Behöver hjälp med en skrivare
Re: Behöver hjälp med en skrivare
Snubblade över denna bild: Det finns alltså en anledning till att färgpatronerna används för att skriva svart i en CMYK-skrivare. I en svartvitt skrivare kan man ju ha bläck som är "kolsvart" från början men inte om man ska kunna använda det ihop med CMY för att skapa dom mörkare färgerna.xxargs skrev: jag hade kunnat köpa att man vill motionera färg-munstyckena om det hade varit i skälig mängd - men när man efter utskrift av massa sidor upptäcker att rena svarta texten plötsligt blir blå för att den gula färgen tog slut och när man bläddrar tillbaka utstriftshögen och ser den något blekare svärtan så inser man att man kört > 25 sidor med torr pigmentbläckpatron och närapå bränt sönder skrivhuvvudet, så blir man faktiskt rejält sur och känner sig ganska lurad av skrivartillverkarna med tanke på att bläcket säljs till nära samma pris som heorin... det var också så jag upptäkte att om man skrev ut under linux så hade man inte den här samtidiga färg och pigment-bläck utskriften...
Den som har skrivit linuxdrivrutinen kanske inte förstod hur blandningen funkade eller också föredrog han lite billigare utskrifter med bleksvart istället för kolsvart.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Visst är det så att det är en klar skillnad på "True Black" och "Rich Black", det är jättetydligt vid storformatsutskrifterna jag gör på jobbet vilket som är vilket.
Precis, rich black använder normalt alla fyra färgerna och är väldigt vanligt i trycksammanhang, eftersom den svarta färgen inte är riktigt så kolsvart som man skulle vilja. (Eller egentligen är det så att CMY skapar en för svag svart så man har tillsatt svart bläck för att kunna få ordentlig svärta.)
Beroende på tryckmetod så brukar färgprofilen ha en gräns för maximal bläckmängd i rich black, den kan t.ex. vara 240% (vilken kan innebära att en svart pixel alltså skrivs med 60% vardera av cyan, magenta, gult och svart).
Men det är nog en inställning i drivrutinen huruvida man vill skriva med rich black eller inte.
Beroende på tryckmetod så brukar färgprofilen ha en gräns för maximal bläckmängd i rich black, den kan t.ex. vara 240% (vilken kan innebära att en svart pixel alltså skrivs med 60% vardera av cyan, magenta, gult och svart).
Men det är nog en inställning i drivrutinen huruvida man vill skriva med rich black eller inte.
När jag kör Rich black brukar jag trycka med 60% C, 40% M, 40% Y, 100% K, det ger bäst resultat på den skrivaren jag kör iaf (högst emipriskt framtaget).
Ja, det är nog kanske vanligast att man har 100% svart och sen lite lagom av de andra färgerna.
Jag kom på att min skrivare har en option för att "spara svart bläck" genom att skriva svart med de andra färgerna.
Jag kom på att min skrivare har en option för att "spara svart bläck" genom att skriva svart med de andra färgerna.
att skriva svart med dye-färgerna ger dyra utskrifter - det finns anledning till att pigmensvart ofta har dubbel så stor patron som de andra färgerna för samma pris...
Att skriva ut färgbild är en sak och har 'sina' regler - men knappast när man skriver ut en sida med ren S/V-text och bara för textens skull. Pratar man om 'rich black' som krav på sina textutskrifter så duger inte ens en laserskrivare med kolpulvertoner för jobbet - det vet alla om skrivit ut kretslayout på OH för genomlysning inför etsning.
skriver man ut svartvit text så brukar pigmentsvarta väljas medan skriver man ut sidor med färg så används dye-färgern inkl svart dye då pigmentsvart inte passar så bra på en högblank fotoskrivpapper sas.
Det är när man tror att man skriver med _bara_ pigmentvart för standardutskrifter och finner i den svarta pigmentet fylld så mycket med dye-färger att de ensamma 'simulerar' pigmentsvart att man knappt ser skillnad när pigmensvarta tar slut - det är då man blir irritera på den inbyggda fuskkvättande av färg som enbart är till för att tvinga folk att köpa mer färg lite oftare utan att få någ färgglad nytta av det.
.
Att skriva ut färgbild är en sak och har 'sina' regler - men knappast när man skriver ut en sida med ren S/V-text och bara för textens skull. Pratar man om 'rich black' som krav på sina textutskrifter så duger inte ens en laserskrivare med kolpulvertoner för jobbet - det vet alla om skrivit ut kretslayout på OH för genomlysning inför etsning.
skriver man ut svartvit text så brukar pigmentsvarta väljas medan skriver man ut sidor med färg så används dye-färgern inkl svart dye då pigmentsvart inte passar så bra på en högblank fotoskrivpapper sas.
Det är när man tror att man skriver med _bara_ pigmentvart för standardutskrifter och finner i den svarta pigmentet fylld så mycket med dye-färger att de ensamma 'simulerar' pigmentsvart att man knappt ser skillnad när pigmensvarta tar slut - det är då man blir irritera på den inbyggda fuskkvättande av färg som enbart är till för att tvinga folk att köpa mer färg lite oftare utan att få någ färgglad nytta av det.
.