Hej, lite råd ang. inkoppling av en billyft.
Re: Hej, lite råd ang. inkoppling av en billyft.
Ser jag rätt, sitter det plast under skruven för skyddsjord? Kontakttrycket i skyddsjordsförband får aldrig vara beroende av plastdelar. Det krävs t.o.m. fjäderbrickor för att kompensera för kallflytning om förbandet innehåller aluminium... Och för lackade/eloxerade ytor krävs taggbrickor eller att lack/eloxering är bortfräst just vid förbandet. (Eftersom aluminium oxiderar rätt bra på egen hand brukar man alltid sätta fjädrande taggbrickor där.) Alla ytor i ett skyddsjordsförband måste vara metall. Har du en kabelsko får du alltså inte ha en metallskruv som håller fast den mot nåt som inte är metall.
Jag tvivlar väldigt starkt på att den där lyften varit korrekt konstruerad...
Jag tvivlar väldigt starkt på att den där lyften varit korrekt konstruerad...
Visst är det tillverkaren som kopplat detta,,,, inget som är gjort här i Sverige så vitt vi vet.
Blir svårt att ta en bild eller se något på märkplåten, grejor i vägen och jag kunde inte se något när jag tittade sist.. 3kw står det på papperen nu enfas, och vid 3fas utförandet är motorn på 2.2kw. lite ändrat i manualen och så ser vi efter konverteringen till enfas.
Lyften går nog under många namn, men modellen heter QJYJ30 och är en sax lyft, alltså 2 delar som lyfter samtidigt som ska sänkas ner i marken vid installation..
Blir svårt att ta en bild eller se något på märkplåten, grejor i vägen och jag kunde inte se något när jag tittade sist.. 3kw står det på papperen nu enfas, och vid 3fas utförandet är motorn på 2.2kw. lite ändrat i manualen och så ser vi efter konverteringen till enfas.
Lyften går nog under många namn, men modellen heter QJYJ30 och är en sax lyft, alltså 2 delar som lyfter samtidigt som ska sänkas ner i marken vid installation..
en kineslyft alltså. Varför köper man en kinesisk lyft när det finns prima lyftar från tex koni, nussbaum eller stenhöj?
Hej, tack för alla svar.
För intresserade, Kina lyften funkar, inga problem...
Märket vet jag inte, och varför man köper lyft från Kina ? tjaa, priset kanske.
För intresserade, Kina lyften funkar, inga problem...
Märket vet jag inte, och varför man köper lyft från Kina ? tjaa, priset kanske.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kul att höra den funkar. 
Men har den mekaniska klaffar son hindrar den från att sjunka vid slangbrott ex.
Rätt så viktigt för din säkerhet.
Sen om du använder den i ett företag så SKALL den vara besiktad! En seriös bilfirma använder aldrig en billyft innan dess.
Fast hemma har du inte detta krav. Var bara väldigt noga hur liften är förankrad i golv och svetsfogar osv.
Men har den mekaniska klaffar son hindrar den från att sjunka vid slangbrott ex.
Rätt så viktigt för din säkerhet.
Sen om du använder den i ett företag så SKALL den vara besiktad! En seriös bilfirma använder aldrig en billyft innan dess.
Fast hemma har du inte detta krav. Var bara väldigt noga hur liften är förankrad i golv och svetsfogar osv.
Skulle ALDRIG köpa en billyft från ett kinesiskt företag. Jag har gjort det misstaget en gång - en Nordic Lift - ser exakt ut som din. Vilken SKIT. Lyfter inte jämt, fastnade halvvägs ner, ena plattan sjunker snabbare så hela bilen höll på att tippa.
Dessutom var en vinglig som attan. Skulle klara 3 ton. Max 500kg säger jag. Vilket skrot. Vi bad installatören ta tillbaka den och installera en riktig lyft istället. Det blev en Nussbaum.
Skulle ALDRIG ALDRIG ALDRIG riskera mitt liv under en sån där lyft bara för att den va billig, eller för att nån försäljare sa att den var bra. Även om det bara var för hobbybruk. ALDRIG någonsin. Vad säger du den dagen du får slangbrott och ea saxen fäller sig och nån står i vägen?
Kasta ut den idag och köp en riktig lyft istället. Om du tycker det är för dyrt så får du gå till banken eller avstå, eller köra med pallbockar. Det är ingen mänsklig rättighet att ha en ocertad lyft i garaget bara för att det ser ballt ut.
Jag har själv bilverkstad och köper bara den bästa utrustningen som finns på marknaden. Inga genvägar.
Dessutom var en vinglig som attan. Skulle klara 3 ton. Max 500kg säger jag. Vilket skrot. Vi bad installatören ta tillbaka den och installera en riktig lyft istället. Det blev en Nussbaum.
Skulle ALDRIG ALDRIG ALDRIG riskera mitt liv under en sån där lyft bara för att den va billig, eller för att nån försäljare sa att den var bra. Även om det bara var för hobbybruk. ALDRIG någonsin. Vad säger du den dagen du får slangbrott och ea saxen fäller sig och nån står i vägen?
Kasta ut den idag och köp en riktig lyft istället. Om du tycker det är för dyrt så får du gå till banken eller avstå, eller köra med pallbockar. Det är ingen mänsklig rättighet att ha en ocertad lyft i garaget bara för att det ser ballt ut.
Jag har själv bilverkstad och köper bara den bästa utrustningen som finns på marknaden. Inga genvägar.
Nu ser jag att du kanske bara ska ha den till småsaker, tex gocarts eller motorcyklar, och då är det ju en helt annan femma, men kör inte upp nån bil på den där.
ok ? nu vill jag inte starta en vad som är bäst och sämst tråd här, vi frågade bara lite om lyften, den är testad och funkar kanon.
Slangbrott ? de kan väl alla lyftar få. inte så troligt, men vad skulle det spela för roll vilken lyft man har då.
Sen tror jag inte man tillverkar och säljer en billyft som bara klarar lyfta 500kg.
Hur som helst, det finns mekaniska klaffar man låser när man meckar med bilen, så den står säkert då.
Tack åter igen för all hjälp.
Slangbrott ? de kan väl alla lyftar få. inte så troligt, men vad skulle det spela för roll vilken lyft man har då.
Sen tror jag inte man tillverkar och säljer en billyft som bara klarar lyfta 500kg.
Hur som helst, det finns mekaniska klaffar man låser när man meckar med bilen, så den står säkert då.
Välkommen till elektronikforumet.
Här finns väldigt mycket pekfingrar i luften!
Här finns väldigt mycket pekfingrar i luften!
- FormerMazda
Hahaha! Bigmac, seriöst, skippa sånt där meningslöst blarr i framtiden. Det tillför ju inte nåt direkt.
Gött att lyften är i drift nu. Var är den köpt? Är ute efter en liten lyft till gräsklippare'n och atv'n tänkte jag.
Gött att lyften är i drift nu. Var är den köpt? Är ute efter en liten lyft till gräsklippare'n och atv'n tänkte jag.
- prototypen
coffee skrev: Slangbrott ? de kan väl alla lyftar få. inte så troligt, men vad skulle det spela för roll vilken lyft man har då.
Det finns slangbrottsventil, bör (ska) sitta på alla lyftredskap där man kan komma i kläm.
Protte