Underbelastar transformator för högre spänning, risk?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Neondiod

Underbelastar transformator för högre spänning, risk?

Inlägg av Neondiod »

Hittade en transformator i skrotlådan, den tunga sorten ej switchad, tror den har laddat en gammal trådlös hemtelefon. För utgången står det 6 V, 500 mA likström. När jag mätte på den med DMM visade den strax över 10 V, så då tänker jag mig att den är ostabbad.

Nu har jag kopplat 3 st SSC P4 leddar i serie direkt på den utan motstånd och då blev strömmen 95 mA, och 3 V spänningsfall per led = 9 V för de tre i serie. Så belastningen bör bli 9 x 0,095 = 0,9 W vilket är en bra bit under de 6 V x 0,5 A = 3 W den är specad för. jag tänker mig att den ström och spänning som behövs för att köra sönder grejerna inte kommer kunna uppnås. När jag kopplar ur lyser det lite efteråt en stund så jag förmodar att transformatorn är glättad med konding.

Fråga: Har jag tänkt rätt, finns det någon risk för leddarna eller transformatorn? Leddarna har kylning för att klara de 800 mA de är max specade för och transformatorn blir inte särskilt varm efter ett par timmars körning. Leddarna blir inte heller varma och strömmen ligger på 90 - 100 mA.
Mindmapper

Re: Underbelastar transformator för högre spänning, risk?

Inlägg av Mindmapper »

För transformatorn är det ingen fara. LED'arna kan väl tänkas hålla länge. Men risken att transienter kommer att göra att LED'sen åker innan deras livslängd har uppnåts är väl stor.

En annan sak som är vesäntligt är ju att hela alltet är ostabbat. Om du har hög spänning i uttaget är det ju bättre än om du skulle ha låg spänning där. Men samtidigt så kan spänningen i ett vägguttag variera över tiden utan att det är något fel. Har du en låg spänning i uttaget när du mätte och spänningen går upp en par volt så kan en väldigt liten ökning i spänning på sekundärsidan göra att strömmen genom LED'arna sticker iväg i höjden. Din trafo kan ju lämna betydligt högre ström än vad du tar ut nu för tillfället.

Kom att tänka på att LEDarna kanske klarar mer än vad trafon ger isåfall är det väl grönt. Enligt databladen klarar de 1A vilket är mycket mer än vad trafon ger. Då börjar det bli otrevligt för trafon. Tror knappast att du får ut så hög spänning att trafon blir överbelastad men man vet aldrig. Men trafon ska vara skyddad för överhettning och också vara ofarlig om den klappar ihop pga överbelastning. Nu kan man ju inte var säker på det om den kommer från någon oansvarig leverantör. Normalt sett räknar man med att så små trafos ska vara ofarliga.
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Ja precis, spänningen kan ju variera i uttaget. Tänkte dock att trafon inte både kan prestera en spänning på över 10 V och ström på över 800 mA (har de varmvita P4, de tål lite mindre) samtidigt. På så sätt blir det självreglerande. Vid normal nätspänning ska väl inte trafon kunna prestera 500 mA förrän spänningen är nere på 6 V och då släpper de tre leddarna i serie inte igenom någon ström alls. Utspänningen från trafon kan ju stiga om nätspänningen stiger men kanske inte strömmen orkar upp nämnvärt? Känns ju ändå som jag har goda marginaler, och en P4 pallar säkert ett par tre A i några sek om det skull komma en snabb transient.

Trafon är en Panasonic för 220 - 240 V, 40 mA in och den är TUV, GS och CE märkt iaf.

Skulle vara intressant å se vad som händer med två leddar i serie..
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det är nog ingen risk för vare sig adapter eller LED MEN sätt ingen strömbrytare (eller något annat jox) mellan adapter och LED.

Adaptern ger högre spänning än specat = lägre belastning.
LEDDarna får "bara" 90 mA = lägre belastning.

Med 2 i serie så "borde" strömmen bli 500 mA, men det får man mäta.
Sitter det en strömbrytare så får LEDDarna en kyss av 10 V när man slår på strömbrytaren.

Protte
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Just nu har jag ingen strömbrytare mellan men jag har faktiskt planer på att sätta dit en. Om de får en kyss av 10 V blir det bara 3,3 V per led och då släpper de bara igenom 400 mA. Om de skulle få 4 V var vid startögonblicket (12 V från trafon) släpper de igenom ca 1500 mA -absolut ingen fara i ett par sekunder. När jag testade dem med DMM:en hade jag trafon inkopplad hela tiden och jag märkte inget starkare ljus i inkopplingsögonblicket. Men det är ju absolut värt att ha i åtanke, speciellt om jag ska testa två st i serie.
Skriv svar