Från solidworks 2011 till Mastercam v9

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Från solidworks 2011 till Mastercam v9

Inlägg av Walle »

Kör mastercam 9 (jättegammal) på jobbet, men solidworks 2011. Har problem att få över filer från SW till MC9, har testat DWG, DXF, STEP, och en uppsjö andra format, utan lycka. MC9 laddar DWG/DXF-filerna, men tolkar dem som tomma, d.v.s. inget kommer upp i MC9.
Vid export har jag valt att bara exportera en face (har även testat att välja samtliga kanter istället), så det är ren 2D vi pratar om.

Börjar bli frustrerande, försökte åtminståne 2-3 timmar i lördags utan att lyckas, någon som har något tips? (Annat än att uppgradera MC till en senare version, vill inte byta ett fungerande koncept, fixa post-proccessor, o.s.v.)
larky
Kontakt:

Re: Från solidworks 2011 till Mastercam v9

Inlägg av larky »

Om du sparar ut 2D dwg från SW2011 kan man välja verson på dwg mellan R12 och 2010, kan vara värt att prova.

IGES har mycket options i exporten, ACIS(.sat) likaså
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Har nu testat samtliga versioner av DWG, DXF, ACIS och IGES, utan lycka. Har dessutom gjort det med 3 olika orienteringar (XY, XZ, YZ). Inget funkar.

Som ett test drog jag ner Mastercam X3...men det fick jag inte ens att starta (No sim found). Har testat att installera 5 gånger..
Problemet är ju också att en nyare version av MC kostar typ 50-60 kkr, så det är inte aktuellt.

Men att det ska vara så förbannat omöjligt att få en fil från Solidworks till MC9 är otroligt frustrerande! Totalt har jag nu spenderat över 8 timmar arbetstid, utan att få det att funka. Jag blir tokig!
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Har du testat STL?
http://en.wikipedia.org/wiki/STL_%28file_format%29

edit:
ska funka.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Japp, har testat STL också. Får felmeddelande vid öppning i MC9.

Edit: Jag har testat samtliga format som det går att spara i solidworks 2011.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Vad säger mastercam-forum om detta, kanske finns det nåt trick?
Funkar filerna i t.ex CamBam?
Ducke

Inlägg av Ducke »

Bara en liten fråga, du har skapat en ny sketch på "facet" du vill ha ut geometri ifrån och sedan skapat dxf? Om man bara markerar ett face och väljer spara så får du en tom dxf...

//Ducke
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ducke: Det var nyheter för mig! Så jag ska alltså ta och köra "convert entities" på alla "intressanta" edges in i en ny scetch? Omständigt. Men ska testa det imorgon! Låter svårt att få in 3D-modeller i MC den vägen dock, men till att börja med är det 2D som är nödvändigt, så det här kan helt klart lösa problemet! :)
Ducke

Inlägg av Ducke »

Precis så !
3D modeller skall nog köras i annat format än dxf, stl tror jag brukar vara det universella, men det beror ju på vad MC kan ta in. har allri kört 9:an.
Kommer inte ihåg vilken version det var, men den hade direkt-plug in i solidworks, det funkade hur smidigt som helst, gick att återanvända features:arna.

//Ducke
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ducke: Tackar! Det funkade i det närmaste perfekt! Jag har också lyckats få in solid genom att exportera som parasolid (märkligt, testade det igår och funkade det inte, idag funkade det bra).

Det enda problemet jag har nu är att mina splines blir "stegade" (som polylines) även om jag väljer att exportera som DXF/DWG med "export splines as splines" valt. Det blir alltså inte en jämn yta, utan den blir "kantig" eller hur man nu ska uttrycka sig. Förklarar lite mer ingående på cnczone.com om engelska går bra.

Kan fixa en bild på detaljen så man ser vad jag menar om det är intressant.

Någon som har en idé om orsaken till det?
Ducke

Inlägg av Ducke »

DXF version R12 och tidigare hanterar inte splines, utan då får man polylines även om man inte väljer det, testa med R14 eller 2000.

Fördubblingen i storlek är dock nåt helt nytt för mig !, det brukar vara väldigt 1:1 när man tar geometri direkt ur en sketch, så där har jag inga ideér !

//Ducke

Edit: glömde ett "inte"
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Har nu testat med samtliga versioner av DXF, tydligen går det alldeles utmärkt att importera även nyaste versionen av DXF/DWG till MC9.

Men resultatet blir inte bra..följande bild beskriver problemet på ett hyffsat tydligt sätt.
_MG_7525.jpg
DWG-filen finns här: http://dl.dropbox.com/u/655744/Draw1.DWG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Vad har du satt precisionen till i Mastercam?
Det kanske är så, att det inte är något fel på själva ritningen?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

När jag öppnar ritningen är det arc och splines.

Så är nog inget fel på ritningen.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

säter: Osäker på den frågan, jag är än så länge okunning om Mastercam, har inte bekantat mig med programmet ännu. Jag får fråga Joseph på jobbet imorgon, han sköter generering av toolpaths och sånt.

zeus: Tackar för det, precis som jag trodde/hoppades :)

Vi testade att generera kod för körning med en 1 mm pinnfräs (efter misstanke om att det hade med verktygsradien att göra) med samma resultat i koden. På ett ställe i koden blir det ju verkligen en radie (oavsett verktygsval såklart), men resten sker i stora steg även med 1 mm pinnfräs.
Skriv svar