Larm i affärer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
henketobbe

Larm i affärer

Inlägg av henketobbe »

Vad är det på produkten som reagerar när den förs förbi "de vita stora sakerna" i affärerna och det börjar pipa?
Swayde

Inlägg av Swayde »

du planerar inte att sno en mobil va ? :roll: ? det är en ändring i magnetfältet mellan "metal-pinnarna" du kan (har kunnat) rulla in det du har snott i alu-folie så tjuter de inte (har i alla fall funkat, vet inte om det gör mera)..
henketobbe

Inlägg av henketobbe »

men vad på produkten är det som ändrar magnetfältet?
Swayde

Inlägg av Swayde »

några små (i kläd affärer stora) metallbrickor, har för mig att de sitter klistrat på som en streckod (vet inte om man kan ta av dem utan att larmet går)
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Det kan vara en liten metall-tråd som är insydd i plagget eller sitter på baksidan av en streckkod eller liknande. När man sen tar varan över bandet i kassan (i samband med att man betalar) så avmagnetiseras den och larmet påverkas ej. I klädbutiken har du sett att de tar bort en vit platta som sitter med ett stort räligt "häftstift". Det stiftet sitter fast i larmbrickan med magneter eller med nån typ av klämma som släpper greppet när man sliter i den med en stark magnet från alla sidor.
Swayde

Inlägg av Swayde »

men i vilket fall som hälst skulle väl larmet deaktiveras af att man rullade in det i metall folie ? eller lade det brevid en stavmagnet eller liknande?

har inte tänkt pröva, men man e ju alltid interesserad... :twisted:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Larmen brukar väl vara den enklaste formen av RFID: Motsvarande en spole och en kondensator som är avstämda till larmbågarnas magnetfälts frekvens. Larm-brickorna bär på hela en bit information, antingen funkar de eller inte. Om de funkar kommer de störa larmbågarnas magnetfält, vilket detekteras och utlöser larmet. I kassan kan man antingen ta av larmbrickan eller neutralisera den genom att bränna sönder den med ett kort men kraftigt magnetfält.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Inlägg av EPG »

Så om man vill sno något så ska man ta med sig några rejäla hårddiskmagneter då?

Konstigt att ingen har tänkt på det tidigare :?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Det har bovarna readan koll på, kommer i håg ett inslag från nyheterna där snattarna hade klätt
en väska med aluminium folie för att "skydda" från in syn av stödskydds bågarna.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Skar sönder en såndär streckkodsgrej, inne i den fanns 3st tunna metallplattor, 2 var lika stora som streckkoden (typ 3x0,5cm) och ena lite mindre.
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

Precis som $tiff skriver så innehåller de vita stora runda brickorna en spole och någon kondring (kanske litet mer, det var längesen jag pillade med det).

Hur som helst så vet bågarna hur magnetfältet förändras när en sådan kommer i närheten av dem. Ni kan själva testa, det är bara att gå med ett plagg i närheten av bågarna, så piper det. Ganska ofta så hängs kläder upp på "ryttare" eller "karuseller" nära bågarna, när folk tittar på kläderna eller bara gör något med dem, så piper det.

De som stjäl grejjorna för att leva på det har oftast en väska som är preparerad med många lager folie på insidan för att kunna lägga prylar i väskan och sen gå ut med det. Annars tarde bara med sig en fetstark !!! Magnet in och plockar av brickan, eller förstör den vilket dock är lite knepigt utan att förstöra plagget, å andra sidan köper folk redna nu byxor med hål i . . . ?!

Allting safe and sound, men. Går man in i en affär med en väska preparerad med folie, "avtagningsmagnet/er" eller andra verktyg för att underlätta stöld, så kan man redan där gripas och polisanmälas, för att vid ett senare tillfälle åtalas (och eventuellt dömmas) för stöld.
Varför, för att man har ett uppsåt och då spelar det ingen roll om man har snattat eller ej. Man kan även gripas om man går runt med något som är dyrare än 800:- (tror jag att det är) under jackan om man kan "tros stjäla det" eftersom man även då har ett uppsåt att stjäla.... och då blir det stöld.

Dock är det inte så troligt att man skulle få igenom ett åtal på det senare. Det har mig veterligen aldrig hänt (å andra sidan är jag inte åklagare...)
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Borde inte vara speciellt svårt att konstruera nått sånt att ha hemma. T.ex. för att tända ljuset eller nått sånt när man kommer fram till dörren. Kanske nått för katten så kattluckan låses upp när katten kommer nära. :)
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Idén med kattluckan har redan varit i AoE för några nummer sedan, katten fick ett halsand med inbyggd spole sedan monterades en "metalldetektor"
på insidan ab dörren. När katten kom nära låstes kattluckan upp så att
katten kunde komma in.
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Idén med kattluckan har redan varit i AoE för några nummer sedan
Minns du vilket nummer det var?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Nej, men det var i år eller ...................... hmmm ska starta upp bulldozen
och röja runt lite :D :wink: när jag kommer hem (har semäster just nu)
får jag se hur dåligt minne jag har :D
Skriv svar