Mäta metallförekomst i vatten?
Mäta metallförekomst i vatten?
Finns det någon tillförlitlig metod att mäta halt av metallpartiklar i vatten kontinuerligt?
Dvs utan att ta prov och analysera samt repetera.
Dvs utan att ta prov och analysera samt repetera.
-
barbarossa
- EF Sponsor
Re: Mäta metallförekomst i vatten?
Menar du metalljoner eller metallpartiklar. Om partiklar, hur stora och vill du särskilja mellan de partiklar av metall och de som inte är av metall? Vilka koncentrationer rör det sig om?
Tänkte metallpartiklar i dricksvatten som är av koncentration som kan vara hälsovådlig. Så joner eller partiklar är nog av mindre betydelse i den aspekten.
Tja, partiklar tenderar att vara fullständigt ofarligt, joner däremot är väl det man inte vill ha.
Det är väl dessutom så att vissa joner enbart ger otrevligt vatten, järn tex, medan andra såsom kadmium mfl kan vara ohälsosamt.
Tror inte det finns någon teknik för realtidsmätning
Det är väl dessutom så att vissa joner enbart ger otrevligt vatten, järn tex, medan andra såsom kadmium mfl kan vara ohälsosamt.
Tror inte det finns någon teknik för realtidsmätning
-
barbarossa
- EF Sponsor
Mja, det kan du nog glömma. Skicka in vattnet till någon lokal institution istället.
ex.
orebroll.se/../Arbets--och-miljomedicinska-kliniken-kan-analysera-bly-i-ditt-dricksvatten/
ex.
orebroll.se/../Arbets--och-miljomedicinska-kliniken-kan-analysera-bly-i-ditt-dricksvatten/
Senast redigerad av blueint 15 mars 2011, 22:42:47, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: urltrim
Anledning: urltrim
Dessutom är metaller ofta inget problem, bakterier är värre, men det brukar iofs ge sig på lukten, samma gäller iofs metaller också (samt utseendet)
-
barbarossa
- EF Sponsor
Det beror på om partiklarna löses upp i mag-tarm eller på annat sätt kan skada.TomasL skrev:Tja, partiklar tenderar att vara fullständigt ofarligt
-
barbarossa
- EF Sponsor
Det sa romarna ocksåTomasL skrev:Dessutom är metaller ofta inget problem, bakterier är värre, men det brukar iofs ge sig på lukten, samma gäller iofs metaller också (samt utseendet)
Nja, det är en smula folklore.
Metaller i sig är inte så farligt, jonerna däremot kan var lite småotrevliga.
Metallpartiklar i sig tas inte upp i magen.
Metaller i sig är inte så farligt, jonerna däremot kan var lite småotrevliga.
Metallpartiklar i sig tas inte upp i magen.
Min fundering är om man kan använda induktansförändringar eller mikrovågor osv. För detektion.
-
barbarossa
- EF Sponsor
>>Min fundering är om man kan använda induktansförändringar eller mikrovågor osv. För detektion.
Blyet i vattnet är oxiderat och saknar metalliska egenskaper.
Blyet i vattnet är oxiderat och saknar metalliska egenskaper.
Vill man binda metallpartiklar eller joner så är det enklaste sättet att använda ett kalkfilter .
Kalk binder många av de mer skadliga tungmetallerna vi ha omkring oss .
Även de radioaktiva som radon och sesium .
Kalk binder många av de mer skadliga tungmetallerna vi ha omkring oss .
Även de radioaktiva som radon och sesium .
-
barbarossa
- EF Sponsor
Ja , ja
Hur som så binder de negativa jonerna till kalken och blir "neutralisreade" .
Finns platser i både Sverige och Norge med höga halter uran i jord och vatten , där installeras först en speciell filteranläggning vid brunnen eller där vattnet kommer in i husen , men även används speciella blandare till tappkranarna .
Hur som så binder de negativa jonerna till kalken och blir "neutralisreade" .
Finns platser i både Sverige och Norge med höga halter uran i jord och vatten , där installeras först en speciell filteranläggning vid brunnen eller där vattnet kommer in i husen , men även används speciella blandare till tappkranarna .
Hm. Exakt vad är det för partiklar du vill mäta? Det finns ju lite intressanta metoder för kontinuerlig mätning, sök t.ex på "Coulter counter". Det är nog inte 100% omöjligt att bygga en sådan, dock sjukt svårt, men det är väl som det ska vara
Annars laser och mäta diffraktion/ljusspridning från partiklarna? typ i stil med bilden på:
http://en.wikipedia.org/wiki/Particle_counter
Men det beror ju lite på vilken partikelstorlek som det gäller, stenbumlingar kan kan plocka ut och räkna för hand, nanopartiklar får man nog skaffa något lite mer komplicerat för att räkna... Mikrovågor och så kan nog funka, men det beror på partikelstorleken och hur mycket partiklar det är. För väldigt små partiklar så är det ljus som gäller.
Sen är jag ju lite fundersam på hur metallpartiklar kan vara ofarliga... Jag har för mig att det finns mer än en sorts metall och att vissa är farliga... Och att många tas upp ifall man äter dem... pH-värdet i magen är ganska lågt, många metaller löser sig i magsyra, och tas upp i kroppen sen.
Annars laser och mäta diffraktion/ljusspridning från partiklarna? typ i stil med bilden på:
http://en.wikipedia.org/wiki/Particle_counter
Men det beror ju lite på vilken partikelstorlek som det gäller, stenbumlingar kan kan plocka ut och räkna för hand, nanopartiklar får man nog skaffa något lite mer komplicerat för att räkna... Mikrovågor och så kan nog funka, men det beror på partikelstorleken och hur mycket partiklar det är. För väldigt små partiklar så är det ljus som gäller.
Sen är jag ju lite fundersam på hur metallpartiklar kan vara ofarliga... Jag har för mig att det finns mer än en sorts metall och att vissa är farliga... Och att många tas upp ifall man äter dem... pH-värdet i magen är ganska lågt, många metaller löser sig i magsyra, och tas upp i kroppen sen.