Börjar med att någon moderator får flytta om jag postat denna tråden på fel ställe.
Hej, går i tankarna på att bygga egen hastighetmätare till amazonen, har sett en bild på internet på ett bygge som jag tänkte kopiera konceptet från.
Tänkte ta orginalhuset och montera in ett X antal dioder som tänds fler och fler beroende på hastighet och då efterspeglar orginal mätaren. min fråga är dock, hur gör jag för att tända olika dioder beroende på olika hastigheter?
Hastigheten läses av med någon form av induktiv givare antagligen, antar att jag måste bygga någon form av kontroll box för att sköta detta och där man även vid t.ex. en potentiometer kan kalibrera dioderna för att visa rätt hastighet, så gott folk. hur gör jag detta?
Alla tips och förslag mottages tacksamt!
MVH
Erik.
PS.
Det jag vill åstadkomma är alltså att vid en viss hastighet T.EX. 20 km/h så ger det en signal med pulstäthet 8 pulser/sek som sedan ökar, ja ni förstår säkert vad jag är ute efter..
Bygga elektrisk hastighetsmätare.(tända dioder på pulssignal
Bygga elektrisk hastighetsmätare.(tända dioder på pulssignal
Senast redigerad av blueint 13 mars 2011, 23:40:26, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Flyttad Optokomponenter -> Allmänt ; Ingen trippelpostning, tack
Anledning: Flyttad Optokomponenter -> Allmänt ; Ingen trippelpostning, tack
Re: Bygga elektrisk hastighetsmätare.(tända dioder på pulssi
Ett sätt är ju en frekvens-till-spännings omvandlare, och sen en "voltmeter" byggd på lysioder.. fast har man lite programmeringskunskaper är det nog enklast att använda en MCU.