Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
nlinus

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Inlägg av nlinus »

Valveless är helt uteslutet. Känner inte för att sabba en finfin pipa i 2mm rostfri plåt och slänga ett ventilpaket med 40-50 maskintimmar på när vi knappt provat att få igång den som den är.
Dessutom, om vi nu skulle köra utan ventiler så spelar det ju ingen roll om vi får igång den eller inte, vi måste ju ändå ha ventilerna där för att kunna trimma in dem. Tänker inte inleda med att ta omvägar förbi problemen istället för att försöka lösa dem :)

Startknapp blir det, när vi fått den att gå. 8)
Super7

Inlägg av Super7 »

Hej :) Kan absolut inget om motorer men kommer gärna med vilda förslag :D
Ni har ju funderingen om att den får för mycket bränsle / för lite luft för att starta.
Ligger alla bränslepumpar parallellt ? både elektriskt och bränslemässigt ?
Vad händer om man startar på färre pumpar / munstycket och anpassar till luftmängden
för att senare fläska på med alla pumpar / munstycken.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Super7
Jo det kanske skulle gå, men problemet med att den får för lite luft kvarstår antagligen när den väl startat.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Inte alls säkert eftersom vakuumet blir lite kraftigare när den dragit igång vilket öppnar ventilerna mer vilket drar in mer luft osv tills alla är fullt öppna. Det krävs ett rätt stort vakuum för att öppna alla ventilerna samtidigt och det fås bara om hela volymen antänds med rätt blandning.

Kommer inte håg nu men hur tjocka var ventilbladen? Är de för tjocka så kan de kanske inte öppnas tillräckligt snabbt för vakuumet som bildas i starten innan den kommit upp i varv så att säga. Man hör ju att det är svag resonans i starten på någon film här för att sedan stanna av och om bränslet är i rätt mängd och tillräckligt finfördelat så borde det rimligtvis kunna vara mängden luft som tryter.

1 - 2 bar för att ge fin dimma? Intressanta varianter de där. Det var det lägsta jag någonsin hört, de som är till oljebrännare i hus ligger på allt mellan 10 - 30 bar innan något händer och allt under ger bara en stråle.

Ni skulle ju ev annars kunna testa att helt enkelt mata det rakt av med gas och se om det någon skillnad, då kan ni kontrollera mängden väldigt exakt. Blir det likadant ändå så skulle nog jag också gissa på lufttillförseln på något vis.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Henry:

De specar betydligt högre tryck, men vi har testat och de gav någon slags dimma vid 1 bar, och mycket bättre vid 2 bar. Sen vill vi som sagt ha högre tryck än så. Bensin har ju lite lägre viskositet än villaolja, vilket kanske bidrar lite. Och storleken kanske (22 gallons/timme). Liiite större än vanliga villabrännarprylar. De som sålde dem trodde att de var till något fjärrvärmeverk =)

Jo misstanken är ju att ventilerna är för sträva, och därför ska vi prova med andra tjocklekar. På förra motorn hade vi inte värmebehandlat ventilerna efter bockning, vilket förstås ger konsekvensen att de är lättare att öppna (men nackdelen att de har en tendens att försöka återgå till rakt tillstånd med tiden). Lesjöfors har precis skickat lite ventiler i andra tjocklekar som jag ska testa lite med. Både med och utan värmebehandling.

Vi är alltså inne på samma spår. För lite luft. :)
svanted

Inlägg av svanted »

nlinus skrev:Valveless är helt uteslutet. Känner inte för att sabba en finfin pipa i 2mm rostfri plåt och slänga ett ventilpaket med 40-50 maskintimmar på när vi knappt provat att få igång den som den är.
Dessutom, om vi nu skulle köra utan ventiler så spelar det ju ingen roll om vi får igång den eller inte, vi måste ju ändå ha ventilerna där för att kunna trimma in dem. Tänker inte inleda med att ta omvägar förbi problemen istället för att försöka lösa dem :)

Startknapp blir det, när vi fått den att gå. 8)
sorry...men skrev ju faktiskt inte så...utan "tillfälligt"..
allt det andra lade du till själv....
och det spelar roll, för om den går valveless är det ventilfel..
går den inte, är det inte det, och/eller ngra andra problem,
nu är det bara gissningar.
sorry igen...
ville bara komma med tips, men det kankse inte är syftet med att ni skriver här...
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Lugn nu...
Om jag kapar upp ett hål i den och svetsar dit ett rör så har jag gjort fler ingrepp i den än vad jag har lust med :)

Kör vi fast allt för mycket framöver så kanske vi tar till mer drastiska metoder, men jag/vi ska försöka börja med att analysera lite. Är ju faktiskt lite intressant också, och så tänkte man att man kanske kunde tillföra något till de som intresserar sig för detta. Många som man sett bygga pulsjetmotorer har mest följt någon ritning och sedan kapat, skarvat, mixtrat och donat tills de fått dem att funka. När vi väl fått igång denna hjälpligt så tänkte vi ta och logga dragkraft, bränsleförbrukning, och en del andra parametrar.
Att detta är en motor i den större klassen gör förstås det hela lite mer komplicerat. Tror inte det byggs så himla många med en dragkraft på 1500N eller mer. 8)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Plötsligt så verkar alla vara raketforskare. :lol:
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Japp 8)
Bild
Johanb

Inlägg av Johanb »

En sak jag funderade över när jag kollade på startförsöken var varför ni väntade så lång tid mellan försöken. Hade ni "dålig" kapacitet på lufttillförseln (kompressorn) eller väntade ni på kylning/luftbyte i röret?
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Klen kompressor är svaret.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Och storleken kanske (22 gallons/timme).

Det var ju en hel del nästan 1.5l i minuten vid förmodad spec tryck, men den storleken var förklaringen till varför de ger dimma vid så låga tryck. Känns nästan som om det räckt med bara ett munstycke med sådant flöde. :humm:

Liiite större än vanliga villabrännarprylar. De som sålde dem trodde att de var till något fjärrvärmeverk =)

Ja det kan jag tänka mig. :D
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Japp, de är stoora. Och vi har 12 st... :D
Har dock experimenterat med att byta ner ett gäng av dem till riktigt små ena, för att få ner bränslemängden lite. Dock gör det inte så hemskt stor skillnad. Motorn är fortfarande kraftlös och spyr ur sig massor med eld.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

orvar-e skrev:Plötsligt så verkar alla vara raketforskare. :lol:
Haha, precis min tanke! Jag kan absolut NOLL om pulsjetmotorer och liknande. Jag "litar" på att Larda och co faktiskt har läst på en hel del både innan och under bygget. Och då ter det ju sig lite komiskt när halva EF helt plötsligt är mer eller mindre experter på pulsjetmaskiner ;D
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Hur skulle det vara att, i rent felsökningssyfte, tillfälligt montera en stor fläkt på luftintaget?
På det viset kunna bättra på lufttillförseln, för att utröna om det blir bättre.
Lämplig fläkt, typ från en skrotad biltvätt.
Skriv svar