K: Liten likströmsmotor
-
AlexAutomation
K: Liten likströmsmotor
Hej har en liten fråga om en liten likströms motor kanske 6-12-24 V. undrar vart man kan köpa dessa till ett rimligt pris har tittat hos ELFA men hittade inget eller så var jag blind och missade det. ska vara små och lätta de är till en dator så jag behöver även en fläkt vart kan jag få tag på dessa>? Jag vet att jag kan köpa jätte bra billiga men jag är uttråkad och vill testa mina nya kunskaper inom detta område.
Tack På Förhand!
Tack På Förhand!
Senast redigerad av blueint 15 mars 2011, 22:19:11, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: Liten Likströms Motor.
Anledning: var: Liten Likströms Motor.
Re: Liten Likströms Motor.
Vad e du ute efter?
En motor som du sedan ska sätta nån form av fläktblad på för att sedan kyla datorn?
En motor som du sedan ska sätta nån form av fläktblad på för att sedan kyla datorn?
-
AlexAutomation
- Klas-Kenny
Electrokit har några olika:
http://www.electrokit.se/item_list.php? ... DC-motorer
http://www.electrokit.se/item_list.php? ... DC-motorer
En propeller eller ductedfan turbin som är till rcflyg skulle nog "funka" men det skulle nog inte va så praktiskt eller ljudlöst.
"Jag vet att jag kan köpa jätte bra billiga men jag är uttråkad och vill testa mina nya kunskaper inom detta område."
Inom detta område? Du kan inte berätta lite mer om vad det är för område o vad du har för tidigare kunskaper?
Skulle vara lättare att komma med förslag då
"Jag vet att jag kan köpa jätte bra billiga men jag är uttråkad och vill testa mina nya kunskaper inom detta område."
Inom detta område? Du kan inte berätta lite mer om vad det är för område o vad du har för tidigare kunskaper?
Skulle vara lättare att komma med förslag då
-
AlexAutomation
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: K: Liten likströmsmotor
Jag kan skruva isär en fläkt och sälja den i delar till dig 
Allvarligt talat så kan det nog bli knivigt att hitta lösa blad som passar på
en motor...
Swech
Allvarligt talat så kan det nog bli knivigt att hitta lösa blad som passar på
en motor...
Swech
Hade axeln på motorn varit runt 3mm så hade de ju gått att montera ett fäste för en propeller.
Är de inte bättre att köpa en motor avsedd för rcflyg så de går o montera propeller smidigt om man nu måste "bygga" själv?
Är de inte bättre att köpa en motor avsedd för rcflyg så de går o montera propeller smidigt om man nu måste "bygga" själv?
-
AlexAutomation
jag vet att det finns färdiga fläktar men då missar jag hela poängen, jag skulle bygga och köpa in delarna själv som ett litet tidsfördriv.
Är de inte bättre o köpa en färdig fläkt o sen bygga nån form av styrning så att den reglerar hastigheten i förhållande till temperaturen om du nu bara vill ha lite tidsfördriv?
-
AlexAutomation
-
AlexAutomation
Det som jag nu söker är en "propeller" i lagom storlek. Vart kan jag köpa dessa har tittat på modelflygplans propelrar men är orolig att en sådan skulle skapa så mycket vibrationer att den skulle skaka sönder. 10-15 cm i diameter.