COM -> USB konverterare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Bara ett litet tillägg...

Det finns inga "max" värden för timingen i programmerings signalerna, så ur PIC'ens synvinkel, så kan man köra hur långsamt som helst, man skulle (i en *definitiv* nödsituation) kunna programmera "manuellt" med ett par dip switchar... :-)
Lajo

Inlägg av Lajo »

När vi pratar om PGC och om hur COM-porten fungerar i detalj blir jag ganska snart omkörd måste jag erkänna. Men det låter bra :)

Varför är det inte fler PIC-programmerare som byggs med USB från första början?
Blir det en mer komplicerad konstruktion (Antagligen) eller är det bara det att dom har några år på nacken?
Kan man inte p.n.s. byta ut en MAX232 mot en Drivkrets för USB ink. kringkretsar?

Bara en önsketanke från min sida, hade vart kalas ju :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Men köp en med USB då om det är det du vill ha ! :-)

Det finns massor att välja på, även direkt från Microchip (ICD2 som Icecap nämnde här tidigare).

Men jag fick uppfattningen ett du ville snåla och "hacka" dig
fram istället för att köpa en färdig/fungerande lösning.

Det finns programmerare som passar de flesta plånböcker... :-)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Först och främst: Jag ljög! Tyvärr.

Det fungerar (påstår mjukvaran) men det tar faktisk längre tid än jag trodde, jag hade klockan på och hade ställd upp delayet lite och 1 krets tog då i närheten av en timme :-(

Jag får skylla på min otroligt dåliga tidskänsla.

Sen får jag säga att den väl fungerar med dessa billighetsvarianter men det löner sig LÅNGT att skaffa en "riktig" så man VET att det inte skiter sig på programmeringensdelen, det finns massor av andra saker som kan gå fel ändå!

Bra verktyg löner sig alltid, att snåla på verktyget är att låta snålheten bedra visheten.

Själv håller jag på att flytta över till freescale-processorerna där programmeringsinterfacen är en MAX232, 1 1N4148 + 1 10K motstånd men skulle jag stanna kvar i PIC-världen ville jag definitivt bygga den ICD2 som jag hittade på nätet, alternativt köpa en.

Har man väl suttit med de möjligheter det ger kan man inte sluta.

JDM (typen) programmeringsenheter duger väl i nödfall men det är inget jag vill bygga mitt experimenterande på, även om man fick sparkat upp hastigheten ordentligt.

Med "vanlig" serieport och Windows API tar det 1min 20sek med verifiering osv. Alltså en "liten" skillnad.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

"Med "vanlig" serieport och Windows API tar det 1min 20sek med verifiering osv."

OK. Jag gissar att det fortfarande är mer än med IC-Prog inställd i det "andra" läget ("inte-API", eller vad det nu heter), då den antagligen kringgår API'ena, gissar jag (?).
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

En lite bliligare programmerare än ICD2 finns här& sen har både
rs232 & USB ! :D
Skriv svar