är och att den blir varm. Därav nyfikenheten på vad den gör.

Jag kommer vid ett senare tillfälle löda loss kondingarna och testa dessa.
Tyvärr har jag en jävla skit multimeter som inte klarar små kapacitanser så jag får helt enkelt testa om dom är kortslutna istället.

Det jag tycker är lite oroande kring detta med kondingarna är att dessa är keramiska. Vilket som jag har uppfattat det "inte" går sönder utan vidare.
Och om man matar dom med för mycket spänning så ser man att dom är skadade. Men visst, jag ska kolla alla senare. Men en sak i taget.
Skriv svar