Smörjning av kulskruvar
Smörjning av kulskruvar
Hej!
Jag brukar ofta få frågor som gäller smörjning av kulskruvar. Då är det också från de personer som har köpt min byggsats eller en komplett maskin. Men eftersom jag inte är så kunnig om just smörjning av kulskruvar vidarebefodrade jag i stället frågan till personer som kan sådant.
De sa kort och gott att man ska använda tunn och ljus olja. Till exempel olja som används till symaskiner: symaskinsolja. Det man inte skall använda sig av är tjock olja eller fett.
De sa också att maskinen klarar sig utan olja, förutsatt att man inte har maskinen i drift flera timmar om dagen.
Jag brukar ofta få frågor som gäller smörjning av kulskruvar. Då är det också från de personer som har köpt min byggsats eller en komplett maskin. Men eftersom jag inte är så kunnig om just smörjning av kulskruvar vidarebefodrade jag i stället frågan till personer som kan sådant.
De sa kort och gott att man ska använda tunn och ljus olja. Till exempel olja som används till symaskiner: symaskinsolja. Det man inte skall använda sig av är tjock olja eller fett.
De sa också att maskinen klarar sig utan olja, förutsatt att man inte har maskinen i drift flera timmar om dagen.
- DW
- Inlägg: 2497
- Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
- Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
- Kontakt:
Re: Smörjning av kulskruvar
Till min Emco pc turn 120 skall man enligt boken :
Centralsmörjningsbehållaren skall fyllas med centralsmörjnings olja DIN 51502 ISO VG68.
Denna smörjas automatiskt vid uppstart av maskinen + var 6é timma.
För kulskruvarna rekommenderas fett med DIN nummer 51804/T1 NLGI 2 eller DIN 51807-1 2ggr/år
Centralsmörjningsbehållaren skall fyllas med centralsmörjnings olja DIN 51502 ISO VG68.
Denna smörjas automatiskt vid uppstart av maskinen + var 6é timma.
För kulskruvarna rekommenderas fett med DIN nummer 51804/T1 NLGI 2 eller DIN 51807-1 2ggr/år
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Smörjning av kulskruvar
Han har sålt sina egna prototyper i "barebones"-utförande (dvs. körbara men utan "lulllull") och som byggsatser.
Se t.ex denna tråd (min):
http://elektronikforumet.com/forum/view ... ilit=boris
Det är linjärdelar från linearmotionbearings på ebay och jag har kört med samma fett som Solectro säljer till sina linjärdelar, det är ett ganska löst fett.
http://www.solectro.se/?Link=http://www ... tionId=520
Se t.ex denna tråd (min):
http://elektronikforumet.com/forum/view ... ilit=boris
Det är linjärdelar från linearmotionbearings på ebay och jag har kört med samma fett som Solectro säljer till sina linjärdelar, det är ett ganska löst fett.
http://www.solectro.se/?Link=http://www ... tionId=520
Re: Smörjning av kulskruvar
Lyfter en gammal tråd.
Jag har en 2000mm kulskruv(i en linjärenhet) med dubbla muttrar som ser i oförskämt fint skick ut, men den går tungt i både muttrarna och ändlagringarna. Jag gissar att den legat oanvänd ett tiotal år eller så innan jag fick den. Idag köpte jag på vinst och förlust hjullagerfett och en spruta för att trycka ut gammalt tråkigt fett och in med nytt, det gick ju bra men det går fortfarande tungt. Inser att det antagligen är för tjockt fett och för mycket i muttrarna just nu, men det skulle nog ändå kännas bättre att tvätta rent dem innan jag fyller på med ett tunnare fett(tips någon? Solectro-länken funkar inte, men jag kan väl leta vidare där.)
Hur skulle ni andra ha gått till väga med tvätt? Trycka in lacknafta i smörjnipplarna? Bada grejerna i lacknafta? Spruta något på skruven, snurra muttrarna runt den? Vill slippa ta loss muttrar och den fasta ändlagringen från skruven.
EDIT: Eller skall jag pumpa in olja för att "tunna" ut fettet och se glad ut sen?
Jag har en 2000mm kulskruv(i en linjärenhet) med dubbla muttrar som ser i oförskämt fint skick ut, men den går tungt i både muttrarna och ändlagringarna. Jag gissar att den legat oanvänd ett tiotal år eller så innan jag fick den. Idag köpte jag på vinst och förlust hjullagerfett och en spruta för att trycka ut gammalt tråkigt fett och in med nytt, det gick ju bra men det går fortfarande tungt. Inser att det antagligen är för tjockt fett och för mycket i muttrarna just nu, men det skulle nog ändå kännas bättre att tvätta rent dem innan jag fyller på med ett tunnare fett(tips någon? Solectro-länken funkar inte, men jag kan väl leta vidare där.)
Hur skulle ni andra ha gått till väga med tvätt? Trycka in lacknafta i smörjnipplarna? Bada grejerna i lacknafta? Spruta något på skruven, snurra muttrarna runt den? Vill slippa ta loss muttrar och den fasta ändlagringen från skruven.
EDIT: Eller skall jag pumpa in olja för att "tunna" ut fettet och se glad ut sen?

