Tjutande stegmotorer
Tjutande stegmotorer
Har två stegmotorer som styrs med hjälp av l297 och l298 kretsarna men om jag vrider upp potten som reglerar strömmen till motorerna så börjar dom tjuta ganska så tidigt. Det blir ett sådant där ganska högfrekvent ljud som kan komma ifrån crt skärmar ibland och så blir motorerna bara varmare och varmare och motorerna står stilla när dom tjuter så det är inget ljud ifrån axeln som snurrar.
Varför blir det så här, någon som vet?
Varför blir det så här, någon som vet?
Antagligen är chopperfrekvensen satt i övre audio-området. Den är ställbar med en resistor och en kondensator, är det för jobbigt ljud kan du ju testa att byta någon av dem.
Hur styrs motorerna? Om det finns möjlighet kan du till exempel stänga av drivkretsarna efter en viss tids inaktivitet, för att minska onödig uppvärmning. Som det är nu flyter det ström genom spolarna hela tiden, låter det som. Bra om man måste låsa motorn men onödigt annars.
Hur styrs motorerna? Om det finns möjlighet kan du till exempel stänga av drivkretsarna efter en viss tids inaktivitet, för att minska onödig uppvärmning. Som det är nu flyter det ström genom spolarna hela tiden, låter det som. Bra om man måste låsa motorn men onödigt annars.
Ok då kanske jag får ändra det. När allt är färdigt så ska det sitta utomhus så ljudet i sig gör inget men jag upplever det som att motorerna bara blir varma när det här ljudet hörs för kör jag motorerna lite och sedan stannar dom så kommer inte alltid ljudet och då tycks dom inte bli lika varma.
Jag har funderat lite på att stänga av drivningen efter en viss tid, ska prova med det och se om det kommer att fungera. Där sitter växellådor på motorerna så dom tappar inte all kraft om drivningen stängs.
Jag har funderat lite på att stänga av drivningen efter en viss tid, ska prova med det och se om det kommer att fungera. Där sitter växellådor på motorerna så dom tappar inte all kraft om drivningen stängs.
>"Är det inte för att pulserna kommer för tätt och den bara står och "vibrerar"? Brukar hända mig när jag accelererar för snabbt."
Nej motorerna tjuter även om dom står stilla och inte får några pulser.
Att kunna sänka strömmen efter en viss tids inaktivitet skulle vara bra men är detta något som skulle kunna regleras i mjukvaran? Har nämligen redan gjort ett färdigt kretskort som jag inte vill ändra på i första taget.
Nej motorerna tjuter även om dom står stilla och inte får några pulser.
Att kunna sänka strömmen efter en viss tids inaktivitet skulle vara bra men är detta något som skulle kunna regleras i mjukvaran? Har nämligen redan gjort ett färdigt kretskort som jag inte vill ändra på i första taget.