Först och främst: Jag ljög! Tyvärr.
Det fungerar (påstår mjukvaran) men det tar faktisk längre tid än jag trodde, jag hade klockan på och hade ställd upp delayet lite och 1 krets tog då i närheten av en timme
Jag får skylla på min otroligt dåliga tidskänsla.
Sen får jag säga att den väl fungerar med dessa billighetsvarianter men det löner sig LÅNGT att skaffa en "riktig" så man VET att det inte skiter sig på programmeringensdelen, det finns massor av andra saker som kan gå fel ändå!
Bra verktyg löner sig alltid, att snåla på verktyget är att låta snålheten bedra visheten.
Själv håller jag på att flytta över till freescale-processorerna där programmeringsinterfacen är en MAX232, 1 1N4148 + 1 10K motstånd men skulle jag stanna kvar i PIC-världen ville jag definitivt bygga den ICD2 som jag hittade på nätet, alternativt köpa en.
Har man väl suttit med de möjligheter det ger kan man inte sluta.
JDM (typen) programmeringsenheter duger väl i nödfall men det är inget jag vill bygga mitt experimenterande på, även om man fick sparkat upp hastigheten ordentligt.
Med "vanlig" serieport och Windows API tar det 1min 20sek med verifiering osv. Alltså en "liten" skillnad.