Batteripack: mäta ström och spänning med en Arduino

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Steff

Batteripack: mäta ström och spänning med en Arduino

Inlägg av Steff »

Hej forumet!

Jag tänkte bara kolla med er innan jag sätter igång eftersom jag är rätt färsk på det här.
Planen är att använda en hall-effekt sensor för strömmätning (http://www.allegromicro.com/en/Products ... .aspACS756) och en voltage divider för spänningsmätning på ett batteripack(~36V). Detta borde enkelt ge mig två värden att koppla analoga arduino pinnar till, och allt är frid och fröjd.. eller?

Har jag ens tänkt rätt? Är resistansvärdena i en vettig storleksordning?

Arduinon kommer även att matas från samma batteripack, när jag väl kommit på hur man får ner 36v till ~7v-12v på ett vettigt sätt...
M+/M- är kopplat till motorkontrollen, men man kanske även borde mäta strömmen som går genom R1/R2 om det funkar genom att placera voltage dividern efter hall-effekt sensorn?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing

Re: Batteripack: mäta ström och spänning med en Arduino

Inlägg av bearing »

På bilder jag sett inifrån fartreglage gjorda för elcyklar använder de en 78xx som sitter parallellt med en zenerdiod, vilket matas via ett effektmotstånd. Så det funkar tydligen, men motståndet och regulatorn blir nog rätt varm. En bättre lösning vore så klart en switchad omvandlare.
Skriv svar