- tecno
- Inlägg: 27248
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Smörjning av kulskruvar
Jag har det som universal soppa till att rengöra med, även i UL tvätten.
Re: Smörjning av kulskruvar
Har nu tvättat och tvättat med diesel, kört muttrarna fram och tillbaka osv. Visst går den bra mycket bättre nu, men fortfarande långt ifrån det där riktigt fina med kulskruvar 
Den får nu stå och gotta till sig med diesel, får hälla över lite då och då, sen köra den några varv till innan jag bygger ihop den igen och fettar in med tunnare och mindre fett.
Tror att muttrarna är förspända och att avstrykarna faktiskt också påverkar lite.

Den får nu stå och gotta till sig med diesel, får hälla över lite då och då, sen köra den några varv till innan jag bygger ihop den igen och fettar in med tunnare och mindre fett.
Tror att muttrarna är förspända och att avstrykarna faktiskt också påverkar lite.
Re: Smörjning av kulskruvar
Precis som du säger, förspänning.
Nu när jag monterade mina kinaskruvar med dubbla muttrar så förspände jag dem mot varandra, blir snabbt segare att snurra.
Även ändlagringen om den är förspänd ger segheter.
Nu när jag monterade mina kinaskruvar med dubbla muttrar så förspände jag dem mot varandra, blir snabbt segare att snurra.
Även ändlagringen om den är förspänd ger segheter.
Re: Smörjning av kulskruvar
Kollade runt lite och fann detta.
Rengöring. White Spirit (är väl fotogen). Så diesel är väl nära nog.
http://www.hiwin.com/pdf/bs/Lubrication ... cation.pdf
Några andra länkar om smörjning:
http://www.lsitvc.com/ball-screw-lubrication/
http://www.nskamericas.com/cps/rde/xbcr ... _Screw.pdf
Kort verka det som man rekommenderar lågviskositet (olja) vid hög hastighet och hög viskositet (fett) vid lägre hastighet.
Rengöring. White Spirit (är väl fotogen). Så diesel är väl nära nog.
http://www.hiwin.com/pdf/bs/Lubrication ... cation.pdf
Några andra länkar om smörjning:
http://www.lsitvc.com/ball-screw-lubrication/
http://www.nskamericas.com/cps/rde/xbcr ... _Screw.pdf
Kort verka det som man rekommenderar lågviskositet (olja) vid hög hastighet och hög viskositet (fett) vid lägre hastighet.
Re: Smörjning av kulskruvar
Låter inte helt hälsosamt?tecno skrev:Bada i diesel skulle jag göra.

Re: Smörjning av kulskruvar
> Rengöring. White Spirit (är väl fotogen). Så diesel är väl nära nog.
Jag tror det är lacknafta, sen hur mycket det skiljer sig från fotogen rent kemiskt har jag dålig koll på.
Jag tror det är lacknafta, sen hur mycket det skiljer sig från fotogen rent kemiskt har jag dålig koll på.